20 اسفند 1400 - 10:21
معاون وزیر اقتصاد؛

بانک‌ها با فروش اموال مازاد کفایت سرمایه خود را تقویت کنند

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: بانک‌ها باید از ابزارهای مختلف به ویژه فروش املاک مازاد برای تقویت کفایت سرمایه خود استفاده کنند.
کد خبر : ۱۳۱۱۹۹
سید عباس حسینی

به گزارش ایبِنا، سید عباس حسینی که به منظور پیگیری اجرای دستورات ویژه رئیس‌جمهور در حوزه بانکداری و ارزیابی عملکرد بانک سپه در جمع مدیران  بانک سپه سخن می‌گفت، انجام فرآیندهای ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را در صنعت بانکداری کشور بی‌نظیر خواند و افزود: به سرانجام رساندن بدون‌حاشیه و کم‌چالش این طرح ملی توسط مجموعه مدیران و کارکنان بانک سپه هم‌زمان با انجام امور جاری بانک ستودنی است.


وی به ضرورت حمایت مراجع بالادستی از بانک سپه اشاره کرد و افزود: به دلیل شرایط حاکم بر بانک سپه بعد از ادغام، باید طی چند سال آینده طبق توافق ۳۱ بندی ادغام به این بانک خط اعتباری بدون سود اعطا شود و در دادن تسهیلات تکلیفی توجه ویژه‌ای به این بانک شود.


اجرای دستورات رئیس‌جمهور


معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به دستورات ویژه رئیس‌جمهور برای اصلاح رویه بانک‌ها، تصریح کرد: طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است که دستور رئیس‌جمهور در یک حوزه ظرف کمتر از سه ماه در یک وزارتخانه در سراسر کشور با این سرعت عملیاتی شود.


سید عباس حسینی یادآور شد: سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای بانکی و اعلام اسامی آنها، تسهیل و تسریع پرداخت تسهیلات خرد، رعایت مقررات به‌ویژه در زمینه نرخ‌های مصوبات شورای پول و اعتبار، رعایت اصل شفافیت و تسلیم یک نسخه از هر قرارداد به مشتریان به صورت الکترونیکی، اصلاح نظام بانکی و تعیین تکلیف اموال مازاد مفاد دستورات رئیس دولت در حوزه صنعت بانکداری است که با جدیت دنبال می‌شود.


انتظارت وزارت اقتصاد از نظام بانکی کشور


حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سیاست‌ها و انتظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی از نظام بانکی کشور، اظهار داشت قانون مداری و رعایت تمام مقررات، پاکدستی و سلامت اداری، تحول نظام بانکی به نفع مردم و تحقق بانکداری دیجیتال، مهم‌ترین سیاست‌های مورد تأکید این وزارت‌خانه است.


وی افزود: با اینکه دولت سیزدهم دنبال تحقق دولت پاکدست با محور عدالت است، گفت: هر تحولی که به نفع مردم باشد و استفاده فناوری های  نوین در صنعت بانکداری که به خدمت‌رسانی ارزان، سریع و آسان به مشتریان منجر شود، موردحمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی است.


حسینی به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت بانکداری کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل امور کسب و کارها و همچنین تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق ابزارهای مختلف مالی نظیر برات الکترونیکی با پشتیبانی امضای دیجیتال، اقدامات مطلوبی انجام شده است که بانک‌ها باید در استفاده از این ابزارها تلاش بیشتر کنند.


تقویت کفایت سرمایه بانک‌ها


معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی ضمن تأکید بر ضرورت کفایت سرمایه بانک‌ها، خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید از ابزارهای مختلف علی‌الخصوص فروش املاک مازاد برای تقویت کفایت سرمایه خود استفاده کنند.


وی افزود: با فراهم شدن امکان اضافه شدن مبلغ حاصل از فروش اموال مازاد بر سرمایه بانک‌ها، آن‌ها باید با انگیزه و سرعت بالاتر در واگذاری اموال مازاد عمل کنند.


حسینی در عین حال یادآور شد: واگذاری مازاد اموال بانک‌ها باید با ملاحظات لازم و رعایت مقررات انجام شود.


ضرورت کمک به توسعه متوازن در استان‌ها


حسینی به اصلاح ماده ۵۶ قانون الحاق مواردی از قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اشاره کرد و گفت: منابع حاصل از محل این ماده قانون، نخست بین تمام استان‌ها و مرحله بعد در بخش‌های مختلف‌ اقتصادی داخل هر استان مصرف شود تا به توسعه متوازن در کشور کمک شود.


وی در این باره افزود بر اساس اصلاح ماده قانون مزبور مسئولیت در این زمینه از دوش بانک‌ها برداشته شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر