11 ارديبهشت 1400 - 09:16

پرداخت وام ازدواج ۷۰ میلیونی به بانک‌ها ابلاغ شد

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۷۰ میلیون تومانی را به بانک‌ها ابلاغ کرد.
کد خبر : ۱۲۳۷۶۱
وام ازدواج

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که به استناد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر گردیده است:


۱. به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین سال ۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال ۱۴۰۰ برابر ۷۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.


۲. به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد. بانک‌ها باید برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.


مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجراء یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح می‌باشد.  همچنین تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.


۳. مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرائی فرمان امام (ره) اختصاص می‌یابد. زوجین می‌توانند به جای استفاده از تسهیلات موضوع این بند، از این تسهیلات حسب مورد به همان میزان، تمام یا بخشی از تسهیلات خود را از این طریق دریافت کنند و به مصرف برسانند.


ضمن اینکه با عنایت به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی می‌باشند.


این بخشنامه به بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه صادرات، رفاه کارگران، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، کارآفرین، پارسیان، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه رسالت، مشترک ایران - ونزوئلا، صندوق کارآفرینی امید، موسسه اعتباری ملل، موسسه اعتباری کاسپین و پست بانک ابلاغ شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر