افزایش نگرانی بانک‌های اروپایی از بحران روسیه و اوکراین

بانک‌های اروپایی به ویژه بانک‌های ایتالیا، فرانسه و اتریش به شدت نگران بحران روسیه و اوکراین هستند.
کد خبر : ۱۳۰۵۱۶
روسیه

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز چهارشنبه به نقل از منابع رویترز گزارش شد که بانک های اروپایی نگران این هستند که سیستم پرداختی که آنها را به روسیه متصل می کند، قربانی بحران اوکراین شود. این بانک ها قطع ارتباط احتمالی روسیه از سوئیفت را بمب اتمی برای صنعت بانکداری توصیف می کنند زیرا از بازپرداخت بدهی ها جلوگیری می کند. 


بر اساس تحقیقات جی پی مورگان، بانک های اروپایی تابعه در روسیه بیشتر در معرض خطر محدودیت های اقتصادی هستند. این مطالعه نشان داد که تعداد معدودی از این وام‌دهندگان شامل یونی کردیت، آر بی آی، جنرال سوشیت فرانسه و آی ان جی هلند، به صورت قابل توجهی در معرض خطر قرار دارند. داده‌های بانک بی آی اس، نشان ‌داد که بانک‌های ایتالیایی و فرانسوی هرکدام مطالبات معوقی از روسیه معادل ۲۵ میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ داشتند. بانک‌های اتریشی ۱۷.۵ میلیارد دلار معوقی داشتند، در حالی که بانک‌های آمریکایی حدود ۱۴.۷ میلیارد دلار بدهی داشتند.


داده های بی آی اس نشان داد که از زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های ضد روسیه را در سال ۲۰۱۴ اعمال کردند، تعامل بانک های خارجی با روسیه بیش از نصف شده است.


با این حال، تهدید مجدد حذف روسیه از این شبکه پرداخت، که انتقالات مالی جهانی را انجام می دهد و توسط بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور استفاده می شود، نگرانی اصلی بانک های بین المللی است. به گفته جان پیتر کران، کارشناس امور مالی در دانشگاه گوته فرانکفورت و مشاور وزارت دارایی آلمان، پیامدهای کوتاه مدت چنین ممنوعیتی مبهم است و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. او به رویترز گفت در بلندمدت می‌تواند منجر به ایجاد یک مکانیسم موازی و ضرر برای سیستم جهانی شود.


هاینریش اشتاینهاوئر، نماینده بانک آلمانی هلابا در مسکو، توضیح داد که چنین اقدامی با ممنوع کردن پرداخت ها، معادل یک برنامه بخشودگی بدهی خواهد بود. او آن را بمب اتمی توصیف کرد و گفت: برای بسیاری این یک فاجعه به شمار می رود. برای اتحادیه اروپا و روسیه بیشتر و برای ایالات متحده کمتر، زیرا روابط اقتصادی اش کمتر است. کارشناسان افزودند که ممکن است مبادلات موسسات مالی، قراردادهای آتی با طرف‌های روسی نیز مشمول قوانین تحریم شوند. جاناتان ماس از یک شرکت حقوقی، اشاره کرده که ممنوعیت تجارت اوراق قرضه روسیه در بازار ثانویه به این معنی است که ممکن است صاحبان اوراق قرضه روسیه مجبور به فروش شوند. یک منبع دیگر گفت: بانک های اروپایی مخالف گنجاندن اوراق قرضه روسیه در بسته تحریمی هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر