باقری: به توافق درباره رفع تحریم‌ها نزدیک هستیم

رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفت که مذاکرات بیش از هر زمان دیگری به توافق در زمینه رفع تحریم‌ها نزدیک شده است.
کد خبر : ۱۲۹۰۳۶

باقری کنی

به گزارش ایبِنا، علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین اتریش که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «تمامی طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات دو پیش نویسی که ایران در ابتدای این دور از مذاکرات ارائه داده را قبول کردند».

 

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه اضافه کرد: «دلیل تاخیر در رسیدن به توافق، مواضع طرف‌های اروپایی در خصوص موضوعات هسته‌ای است».

 

باقری گفت: «ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه از ابتدا بر اینکه لازم است بعد از رسیدن به پیش‌نویس توافق استراحت داشته باشیم موافقت کرده بودیم.»

 

رئیس تیم مذاکره کننده ایران ساعتی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، گفت: «نکته مهم این است که طرف دیگر، با دیدگاه ما به عنوان اساسی برای دور جدید گفت‌وگوها موافقت نکرد اما گروه ۱+۴ پس از یک هفته مذاکرات فشرده، با دیدگاهی که ایران ضمن پیش‌نویس‌هایش مطرح کرده، موافقت کرد».

 

باقری در ادامه گفت: «در حال حاضر دو پیش نویس جدید وجود دارد که یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. دو پیش نویس (ارائه شده توسط ایران) اساس گفت‌وگوها در دور جدید مذاکرات خواهد بود».

 

از سوی دیگر «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین شامگاه جمعه ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با ایران طی سال ۲۰۲۱ (۱۳ روز آینده) از سرگرفته شود.

 

وی در ادامه سخنانش گفت: «برای دور هشتم، ما کار بسیار زیادی و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش داریم».

 

وی درباره احیای توافق سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: «ما دیگر درباره ماه‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره هفته‌ها صحبت می‌کنیم».

 

البته مذاکره کننده اتحادیه اروپا درباره زمان احتمالی رسیدن به توافق نهایی هیچگونه پیش بینی نکرد.

 

همچنین مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی ساعتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است. 

 

در حالی که هنوز مشخص نیست معوق شدن مذاکرات وین بر اساس تصمیم کدام طرف اتخاذ شده مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی گفتند که به تصمیم امروز «علی باقری کنی» رئیس تیم مذاکره کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف ناامیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید.

 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی ضمن اعلام خبر پایان نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و همچنین هفتمین دور گفت‌وگوهای وین، افزود مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

 

دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام پیش‌تر از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر دادند. 

 

علی باقری صبح امروز (جمعه) در توئیتی نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیأت‌ها، بعدازظهر روز گذشته (پنجشنبه) من و انریکه مورا (هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم. این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز (جمعه) کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

 

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در هفته گذشته در وین در جریان بود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها