معاون رئیس جمهور خبر داد؛

تلاش برای ارتقای صندوق قرض‌الحسنه بنیاد امور ایثارگران

معاون رئیس جمهور گفت: به دنبال ارتقای صندوق قرض‌الحسنه بنیاد به بانک قرض‌الحسنه هستیم چرا که بانک ابزارهای بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد و محدودیت‌های صندوق نیز برداشته خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۹۲۱۱
قاضی زاده

به گزارش ایبِنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایبِنا درباره میزان اشتغال ایثارگران، با بیان اینکه عدد ثابت دائمی در میزان افراد شاغل وجود ندارد، اظهار کرد: آخرین آمار میزان اشتغال ایثارگران با توجه به درخواستی که در سامانه خدمات الکترونیک ایثار ثبت شده است، ۲۷۲ هزار نفر است. البته ممکن است این میزان در سال آینده تغییر کند، چرا که عده‌ای از بازار کار خارج شده و برخی هم وارد خواهند شد. 


قاضی‌زاده با اشاره به محوریت اشتغال و کارآفرینی برای ایثارگران، تصریح کرد: مجموعه اقتصادی ما حدود ۹ هزار نفر نیروی انسانی دارد که البته بسیار زیاد است. مثلا یکی از شرکت‌های ما که در بخش طیور فعالیت دارد ۲ هزار نفر پرسنل دارد که هرچه درآمدزایی دارد به همان میزان هزینه است.  


وی ادامه داد: بنیاد قرار نیست فعالیت اقتصادی داشته باشد بلکه فعالیت بخش‌های اقتصادی زیر مجموعه بنیاد برای تامین بخشی از هزینه‌های بنیاد است. در بودجه ۱۴۰۱، از مجموعه ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه ما، پیش بینی شده است که ۲ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای بخش اقتصادی صرف هزینه‌های جاری شود. لازم به ذکر است که در سال ۹۹ آنچیزی که حاصل شده است ۳۵۰ میلیارد تومان است که نسبت به این پیش‌بینی در بودجه سال آینده هم نقدی وجود داشت که چطور می‌توان از رقم ۳۵۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان رسید؟ 


دنبال ارتقای صندوق قرض‌الحسنه بنیاد به بانک هستیم


معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال دوم ایبِنا در خصوص برنامه بنیاد برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ با بانک‌ها با تاکید بر اینکه به دنبال ارتقای صندوق قرض‌الحسنه بنیاد به بانک قرض‌الحسنه هستیم که امیدوارم شرایط امر محقق شود، افزود: بانک ابزارهای بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد و محدودیت‌های صندوق نیز برداشته خواهد شد به نحوی که در حال حاضر نمی‌توانیم به کارکنان بنیاد غیرایثارگر یا ایثارگرانی که حقوق بگیر بنیاد نیستند خدماتی ارائه دهیم. بانک قرض‌الحسنه ما همچنین می‌تواند جذب سرمایه و تجهیز منابع داشته باشد و با عاملیت صندوق توسعه ملی در اشتغالزایی نیز موثر واقع شود. 


قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌های ما براساس تفاهم نامه با بانک‌هاست، تصریح کرد: بخشی از منابع تبصره ۱۸ قانون ایثارگران، در قرارداد فی مابین بنیاد و بانک‌ها باید تامین شود. در واقع عمده منابعی که تجهیز می‌کنیم از طریق تفاهم با بانک‌هاست. 


ایثارگران مطالبات خود را در قالب کمپین و جمع‌آوری امضا پیگیری کنند

وی با اشاره به تجمعات و اعتراضات اخیر ایثارگران، اظهار کرد: بنیاد خانه ایثارگران است و طبیعتا دوستان ما به هر چه اعتراض داشته باشند به مسئولان بنیاد منتقل می‌کنند و معتقد هستند که بنیاد متولی پیگیری امور ایشان است که یکی از موضوعات مهم پیگیری حقوق خود است. 


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تجمعات اخیر را به دو دسته تقسیم می‌کنیم، اظهار کرد: دسته نخست درخواست‌های قانونی عزیزان است که معتقدند که قانون جامع ایثارگران مصوب سال ۹۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام، حقوقی برای ما تعیین کرده است که متاسفانه بسیاری از مفاد این قانون اجرا نشده است، بنابراین پیگیر این موضوع هستند. این در حالی است که برخی از ایثارگران ۱۰ سال است که حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.


قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: بخشی از اعتراض عزیزان مربوط به مواردی است که در حال حاضر جنبه قانونی ندارد اما مطالبه آنهاست و از بنیاد تقاضای پیگیری داشتند که اعلام کردیم و خواهش داشتیم که نیاز به تجمع ندارد بلکه این مطالبه را به صورت کمپین امضا بگیرید یا حتی مجوز قانونی از وزارت کشور بگیرید چرا که اصل این درخواست‌ها پذیرفته شده است، بنابراین باید شکل قانونی به خود بگیرد تا مانند اتفاقی که در اصفهان رخ داد که به دلیل مطالبه به حق صنفی، شاهد نتیجه نامطلوبی بودیم، نشود.


وی ادامه داد: ما در خدمت عزیزان هستیم و خودمان از قبل پیگیر بسیاری از درخواست‌ها بوده‌ایم که آثار بخشی از آن نیز در بودجه ۱۴۰۱ دیده شد. ضمن اینکه باید بپذیریم کشور محدودیت منابع دارد و طبیعتا دولت نیز علاقمند به اجرای تمام مطالبات صنفی در سقف قانونی است اما توانی برای انجام آن ندارد که برای همه نیز قابل درک است.

پیگیری جدی برای اجرای قانون تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه قانون تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران به رسمی پابرجاست و دستگاه‌ها باید وظایف قانونی خود را انجام دهند، اظهار کرد: سیاست مرکزی بنیاد پیگیری برای استخدام ایثارگران است و در قانون نیز ظرفیت‌های قانونی برای استخدام وجود دارد. به طور کلی برنامه استخدام ایثارگران بطور کلی محقق نشده و در این راه مشکلاتی بوده و سهمیه ایثارگران به نحو مطلوب انجام نگرفته است.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر ۲۸۰ هزار نفر متقاضی شغل داریم و برخی ایثارگران از سن اشتغال عبور کرده‌اند، گفت: بسیاری هم به دلیل مصدومیت‌ها و جانبازی‌ها در کمیسیون‌ها که حدود ۹۶ هزار نفر اعلام شده از کار افتاده اعلام شده‌اند. جمعیت هدف از منظر نیاز به کار جمعیت محدودی است و ۲۸۰ هزار متقاضی کار داریم و مسائلی از جمله ازدواج جهیزیه و نیازهای عادی و طبیعی وجود دارد که باید رسیدگی شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بنیاد در مساله مسکن در برنامه جهش ملی مسکن دولت قرار می‌گیرد و سازمان املاک و اموال کوثر مسئول پیگیری در جهش ملی مسکن طبق نظر قانون دولت خواهد بود. ضمن اینکه مقرر شده در هر استان با توجه به نیاز هر استان، بین 5 تا 10درصد مسکن تولیدی ناشی از طرح جهش ملی مسکن را به ایثارگران اختصاص دهند.

قاضی زاده گفت: در حوزه اشتغال از منابع دولت استفاده می‌کنیم و ۱۰ درصد از بودجه سهمیه اشتغال در دولت به ایثارگران تعلق می‌گیرد و مجموعه این‌ها بسته‌ای است که بزودی در اهداف عملیاتی سال ۱۴۰۱ تهیه و برای ارایه بودجه سازمان‌های بنیاد تعریف می‌شود.


افزایش سقف وام صندوق قرض‌الحسنه شاهد

وی ادامه داد: صندوق قرض الحسنه شاهد متعلق به بنیاد است و جامعه افراد محدودی را شامل می‌شود که از جمله متقاضیان باید ایثارگر باشند و همچنین از بنیاد حقوق بگیرند و دیگر ایثارگران زیرپوشش صندوق نیستند و کمتر از ۴۰۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

قاضی‌زاده گفت: سال گذشته صندوق شاهد ۱۳۳ هزار نفر وام در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وام داد و امسال نیز ۱۷۷۰ میلیارد تومان تا قبل از دی ماه وام داده است و اخیرا مجوز گرفتیم سقف وام را به اندازه قرض الحسنه بانک‌ها افزایش دهند یعنی از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان برسد.

رئیس بنیاد ادامه داد: برنامه اصلی بنیاد که دنبال می‌شود سر و سامان دادن به واحدهای حوزه اشتغال و خدمات بانکی و مالی است که باید سریع انجام شود. در این مسیر ابتدا بحث شفافیت و سلامت اولویت بنیاد است که خود طلایه دار مکتب اسلام است، باید در رفتار و برنامه هایش به سمت رشد و ارتقای جامعه و قابل رصد و شفاف حرکت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر