سخنگوی تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ پاسخ داد؛

کلیدی‌ترین راهکار برای جبران کسری بودجه چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کلیدی‌ترین راهکار برای جبران کسری بودجه، استفاده از مولفه و پایه‌های مالیاتی است که باید در لایحه بودجه بیشتر به سمت آن رفت.
کد خبر : ۱۲۰۷۸۰
رحیم زارع

رحیم زارع در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به کلیدی ترین مباحث مجلس در تامین مالی دولت در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: دولت در لایحه بودجه منابع مختلفی از جمله منابع مالیاتی، گمرکی، نفت، فروش اوراق و ... در نظر گرفته است.


نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید این کسری بودجه که احتمالا در لایحه ۱۴۰۰ وجود دارد از پایه های مالیاتی جدید تامین و این سوراخ کسری را با این مولفه پر کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری طرح ها به بخش خصوصی، تهاتر بدهی های دولت با بخش خصوصی، تهاتر بدهی نظام بانکی و بانک مرکزی و کاهش هزینه های غیرضرور راهکاری کوتاه مدت برای جبران کسری بودجه دولت است.


زارع با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی با سرمایه های مردمی یکی دیگر از راهکارها برای جبران کسری بودجه است. تصریح کرد: حذف اوراق قرضه و مشارکت از محل درآمدهای دولت و واقعی کردن کسری بودجه یکی دیگر از راهکارها برای جبران کسری بودجه است.


وی افزود: این موضوع که منابع حاصل از اوراق به عنوان درآمد دولت  در بودجه های سالیانه محاسبه می شود سبب شده میزان کسری بودجه کمتر از میزان واقعی آن نمایش داده شود. زارع با اشاره به سهم نفت در بودجه ۱۴۰۰، بیان کرد: اولین قدم در لایحه بودجه کم کردن سهم نفت و میعانات خام نفت و گاز است که اگر این اتفاق رقم خورد به نوعی بودجه کشور با ثبات تر خواهد شد.


زارع تاکید کرد: باید بودجه شرکت های دولتی و همچنین هزینه های کلان جاری دولت کاهش یابد که اگر چنین اتفاقی رقم خورد به نوعی می توان کسری بودجه را کنترل کرد، اما چنین اتفاقی نیفتد کسری بودجه معضلی برای کشور خواهد شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به نظر بنده کلیدی ترین راهکار برای جبران کسری بودجه استفاده از مولفه و پایه های مالیاتی است که باید در لایحه بودجه بیشتر به سمت آن رفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها