24 بهمن 1400 - 13:34
در ۹ ماهه ۱۴۰۰ صورت گرفت؛

رشد ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات در بانک‌های خصوصی

سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ ۳۷ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی است.
کد خبر : ۱۳۰۵۹۰
کانون بانک های خصوصی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی،  بر اساس آمار و اطلاعات منتشره در سایت بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی و هدف، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه امسال مجموعاً ۲۰ میلیون و ۱۹۵ هزارو ۸۳۹ میلیارد ریال تسهیلات در شش گروه شامل کشاورزی ، صنعت و معدن ، مسکن و ساختمان ، بازرگانی ، خدمات و بخش متفرقه بوده است.


براین اساس، سهم بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور مجموعاً ۷ میلیون و ۵۰۶ هزارو ۸۹ میلیارد ریال بوده که این رقم حدود ۳۷ درصد از کل تسهیلات را شامل می شود.


این میزان برای بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در مقایسه با  عملکرد پنج ماه ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی در این ۶ گروه طی این مدت مجموعا ۳ میلیون و ۳۷۸ هزارو ۱۲۲ میلیارد ریال بود.


با توجه به میزان منابع در اختیار ، سهم ۳۷ درصدی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پرداخت تسهیلات و حمایت از بخش های اقتصادی کشور رقم قابل توجهی است.این نکته بیانگر توجه ویژه بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به تأمین منابع مالی بخش های مختلف به منظور رونق اقتصادی در کشور است.


بر اساس این گزارش تسهیلات پرداختی در قالب تامین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی طی نه ماهه سال جاری بالغ بر ۵ میلیون و ۱۳۲ هزارو ۷۲۹  میلیارد ریال معادل  ۶۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی  بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی بوده است.


همچنین در راستای حمایت بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی از کارآفرینان و تولیدکنندگان از مجموع ۲ میلیون و ۷۰ هزارو ۵۴۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۹ درصد آن (مبلغ یک میلیون  ۶۳۳ هزارو ۲۳۶ میلیارد ریال) صرفا به منظور تأمین سرمایه در گردش این مراکز پرداخت شده  است.


سهم اعطای تسهیلات برای این بخش اقتصادی نسبت به عملکرد دوره ۵ ماه ابتدای سال ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.


در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ تسهیلات اعطایی در بخش خدمات مبلغ ۳ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۳۴۱ میلیارد ریال بوده که  این رقم ۵۱ درصد از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی را شامل می شود. عملکرد این بخش نسبت به دوره پنج ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم بسزایی که در ایجاد اشتغال دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر