19 آبان 1400 - 16:39

ارز ترجیحی؛ محور نشست رئیس جمهور با اقتصاددانان

راهکارهای رفع مشکلات مردم و حذف یا تداوم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، عمده محور نشست رئیس جمهور با اقتصاددانان بود.
کد خبر : ۱۲۸۲۱۱
دلار

به گزارش ایبِنا به نقل از صداوسیما، آیت الله رئیسی در این نشست که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی‌که دولت تحویل گرفته را شما به خوبی می‌دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می‌کنند، اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می‌دانید.


رئیس جمهور با طرح چند پرسش، تصریح کرد: چرا شاخص‌های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟ چرا تورمی که قرار بود تک رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟ چرا ده‌ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می‌کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی‌بینند؟ چرا باوجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته‌ایم؟


آقای رئیسی افزود: این‌ها سوالاتی است که در جامعه وجود دارد. اما طبق نظر اقتصادانان در درون و بیرون دولت تغییر شرایط اقتصادی کشور امکان پذیر است. این آمادگی در دولت وجود دارد که با نظر کارشناسی، مطالعه و درایت این تغییر ایجاد شود.


رئیس جمهور در ادامه این نشست با تاکید بر اهتمام دولت برای استفاده از نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی، گفت: دولت حتماً در تصمیم‌گیری‌های خود از دیدگاه‌های مؤثر اساتید و نخبگان اقتصاد استفاده خواهد کرد.


در ادامه این نشست اقتصاددانان درباره مسائل مطرح شده اظهار نظر کردند.


داوود دانش جعفری یکی از اقتصادانان حاضر در این نشست بود که درخصوص تداوم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی یا حذف آن گفت: این بحث مطرح شده جزیی از طرح آزادسازی اقتصادی است که دولت سیزدهم با تمام وجود آن را قبول ندارد.


وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی افزود: هم اکنون وقتی رئیس جمهور درباره بودجه سال ۱۴۰۱ سخن می‌گوید برعدالت محور بودن بودجه تاکید دارند و عدالت محور بودن بودجه با حذف ارز ترجیحی سازگار نیست.


وی ادامه داد: منظور از عدالت محوری یعنی افزایش بودجه که قطعا فشار مالی بیشتری را درپی خواهد داشت.


ابراهیم شیبانی هم دراین نشست گفت: نرخ دو و سه نرخی فسادزاست و هیچکس شکی ندارد که رانت ایجاد خواهد کرد.


رئیس پیشین بانک مرکزی افزود: با این حال اگر از من بپرسید که اکنون فرصت مناسبی است که بتوان ارز ترجیحی را حذف کرد من می‌گویم خیر.


مهدی زریباف نیز به عنوان یکی از اقتصادانان طرفدار ارز تک نرخی در این نشست گفت: ارز ابزار مناسبی برای کسری بودجه نیست. چون این امر باعث می‌شود هزینه‌ها به سرعت افزایش یابد و تورم افسارگسیخته حرکت کرده و به بازارهای غیر رسمی وارد شود و این دور باطل همچنان ادامه پیداکند.


در ادامه این نشست، تعداد دیگری از اقتصاددانان نظرات خود را بیان کردند.


رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از این نشست با بیان اینکه کارشناسان با دیدگاه‌های مختلف سیاسی و نظرات متفاوت اقتصادی آزادانه نظرات خود را دراین جلسه مطرح کردند گفت: دراین جلسه رئیس جمهور چند مسئله مطرح کرد و همه به نوعی درباره این موضوعات صحبت کردند.


رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان که شب گذشته برگزار شد، گفت: در این جلسه مسائل خوبی مطرح شد از جمله وضعیت ارز در کشور، نحوه تخصیص ارز ترجیحی به برخی کالاها و تداوم این سیاست‌ها و همچنین مشکلاتی که ممکن است از این بابت متوجه کشور شود.


مسعود میر کاظمی با بیان اینکه تامین مواد غذایی، تامین نهاده‌های دامی و تامین دارو از دیگر بخش‌هایی بود که کارشناسان اقتصادی به آن‌ها اشاره کردند گفت: در خصوص این مسائل حرف‌ها و نقطه نظرات بعضا متضادی مطرح شد برخی‌ها هشدار دادند که عده‌ای حمایت کردند و بعضی نیز نظرات مخالف داشتند.


وی افزود: اساسا این جلسات برای شنیدن نقطه نظرات متفاوت تشکیل می‌شود تا دولت تمامی نقطه نظرات را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کند تا بتواند به بهترین وجه سیاست‌هایش را اعمال کند که برای مردم نتیجه بخش باشد.


در پایان این نشست، رئیس جمهور با قدردانی از نظرات مطرح شده کارشناسان افزود: ثبات قیمت‌ها و مدیریت تورم جزو محورهای اصلی مورد تأکید دولت است به نحوی که از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و با حفظ ارزش پول ملی، اقتصاد را برای تولیدکننده و صاحبان کسب و کار و عموم مردم قابل پیش‌بینی کند، چرا که اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی نباشد، اداره امور برای همه دشوار خواهد بود.


رئیسی با تأکید بر تقویت نقش نظارتی دولت، گفت: دخالت دولت را در بازار و اقتصاد مفید نمی‌دانیم و معتقدیم دولت به جای دخالت در بازار باید نقش نظارت، حمایت و هدایت داشته باشد.


رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی، اظهار داشت: مالیات از کارکردهای مختلفی برخوردار است و به نوعی نقش تنظیم‌گری را در اقتصاد دارد. برای حمایت از فعالیت‌های تولیدی، می‌توان در زمینه مالیات مساعدت‌هایی انجام داد و در مقابل برای از بین بردن جاذبه فعالیت‌های غیرمولد، مالیات بیشتری از این نوع فعالیت‌ها اخذ کرد.


رئیسی در ادامه در خصوص ارز ترجیحی گفت: در خصوص مناسب نبودن شیوه فعلی پرداخت یارانه ارزی همه اتفاق‌نظر دارند لیکن معتقدم که باید در زمینه ارز ترجیحی کاملاً مدبرانه و حساب‌شده عمل شود.


این دومین نشست رئیس جمهور با نحبگان اقتصادی بود. پیش از این رئیس جمهور در جمع فعالان حوزه صادرات حاضرشده و سخنان آنان را شنیده بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر