17 اسفند 1400 - 14:27
سخنگوی دولت خبر داد؛

تصمیمات مهم دولت برای کاهش و کنترل قیمت‌ها

سخنگوی دولت گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی اتخاذ شد.
کد خبر : ۱۳۱۱۵۱
بهادری جهرمی

به گزارش ایبِنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز سه شنبه (۱۷ اسفند ماه) در نشست خبری، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز، اظهار داشت: پیرو دستور مکرر رییس‌جمهور برای کنترل قیمت بازار کالاهای اساسی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد تا مدیریت لازم بر روی بازار شب عید انجام شود.


وی ادامه داد: در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت ها به ویژه در کالاهای اساسی اتخاذ شده است. در این جلسه درخصوص کنترل برخی کالاها از جمله برنج و گوشت قرمز مصوب شد. مثلاً برنج هندی از کیلویی ۲۵ هزار تومان به قیمت ۲۰هزار و ۵۰۰ و برنج پاکستانی  از ۲۴ هزار تومان به قیمت ۱۸هزار تومان و گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷ هزار تومان به  ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت.


بهادری جهرمی گفت: همچنین ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالا از جمله پوشاک در فروشگاه های عرضه مستقیم با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد در حال عرضه است.


سخنگوی دولت با اشاره به بازار لوازم خانگی، گفت: بعد از فرمایشات رهبر انقلاب جلساتی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده تا اقدامات لازمی جهت ساماندهی بازار انجام شود؛ در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت ها از ۵الی ۱۳درصد بوده ایم.


بهادری جهرمی تصریح کرد: سود سهام عدالت تا پایان اسفند واریز خواهد شد و این سود امسال دو برابر سال گذشته خواهد بود. افرادی که سهام خود را تکمیل کرده یک میلیون تومان و افرادی که تکمیل نکرده بودند حدود ۵۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.


سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده است، اظهار کرد: اما متاسفانه کوتاهی‌های زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است و با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، موانع اجرایی شدن این قانون برداشته شده است.


وی یادآور شد: صرفا در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار صدور ۵۰۹ عنوان مجوز کسب و کار را صددرصد الکترونیکی کرده است. ۳۵۰ عنوان صرفا ثبت‌ مجوز است و به محض ثبت، مجوز شغل در لحظه صادر می‌شود و ۱۵۹ حوزه نیز مجوزمحور است که پس از ثبت مدارک که آن هم کاملا الکترونیکی است، نهایتا تا سه روز مجوز شغل صادر می‌شود.


بهادری جهرمی گفت: از ۲۸ بهمن ماه تا روز گذشته ۴۰۷۸۶ نفر مجوز کسب‌وکار خود را به صورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ۳۹۶۱۲ به صورت لحظه‌ای مجوز گرفته‌اند و ۱۱۶۴ نفر هم پس از ثبت و در مهلت سه روزه مجوز خود را دریافت کرده‌اند


دولت سیزدهم هیچگاه مذاکرات را به معیشت مردم گره نخواهد زد


سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی، دولت معتقد بوده است مسایل و اقتصاد مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد، گفت: در حوزه تجارت خارجی ۴۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم و ارزش صادرات سقف ۴۵ میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است. ۷۳ درصد ارز به روش‌های مختلف به کشور بازگردانده شده است. همچنین تصمیمات و تدابیر مهمی که به حوزه تجارت خارجی کمک کرد این بود که ۶ مرکز تجاری در کشورهای هدف ترکیه، امارات، سوریه، چین و … تاسیس شد.


بهادری جهرمی در رابطه با اقدامات دولت برای رفع فقر مطلق تا پایان سال، تاکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس جمهور دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند. این برنامه و زمانبندی در سه سطح است.


وی افزود: در خصوص سطح فقر مطلق رئیس جمهور فرمودند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد یا پوشاک مناسبی نداشته باشد یا از سرپناه مناسبی برخوردار نباشد، برای اینها باید برنامه فوری تری انجام شود. همچنین برای سطح بعدی یعنی افرادی هم که وضعیت معیشت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار گرفته است.


پرداخت هزینه‌های آب و برق برای افراد تحت پوشش کمیته امداد رایگان شد


سخنگوی دولت ادامه داد: برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز اقداماتی انجام خواهند گرفت.


بهادری جهرمی در ادامه اقدامات دولت  در خصوص رفع فقر مطلق یعنی برای افراد دسته دوم، از رایگان شدن هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهک های پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده اند خبر داد و گفت: در زمینه مسکن مهر هم زمین های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. وی افزود: همچنین توزیع بسته های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.


سخنگوی دولت در خصوص سفرهای نوروزی اظهار داشت: تصمیم گیری در زمینه محدودیت های کرونا  با توجه به شرایط اتخاذ خواهد شد. تدبیر دولت این بوده که با همیاری مردم بحران کرونا را مدیریت کند.


وی افزود: آنچه مهم است و در اولویت قرار دارد تزریق واکسن کرونا از جمله دوز سوم است.  در طرح مدیریت هوشمند برای سفرهای نوروزی تدابیری اندیشیده شده که هم تزریق واکسن یا تست پی سی آر منفی مورد توجه است.


دولت به خودروسازان چک سفید امضا نداده است


بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه هشت فرمان رئیس جمهور به خودروسازان تاکید کرد: دولت چک سفید امضا به خودروسازان نداده است. دستورات رئیس جمهور مبتنی بر تصمیمات کارشناسی است.  هشت دستور رئیس جمهوری زمانبندی های مختلف دارد و دولت مصمم به انجام این تصمیمات از سوی خودروسازان است و در این زمینه مماشات نخواهد کرد.


سخنگوی دولت درباره اقدامات و برنامه های دولت در خصوص محیط زیست هم گفت: یکی از اولویت های دولت مردمی صیانت از میراث مشترک نسل های ایرانی است. از همان ابتدای دولت، جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار شد.  دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط زیست می داند.


وی افزود: آزادسازی سواحل، تصمیمات درباره صید ترال، احیای خلیج گرگان و مواردی دیگر همانند جمع آوری گازهای فلر در شرق کارون که ۱۰ درصد از گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد از اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست است.


بهادری جهرمی با بیان اینکه در زمینه گازهای مشعل هم اقداماتی خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: این اقدام هم آورده اقتصادی دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از این مسیر به نیروگاه ها تزریق می شود و هم آلودگی کاهش می‌یابد.


سخنگوی دولت در خصوص تاثیر اجرای قراردادهای وزارت نفت برای گاز فلر هم گفت: ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود. برای جمع آوری گازهای مشعل شرق کارون  ۲۷ قرارداد منعقد خواهد شد که جمع رقم قراردادها یک میلیارد یورو خواهد بود.


بهادری جهرمی افزود: در بازه زمانی سه ساله روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود و   پس از اجرایی شدن همه قراردادها، شاهد کاهش ۱۰ درصدی تولید گازهای گلخانه ای خواهیم بود.


سخنگوی دولت در خصوص مذاکرات وین گفت: این دولت هرگز کشور را تک گزینه ای اداره نخواهد کرد. دولت مردمی حتما از عبرت ها و تجربه های گذشته استفاده خواهد کرد و هرگز کشور را تک گزینه ای اداره نخواهد کرد سرمایه گذاری ها در حوزه نفت، افزایش تولید نفت و افزایش میزان تجارت خارجی، ثبات بازار ارز نشان از این موضوع دارد.


وی در رابطه با افزایش دستمزد کارگران و میزان دقیق آن و نگرانی کارگران برای وضعیت تورم در سال جدید، گفت: تامین معیشت همه اقشار مختلف کشور به ویژه کارگران عزیز همیشه مورد توجه دولت بوده است. ساز و کار قانون توافق سه جانبه ای را در پی دارد و در نظر داشتن میزان افزایش حقوق با توجه به تورم یکی از ملاک های مهم تصمیم گیری برای حقوق کارگران است. جلسات مستمر در حال انجام است البته تا زمانی که توافق اصلی صورت نگیرد امکان اعلام عدد و رقم مشخصی وجود ندارد. دولت حتماً حامی کارگران عزیز خواهد بود و متناسب با رشد تورم و فعال بودن بنگاه‌های اقتصادی اقدام خواهد شد.


بهادری جهرمی در رابطه با تخریب ۲۰۰ خانه مسکونی در شیراز برای توسعه شاه چراغ و نظر دولت در این رابطه نیز گفت: پیش از این هم اعلام شد هیچ گونه تخریب میراث فرهنگی و خانه‌های تاریخی در دستور کار قرار ندارد. برای آن دسته از خانه‌هایی که نیاز به بازسازی دارند دستور بازسازی و حفظ آنها صادر شده است. اخبار منتشر شده صحت ندارد و تلاش میراث فرهنگی بازسازی بافت تاریخی شیراز است و از این رویکرد حمایت می‌کند.


دولت مخالف دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است دولتی شود، گفت:این اقدام متناقض با سیاست های کلی  اصل ۴۴ است. اموال این صندوق متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان اداره شود و آنها نسبت به دولت در این زمینه اولی هستند. از این رو دولت مخالف دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است.


بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص ابهامات و ایرادات عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس گفت: خصوصی‌سازی دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش مطرح بوده و معطل مانده است. خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطالبه هواداران هم هست.  واگذاری این دو باشگاه به میزان ۱۰ درصد از محل افزایش سرمایه در فرابورس در حال انجام است. بعد از این مرحله، سایر مراحل مانند واگذاری بلوکی سهام طی خواهد شد.


وی افزود: واگذاری به تعاونی‌هایی از هواداران دو تیم در کنار سایر روش‌های واگذاری هم در دست بررسی است.


سخنگوی دولت در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نگرانی‌های پیرامون آن مانند افزایش قیمت برخی کالاها از جمله دارو، گفت: مصوبه مجلس روشن است، در حوزه دارو و گندم و همه کالاها اساساً شیوه توزیع یارانه باید به گونه‌ای باشد که افزایش قیمتی صورت نگیرد. باید منتظر نهایی شدن مصوبه مجلس باشیم تا تدابیر اجرایی برای شیوه اصلاح نظام پرداخت یارانه به کار گرفته شود تا به نفع مردم باشد و مردم بتوانند کالاهای مورد نظر خود را دریافت کنند.


بهادری جهرمی در خصوص میزان پیشرفت طرح ملی نهضت مسکن هم گفت: بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند. علاوه بر ثبت نام، تقریبا برای یک میلیون واحد هم زمین لازم تامین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم جایابی شده است. همچنین عملیات اجرایی ۵۷۰ هزار واحد آغاز شده و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز اختصاص یافته است. طول دوره بازپرداخت وام به بیست سال افزایش یافته است.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص علت موضع گیری رئیس جمهور در تماس تلفنی با پوتین گفت: بارها مخالفت با جنگ از سوی مقامات ایران اعلام شد. تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور قبل از شروع جنگ در دستور کار بود و هماهنگی های لازم برای انجام آن قبل از آغاز جنگ صورت گرفته بود و مربوط به موضوعات سفر روسیه، مذاکرات رفع تحریم و همکاری های فی مابین بود. در این تماس رئیس جمهور از صدمه دیدن مردم و تخریب شهرها و خانه ها و آسیب های ناشی از جنگ و از گسترش ناتو به شرق هم اظهارنگرانی کردند، البته این تماس در اخبار به درستی پوشش داده نشده است.


وی تصریح کرد:  وزارت خارجه هم مخالفت با جنگ و اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو را اعلام کردند.


بهادری جهرمی اظهار داشت: جنگ باید متوقف بشود. یعنی ریشه این بحران باید خشک بشود و ریشه تمامی اینها سیاست های بحران ساز رژیم مافیایی آمریکا است . با توجه به آغاز جنگ در زمان انجام مکالمه تلفنی، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شد که مواضعی متوازن، منطقی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی حمهوری اسلامی ایران است و نباید به معنی طرفداری از یکی از طرفها تعبیر شود.


سخنگوی دولت در رابطه با منابع لازم برای صندوق‌های پیشرفت و عدالت، گفت: دو منبع برای تامین منابع لازم این صندوق‌ها پیش بینی شده است. امیدوار هستیم بتوان حمایت‌های لازم در استان‌ها صورت گیرد. اگر ما به مقامات اجرایی محلی بیشتر اعتماد کنیم شاهد موفقیت‌ها به نفع مردم خواهیم بود.


بهادری جهرمی در رابطه با تدابیر دولت برای کنترل بازار بورس نیز تاکید کرد: به نظر می‌رسد بازار بورس دارد به یک بلوغ نسبی می‌رسد. تدابیری که در راستای تثبیت و تعدیل قیمت سوخت و پتروشیمی‌ها در این راستا بود و به نظر می‌رسد با اعطای زمان مناسب به بورس شاهد ثبات بازار بورس و بهبود علایم و شاخص‌های اقتصادی باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر