29 دی 1399 - 08:13
یک نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

تمام ابزارها برای برگشت پول‌های ایران مورد استفاده قرار گیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی دارای ابزارهای مختلفی است و از تمام آن‌ها در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده باید بهره ببرد.
کد خبر : ۱۲۱۲۵۸
وحید جلالی زاده

وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در باره پول‌های بلوکه شده ایران توسط دیگر کشورها گفت: عدد کلی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در اختیار ندارم، اما در کشورهایی مانند هند، عراق، کره پول‌های حاصل از فروش نفت برخلاف موازین بین‌المللی، معاهدات دوطرفه و تمامی موازین اخلاقی به دلیل ترسی که از سیاست‌های یک جانبه آمریکا وجود دارد، متاسفانه بلوکه شده است.


وی در ادامه اضافه کرد: حرکت فوق در حالی انجام شده که کشورهای مورد اشاره غالبا با ایران روابط اقتصادی بسیار خوبی دارند. به طور نمونه کره جنوبی طرف تجاری مطلوبی برای ایران به حساب می‌آید و عراق هم علاوه بر اینکه در همسایگی ما قرار دارد در اکثر مسائل و مشکلاتش جزء اولین کشورهایی بودیم که برای کمک به آن وارد شدیم، آخرین آن هم مبارزه با داعش بود که چنانچه ایران در این خصوص ورود پیدا نمی‌کرد، سرنوشت آنان مشخص نبود. هند هم به همین شکل است، طی ۴۰ سال گذشته با این کشور روابط بسیار خوب و مناسبی داشتیم، اما متاسفانه آمریکا و وزارت خزانه‌داری آن فشار یک‌جانبه‌ای علیه این کشورها به کار برده و آنها هم در مذاکراتی که با طرف ایرانی انجام دادند، اعلام کردند که حق با شما است، اما در صورت پرداخت پول‌ها، آمریکا بانک‌های کشورمان را تحریم خواهد کرد که در نتیجه آن ضررو زیان مالی زیادی تحمیل می‌شویم.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه یادآور شد: حرکت مورد اشاره این کشورها در قبال ایران اخلاقی و قانونی نیست و با هیچ یک از موازین بین‌المللی مطابقت ندارد. مسئولان جمهوری اسلامی در سفرهایی که به این کشورها داشتند مباحث فوق را انتقال دادند. امیدوارم این کشورها سر عقل آیند و روابط درازمدت خود را با ایران فدای روابط  و سیاست‌های کوتاه مدت آمریکا نکنند.


جلال‌زاده درباره راه‌های انتقال پول‌های بلوکه شده به ایران بیان کرد: جلساتی که کمیسیون امنیت ملی با مسئولان بانک مرکزی و وزارت خارجه برگزار کرده بود، هر چند انتظار بیشتری درباره این دوستان وجود دارد، ولی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند، اما همانطور که مطرح کردم، آنان بیش از هر چیز نگران ضرر و زیان مالی از طریق آمریکایی‌ها هستند، ولی باید بدانند تحریم‌ها در نهایت به پایان خواهد رسید و به قول معروف سیاهی به زغال می‌ماند.


این نماینده مجلس درباره راهکاری مانند FATF اظهار داشت: پیش از بحث FATF هم شاهد چنین حرکت‌هایی از برخی کشورهای اروپایی و آمریکا بودیم، بنابراین به نظر می‌رسد، بیشتر بهانه باشد. چه ما به FATF بپویندیم و چه نپیوندیم دیگر کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند و پول‌های بلوکه شده ایران را بازپس بگردانند.


وی درباره صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی با تیم کره‌ای تصریح کرد: جمهوری اسلامی دارای ابزارهای مختلفی است و از تمام آنها در این خصوص باید بهره ببرد. بخشی از این ابزارها در حوزه سیاست خارجی قرار دارد. آقای همتی چند بار به عراق و دیگر کشورها سفر کرده و با مقامات این کشورها دست به رایزنی زده، اما متاسفانه آن کشورها برای پس دادن پول ایران امروز و فردا می‌کنند. بخشی دیگر از ابزارها تجاری است، از کشور کره اکنون واردات انجام می‌شود که این مسئله خود ابزار خوبی برای تهدید آنها محسوب می‌شود یا در خصوص عراقی‌ها ابزارهای فراوانی برای پس گرفتن پول‌های بلوکه شده، در اختیار داریم.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: متاسفانه ایران برای استفاده از ابزارهای تحت اختیار خود تاخیر داشته و باید زودتر از این اقدام می‌کرد و آنها را تحت فشار قرار داد تا پول‌های ما را برگردانند.


خبرنگار: مژگان فرجی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر