در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ریل‌گذاری مناسب بانک مرکزی برای کاهش تورم

نایب رییس کمیسیون بازار پول اتاق ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی برنامه ریزی مناسبی برای مهار نرخ تورم در پیش گرفته است، یکی از راه‌های مدیریت کسری بودجه دولت را مهار هزینه‌ها دانست.
کد خبر : ۱۲۰۵۶۶
تورم

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه برای مهار تورم باید هزینه های دولت و بخش هزینه ها در بودجه کاهش یابد و اصلاح شود، گفت: با توجه به اینکه ایجاد تورم به میزان رشد نقدینگی و رشد پایه پولی مرتبط است و این دو مورد نیز ناشی از رشد کسری بودجه دول است؛ بنابراین هزینه و درآمد دولت باید کنترل شود.


سیدرضا زیتون نژاد موسویان در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: کاهش هزینه های دولت از طریق نظم و انضباط دهی به بودجه سالانه باعث می شود که در نهایت نیاز دولت به نقدینگی نیز کاهش می یابد و برای تامین پول به بانک مرکزی فشار نمی آورد، در نتیجه تورم نیز بالا نمی رود و کنترل می شود. 


وی ادامه داد: بر فرض محال اگر دولت نتواند هزینه ها را کاهش دهد، باید بخش درآمدزایی را بیشتر کند که از چند طریق امکان پذیر است. اولین ابزار درآمدزایی برای دولت فروش نفت است که به دلیل تحریم ها چشم انداز مثبت فروش نفت قطعی نیست. هر چند با روی کار آمدن جو بایدن جو مثبتی برقرار است، اما فروش نفت مانند سابق یک احتمال است.


به گفته نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، مالیات ابزار دیگری برای درآمدزایی دولت است که متاسفانه به دلیل شرایط کسب و کارها و وضعیت اقتصاد امکان بیشتر شدن پایه های مالیاتی نیز وجود ندارد و این کار باید با دقت و بررسی ویژه انجام شود، چرا که در غیر اینصورت شاهد کاهش حجم مالیات ها خواهیم بود.


موسویان افزود: بخش سوم درآمدزایی دولت از طریق فروش دارایی ها و اجرای خصوصی سازی واقعی است که باید شرایط به نوعی تعریف شود که انگیزه بخش خصوصی برای خرید بالا باشد.


وی گفت: اگر دولت کسری بودجه دارد باید به جای اینکه از بانک مرکزی استقراض کند و این نهاد را وادار به چاپ پول و... کند باید نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام کند. خوشبختانه این فرآیند با هماهنگی بانک مرکزی آغاز شده و بخش عمده کسری بودجه دولت از محل فروش اوراق بدهی تامین شد.


نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقدام بانک مرکزی در خصوص تعیین هدف برای نرخ تورم قابل تقدیر است، تاکید کرد: دولت اگر با هماهنگی بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذی ربط سیاست های درستی را در این راستا اتخاذ کند به طور قطع شاهد کاهش تورم و رسیدن به هدفگذاری مشخص خواهیم بود.


موسویان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم ها و کرونا و ... افزایش قیمت کالاها به اقشار مختلف جامعه آسیب زده است که دولت باید تامین کالاهای اساسی با بهترین قیمت را در اولویت قرار دهد.


وی در پایان اظهار کرد: دولت باید سیاست های حمایتی را توسعه دهد و نقش حمایتی بیشتری را ایفا کند که این نقش می تواند به عنوان نمونه در قالب پرداخت کمک های نقدی و یارانه به اقشار آسیب پذیر نمود پیدا کند تا شاهد بحران های اقتصادی و حتی اجتماعی و امنیتی نیز نباشیم. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر