21 دی 1399 - 09:56
یک نماینده سابق مجلس:

شرایط کشور برای راه‌اندازی پیمان‌های پولی سخت است

یک نماینده سابق مجلس گفت: شرایط کشور برای راه‎اندازی پیمان‌های پولی سخت است، چراکه علاوه بر ایران باید دیگر کشورهای نیز این مسئله را مورد پذیرش قرار دهند.
کد خبر : ۱۲۱۱۲۵
مهرداد لاهوتی

به گزارش ایبِنا، تحریم‌های بانکی و عدم امکان گشایش ال سی توسط بازرگانان کنش فعالان اقتصادی ایرانی را دشوار کرده است. بنابراین باتوجه به وزن بالای مناسبات تجاری با کشورهای منطقه، موافقتنامه‌های پولی دوجانبه با کشورهای همسو، می‌تواند در بی‌اثر کردن تحریم‌ها نقش مؤثری ایفا کند.


مهرداد لاهوتی، مشاور سازمان برنامه و بودجه و نماینده سابق مجلس درباره استفاده از پیمان‌های پولی جهت مدیریت تحریم‌ها به خبرنگار ایبِنا گفت: موضوع فوق به اندازه‌ای دارای اهمیت است که مجلس آن را تبدیل به قانون کرد.


وی در ادامه اضافه کرد: تنها راه‌حل دولت برای حذف دلار همین امر است. به این معنا؛ ایران باید پیمان‌های پولی با کشورهایی که بیشترین مبادله اقتصادی را انجام می‌دهد، عملیاتی سازد و در نظر داشته باشد که با تمامی کشورهای دنیا نمی‌توان این مسئله را دنبال کرد زیرا محدودیت‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد. به طور مثال چین، روسیه، ترکیه یا عراق از مواردی به شمار می‌رود که می‌توان با آن‌ها در این خصوص مذاکره انجام داد.


مشاور سازمان برنامه وبودجه در این رابطه یادآور شد: ایران با بیش از ۴۲ یا ۴۳ کشور پیمان‌های دو جانبه را دنبال می‌کند، ولی مسئله اینجا است که متعهد شدن برای چنین پیمان‌هایی باید دوطرفه باشد و رضایت کشور ما به تنهایی کفایت نمی‌کند.دولت برای اخذ پیمان‌های پولی باید به سراغ کشورهایی رود که به اندازه نیاز داخلی کشور به پول آن‌ها، آن‌ها هم به پول ایران نیازمند باشند، در غیر این صورت دلیلی برای این کار وجود نخواهد داشت. 


این نماینده سابق مجلس در ادامه اضافه کرد: بهترین راه برای ایران جهت حل برخی مشکلات پولی و بانکی فراهم کردن پیمان‌های دوجانبه پولی است زیرا علاوه بر حل مشکل تسلط دلار بر اقتصاد، به صورت قانون درآمده و دولت مکلف به اجرا است. البته تاکید فوق به این معنا نیست که مانعی برسر راه ندارد، اما براساس وظیفه بانک مرکزی انتظار می‌رود تا موانع بر سر راه این موضوع مورد مطالعه قرار گیرد و برای رفع آن‌ها راه‌حل یابند.


لاهوتی دلایل عدم اجرای پیمان‌های پولی تا به امروز از سوی ایران را چنین توضیح داد: شرایط کشورسخت است، همانطور که در بالا مورد اشاره قرار دادم باید دیگر کشورها هم این مسئله را مورد پذیرش قرار دهند. به نظرنمی‌رسد که در این خصوص از سوی دولت ایران کم کاری شده باشد زیرا کشور ما با توجه به محدودیت‌های دلاری که دارد، بسیار مایل به انجام این کار است، اما انجام پیمان‌های پولی کار ساده‌ای نیست و با مشکلات عظیمی مواجه است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر