خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان شانزدهم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۱۱۲
بازار مالی جهان

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


نفت خام ایالات متحده با ممنوعیت احتمالی غرب برای نفت روسیه برای مدت کوتاهی به بالای ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید.با واکنش بازار به اختلالات عرضه ناشی از حمله مداوم روسیه به اوکراین و احتمال ممنوعیت نفت و گاز طبیعی روسیه، افزایش قیمت نفت در معاملات صبح روز دوشنبه ادامه یافت. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده، تقریباً ۹ درصد افزایش یافت و به ۱۲۶.۰۵ دلار در هر بشکه رسید. در عصر یکشنبه قیمت تا ۱۳۰.۵۰ دلار افزایش یافت که بالاترین قیمت ازجولای ۲۰۰۸ بود. قیمت نفت در صبح روز دوشنبه در ساعات معاملاتی آسیا افزایش یافت و معاملات آتی نفت خام برنت با ۸.۶۳ درصد افزایش به ۱۲۸.۳۰ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام آمریکا نیز با ۷.۳۳ درصد افزایش به ۱۲۴.۱۶ دلار در هر بشکه رسید. شاخص بین المللی نفت برنت با ۹.۹ درصد افزایش به ۱۲۹.۷۵ دلار رسید. نفت برنت یک شبه به بالاترین قیمت خود معادل ۱۳۹.۱۳ دلار رسید که بالاترین قیمت از جولای ۲۰۰۸ است.


 گفته می‌شود که قیمت نفت با چشم انداز تحریم کامل نفت و محصولات روسیه در حال افزایش است. در حال حاضر قیمت های بنزین سرسام آور بالا می رود. قیمت ها در برخی ایالت ها به سرعت تا ۵ دلار افزایش دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه هستند. وی گفت: اکنون در حال گفتگو با شرکا و متحدان اروپایی خود هستیم تا ضمن اطمینان از وجود عرضه مناسب نفت در بازارهای جهانی، به دورنمای ممنوعیت واردات نفت روسیه نگاه کنیم.


عصر یکشنبه ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به همکاران دموکرات گفت که مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی قوانین برای ممنوعیت واردات نفت روسیه است، اقدامی که روسیه را از اقتصاد جهانی منزوی می‌کند. این لایحه واردات نفت و محصولات انرژی روسیه به ایالات متحده را ممنوع می کند، روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس را لغو می کند و اولین گام را برای ممانعت از دسترسی روسیه به سازمان تجارت جهانی برمی دارد. ما به قوه مجریه هم اجازه خواهیم داد تا تعرفه‌های وارداتی روسیه را افزایش دهد.


 بر اساس تحلیل جی پی مورگان: با این که تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکنون به ادامه تجارت انرژی این کشور مجوز داده، اکثرا از خرید محصولات روسی اجتناب می‌کنند. شصت و شش درصد نفت روسیه می بایست به فروش برسد. روز یکشنبه در اقدامی سریع به دلیل درگیری اوکراین، میانگین افزایش قیمت هر گالن گاز در ایالات متحده تا بالای ۴ دلار رسید.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


با وجود افزایش قیمت نفت به دلیل ادامه جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر بر سرمایه‌گذاران در سطح جهان، سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه کاهش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ زیان داشت و بیش از ۴ درصد کاهش یافت. شاخص معیار سیتی آخرین بار با کاهش ۳.۳۴ درصد و سهام های اچ اس بی سی با ۶.۰۲ درصد کاهش، معامله شد. کامپوزیت شانگهای چین ۱.۴۲ درصد و شنژن ۲.۵۷۸ درصد کاهش یافت. در ژاپن، نیک کی ۲۲۵ نیز با افت ۳.۱۵ درصدی، سهام های سازنده ربات‌ها، فانوک با کاهش ۷.۲۸ درصدی و شاخص تاپیکس ۲.۸۸ درصد افت کرد.


کاسپای کره جنوبی ۲.۲۸ درصد سقوط کرد. در استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ ، ۰.۹۳ درصد کاهش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه،۲.۰۷ درصد کاهش یافت. در ژاپن، سهام های اینپکس ۵.۰۱ درصد و اکتشاف نفت ژاپن ۵.۵ درصد رشد کردند. سهام های پتروچاینا در بورس هنگ کنگ ۲.۵۷ درصد افزایش یافت. صادرات چین در دوره ژانویه تا فوریه ۱۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.روز شنبه چین هدف رشد تولید ناخالص داخلی را حدود ۵.۵ درصد برای سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود.



  • بازار ارزو رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۹.۰۷۷ بود که افزایش یافته است. ین ژاپن پس از تقویت اواخر هفته گذشته در برابر دلار آمریکا، با ۱۱۴.۹۱ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در پی صعود هفته گذشته به ۰.۷۴۰۷ دلار رسید.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۸:۲۹ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۲.۴۳ درصدی در ۳۷۸۸۴.۸۹ دلار و اتریوم با کاهش ۳.۳۵ درصدی در ۲۵۲۸.۷۱ دلار قرار داشت.



  • قیمت طلا از مرز ۲۰۰۰ دلار عبور کرد و پالادیوم به بالاترین حد خود رسید


قیمت طلا برای اولین بار در یک تا یکسال و نیم گذشته به سطح ۲۰۰۰ دلار رسید، در حالی که سرمایه گذاران در پی تشدید بحران روسیه و اوکراین به سمت این فلز امن رفتند و نگرانی ها از اختلال عرضه باعث شد پالادیوم به بالاترین حد خود برسد. روز دوشنبه تا ساعت ۹:۵۰ صبح به وقت تهران، طلای اسپات با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۹۷۷.۸۹ دلار در هر اونس که بالاترین میزان خود از ۱۹ اوت ۲۰۲۰ بود. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۹ درصد افزایش به ۱۹۸۴.۴۰ دلار رسید. به گفته یک تحلیل گر با فرض عدم تغییر در وضعیت اوکراین، طلا به سرعت به منطقه ۲۱۰۰ دلاری خواهد رفت و به بالاترین سطح تاریخ خواهد رسید.


روز جمعه دارایی های بزرگ ترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان، SPDR Gold Trust، به بالاترین میزان خود از اواسط مارس ۲۰۲۱ رسید. به گفته تحلیل گر تخصصی رویترز، ممکن است افزایش قیمت طلا تا ۲۰۶۵ دلار در هر اونس ادامه پیدا کند . هر اونس پالادیوم ۵ درصد افزایش یافت و به ۳۱۵۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. هر اونس نقره با قیمت ۲۵.۶۵ دلار ثابت بود، در حالی که پلاتین با جهش ۱.۸ درصدی به ۱۱۴۱.۰۰ دلار و در اوایل روز به بالاترین حد خود در ۹ ماه گذشته رسید.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها