07 آذر 1399 - 14:04

بازگشت ارزش به پول ملی در درازمدت

دولت برای بازگرداندن ارزش پول ملی راه ساده‌ای را پیش روی خود ندارد و نمی‌توان انتظار تحقق آن را در مدت زمان کوتاهی داشت.
کد خبر : ۱۱۹۸۹۰
 عباس هشی

یک اقتصاددان با بیان اینکه بخشی از دلیل کاهش ارزش پولی ملی در ۴ دهه اخیر به مسائل تحریم و محدودیت‌های بین المللی مرتبط است، اظهار کرد: اما بخش عمده آن ناشی از کسری بودجه‌ دولت‌ها بوده و این به معناست که مدیریت درستی بر منابع و مصارف وجوه نبوده و این در حالی است که اقتصاد ما متکی بر نفت است و اقتصاد متکی بر مالیات نداریم.


عباس هشی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: اقتصاد زیرزمینی، بی‌انضباطی مالی و عدم استفاده از گزارش‌های حسابرس‌های مستقل در دولت ها منجر به کاهش ارزش پول شده و به نظر می‌رسد دولت برای بازگرداندن ارزش پول ملی راه ساده ای را پیش روی خود ندارد و نمی‌توان انتظار تحقق آن را در مدت زمان کوتاهی داشت.


وی ادامه داد: در این شرایط رییس بانک مرکزی توانست موفق باشد و این انجام وظیفه را تا حدودی محقق کند که جلوی کاهش سریع ارزش پول ملی را  گرفته باشد که آن هم در شرایطی بوده است که دسترسی به منابع ارزی و درآمدهای نفتی داشتیم.


به گفته این اقتصاددان، باید فساد کاهش یابد،‌ انضباط مالی برقرار و از صورت های مالی حسابرسی شده حسابرس مستقل استفاده شود تا بتوان به مرور شاهد بازگشت ارزش به پول ملی و حفظ آن باشیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به طرح تامین کالاهای اساسی مجلس گفت: به هر حال نمایندگان مجلس باید رای دهندگان خود که مردم هستند را راضی نگه دارد. هشی افزود: به هر حال نمایندگان فعلی مجلس در اول کار هستند و هر روز به شهرشان می‌روند و خوبی نماینده شهرستان‌ها هم این است که وقتی در شهر خودشان هستند باید جوابگوی مردم باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها