25 آبان 1399 - 08:20
یک کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد:

تقویت عرضه ارز و انتقال منابع خارجی به داخل

یک کارشناس امور اقتصادی با اشاره به لزوم تقویت عرضه ارز توسط بانک مرکزی، عنوان کرد: تلاش برای انتقال منابع ارزی خارجی کشور به داخل نباید متوقف شود.
کد خبر : ۱۱۹۵۴۳
هادی حق شناس

به گزارش ایبِنا، چند روزی است که  قیمت دلار عقب‌‍‌ نشینی کرده و روند نزولی در پیش گرفته است و از رشدهای اخیر خود فاصله گرفته است.  به باور کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ دلار از اثرات روانی انتخاب بایدن نشات می‌گیرد و در میان‌مدت، نرخ این ارز تثبیت خواهد شد که «نرخ یا کانال تثبیت» نیز بستگی زیادی به اقدامات دولت فعلی و دولتی که در سال ۱۴۰۰ بر سر کار می‌آید، دارد.


برهمین اساس در جلسه هفته گذشته دولت، بانک مرکزی موظف به پیگیری روند منطقی سازی نرخ ارز شد. اما بانک مرکزی چه کارهایی باید انجام دهد تا به این مهم دست پیدا کند؟ هادی حق ‌شناس کارشناس امور اقتصادی دراین رابطه به خبرنگار ایبِنا گفت: در خصوص ارز یک مولفه وجود دارد که آن هم تقویت عرضه ارز و در واقع نظارت بر تقاضای آن است. در سمت تامین ارز بحث محصولات پتروشیمی و درآمدهای حاصل از صادرات نفت وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه اضافه کرد: تقریبا در دو سال و چند ماه گذشته در عرضه ارز حاصل از نفت و همچنین محصولات پتروشیمی دچار اخلال شده‌ایم و اصلی ترین دلیل افزایش قیمت ارز همین اخلالی بود که در نتیجه این مسئله به وجود آمد. کاری که بانک مرکزی باید انجام دهد این است که اخلال مورد اشاره کمتر شود و یا عوارض آن مورد حذف قرار گیرد.


این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص یادآور شد: حال که انتخابات آمریکا به اتمام رسیده، تا زمانی که دولت جدید مستقر شود و درصدد عمل به وعده‌های خود برآید باید شرایط ایران به روال عادی برگردد. بد نیست که این نکته را هم مدنظر داشت که بانک مرکزی متغیرها یا اهرم‌های زیادی برای مداخله در بازار ارز ندارد، یک بخشی از آن ناشی از رفتاری است که با برجام در آمریکا صورت گرفت. با این حال خیلی هم ناتوان محسوب نمی‌‍‌شود، کارهایی که اخیرا تحت عنوان واردات کالا بدون انتقال ارز انجام شد، اثر گذار بود.


حق شناس درباره کم اثرشدن اخلال در عرضه ارزی بیان کرد: اخلال در عرضه ارز زمانی روی می‌دهد که کنترل تقاضا صورت نگیرد. تنها کاری که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد تقویت عرضه ارز است، یعنی منابع ارزی خارج از کشور را به داخل منتقل سازد. علاوه بر این، دیر یا زود ترامپ از کاخ سفید خواهد رفت، بنابراین بانک مرکزی نباید تا پایان رفتن او منتظر بماند. به این معنا چنانچه امکان رایزنی‌های دیپلماسی پولی پیش آمد، آن را انجام دهد تا فرصت‌ها نسوزد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر