قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک می‌شود

قیمت نفت خام در بحبوحه نگرانی‌های عرضه به بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته رسید.
کد خبر : ۱۳۰۳۸۱
نفت

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، با توجه به اینکه اوپک و متحدانش در افزایش تولید نفت کند هستند و با افزایش نگرانی‌ها از عرضه، قیمت‌ نفت به سمت مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیش می‌رود. حملات نرم‌افزاری باج‌گیرنده به تأسیسات ذخیره‌سازی آلمان و طوفان‌های زمستانی ایالات متحده نیز قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.


قیمت نفت خام برنت اروپا روز جمعه، حدود ۹۲.۸ دلار در هر بشکه معادل بالاترین سطح در بیش از ۷ سال گذشته بسته شد و ۱.۸ درصد افزایش یافت. شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی شل و بریتیش پترولیوم نیز با جهش قیمت نفت برنت، ۳ درصد رشد کردند. قبلا شرکت شل گزارش داده بود که سود سالانه آن در سال ۲۰۲۱ چهار برابر شده است. صعود قیمت نفت برنت پس از حملات نرم‌افزاری به دو تأسیسات ذخیره سوخت آلمان، مبانفت و اویل تنکیگ، در اوایل این هفته صورت گرفت. تعدادی دیگر از سایت‌های ذخیره‌سازی در سراسر اروپا نیز مشکلات فناوری اطلاعات را گزارش کردند، اما ارتباط آن‌ها با حملات آلمان تایید نشده است.


در همین حال، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز به اوج خود از سال ۲۰۱۴ رسید و نزدیک به ۲ درصد جهش کرد و به ۹۱.۹ دلار در هر بشکه رسید. کارشناسان این افزایش ها را به طوفان زمستانی مرتبط می‌دانند که در روز پنجشنبه مناطق مرکزی و شمال شرقی ایالات متحده را فرا گرفت و تولید نفت در حوضه پرمین، بزرگ ترین سایت شیل ایالات متحده را تا حدی متوقف کرد.


هر دو قرارداد نفتی در روز جمعه برای هفتمین هفته متوالی در مسیر افزایش بودند. اخیرا در بحبوحه نگرانی‌های عرضه و افزایش تنش‌های بین روسیه و اوکراین که می‌تواند عرضه انرژی اروپا را تهدید کند، قیمت نفت در حال افزایش بوده است. سرمایه‌گذاران هم از اقدامات محتاطانه اوپک پلاس برای افزایش تولید خرسند نبوده‌اند. سال گذشته این گروه با افزایش تدریجی تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه موافقت کرد و اوایل این هفته اعلام کرد که در ماه مارس به این برنامه پایبند خواهد بود. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان اوپک پلاس برای افزایش تولید در تلاش هستند. برای مثال، بر اساس داده‌ها، عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک نتوانست سهمیه اوپک پلاس را در ژانویه به دست آورد. سال گذشته بسیاری از تحلیلگران هشدار دادند که با وجود مشکلات فراوان، ممکن است قیمت نفت به ۱۰۰ دلار یا بیشتر در هر بشکه در سال آینده برسد.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر