26 آبان 1399 - 08:43

کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس تشکیل شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت‌ مجلس، اصلاح ساختار بودجه است که نخستین بار در کمیسیون بودجه، کمیته اصلاح ساختار بودجه، شکل گرفته است.
کد خبر : ۱۱۹۶۷۵
زنگنه

به گزارش ایبِنا، محسن زنگنه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به اقدامات سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۸, در مرکز پژوهش ها، بلافاصله برخی از طرح‌ها را در دستور کار قرار دادیم و این کمیته حدود سه ماه درگیر این موضوع بود و در نهایت همه این فرآیند با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون وی انجام شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قرار بر این شد برای اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه به بودجه سال ۱۴۰۰ برسد، این طرح در قالب یک ماده واحده و ۱۲ بند به صورت احکام کلی به صحن مجلس شورای اسلامی بیاید و همزمان با توجه به تفاهم و توافق میان سازمان برنامه و مجلس، سازمان برنامه نیز با همین فرآیند در حال انجام کار باشد.


زنگنه با اشاره به اینکه بودجه در کشورمان، اهرم قدرت دولت است، گفت: دولت‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند و شیوه بودجه هم به گونه‌ای است که دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه می‌تواند بودجه را تغییر دهد و بسیاری از مناسبات سیاسی هم بر اساس ردیف بودجه ها، جا به جا می‌شود بنابراین دولت نمی‌خواهد این اهرم قدرت از او گرفته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ساختارهای کارآمدی در حوزه گرفتن مالیات نداریم و نظام مالیاتی ما نیازمند هوشمندسازی است.


وی افزود: بندی را در اصلاح ساختار بودجه قرار دادیم که بر مبنای آن، دولت مکلف است تکلیف برنامه اجرایی، فعالیت، بهای تمام شده و مقدار کمی اهداف را در جداول مربوط بیاورد یعنی دستگاه نظارتی نه تنها می‌تواند ردیف‌های بودجه را بر اساس اسناد و مدارک هزینه بررسی کند بلکه می‌تواند عملکرد آن دستگاه را هم بررسی کند. زنگنه تاکید کرد: دستگاه نظارتی باید بتواند جدای از عدد و رقم بودجه، عملکرد را هم مورد بازبینی قرار دهد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این برنامه گفت: بندهایی که در این طرح وجود دارد قدم اول در اصلاح ساختار است و بندهایی نیست که دولت برای ایجاد آن به زحمت بیفتد و البته دولت هم با آن موافق است.


وی با اشاره به اینکه این طرح در چهار فصل، 9 زیر فصل و حدود 70 پروژه تعریف شده است هم افزود: مجلس به رعایت موارد مندرج در این طرح توسط دولت خوش بین است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح به جهت شفاف بودن بودجه، باز بودن دست وزرا و سازمان برنامه و بودجه را خواهد بست.


زنگنه افزود: چون دولت در سال آخر اجرایی است زحمت های اجرا را بر دوش خود نمی بیند و موافق اصلاح ساختار بودجه است و نمایندگان مجلس هم در بخش های شفافیت، عدالت محوری، رانت گریزی و رانت ستیزی پر انرژی و آماده است. وی گفت: موضوع مالیات هم در کمیسیون اقتصادی پیش می رود.
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر