15 خرداد 1401 - 10:37
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

الزامات اجرای صحیح عادلانه‌سازی یارانه‌ها/ اطلاع‌رسانی‌ها شفاف و دقیق باشد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف ارز ترجیحی از رانت‌خواری جلوگیری می‌کند، اما اولین موضوعی که باید دولت به آن توجه کند، عدم تکرار تجربیات گذشتگان است.
کد خبر : ۱۳۲۶۹۴
ایرج ندیمی

ایرج ندیمی؛ کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: موضوع یارانه، داستان جدیدی به حساب نمی‌آید و به همین دلیل تقریبا تمام روش‌ها در این رابطه تجربه شده،  بنابراین اولین موضوعی که باید دولت به آن توجه کند، عدم تکرار تجربیات گذشتگان است.


وی درباره امکان پرداخت مستقیم یارانه ابراز کرد: پرداخت به شکل مستقیم ممکن است، اما احتمال روبرو شدن با دو فساد در رابطه با آن هم وجود دارد. اولین آن عدم تداوم است زیرا عمدتا این پرداخت‌ها به حذف منتهی می‌شود و مثال ساده آن هم همان قضیه توزیع مرغ بود که از سوی دولت سابق ادامه پیدا نکرد. مسئله بعدی هم این است که بخشی از این پمپاژها با آثار رشد نقدینگی و کاهش ارزش پول یا افزایش تقاضا و مانند آن همراه می‌شود که بسیار مهم است.


این کارشناس مسائل اقتصادی درباره از بین رفتن رانت و فساد در نتیجه بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: اقدام دولت بسیار پسندیده است، اما دوستان درباره حذف ارز ترجیحی استدلالی می آورند که با روش به کار گرفته شده، سازگاری ندارد زیرا بر این اعتقادند که ارز ترجیحی باید به وارد کننده پرداخت شود، اما باید در نظر داشت که احتمال سوءاستفاده این واردکننده از ارز دریافتی وجود دارد. از طرف دیگر این احتمال هم می رود که پرداخت پول به صورت مستقیم تجربه بیمه سلامت را تکرار کند که در آن مقطع مشاهده شد بیماران جدید مدام در حال تولید بودند. به کار بستن چنین روش هایی تقاضا را بالا می برد.


ندیمی در این خصوص افزود: پرداخت مستقیم به فساد ناشی از افزایش تقاضا و عمومی سازی آن منجر می‌شود، بنابراین باید توجه داشت موضوع هدفمندی یارانه‌ها به زیرساخت‌هایی نیازمند است که باید پیش از هر اقدامی در این زمینه مهیا شود. بنابراین حذف ارز ترجیحی خوب است و از رانت خواری جلوگیری می‌کند، ولی درصورتیکه به شکلی رفتار شود که ۸۰ میلیون را درگیر سازد بسیار خطرناک خواهد بود.


وی پیشنهاد خود را به دولت درباره راه‌های جبرانی چنین بیان کرد: اعتبار خرید کالا بحثی است که این روزها مطرح می‌شود، درباره آن باید به این نکته اشاره داشت کالایی که امروز نسبت به آن احساس نیاز می‌شود، شاید فردا دیگر مورد نیاز نباشد و کالای دیگری جای آن را بگیرد، بنابراین نباید حتی از نظر فروشگاه هم محدودیتی به وجود آید. علاوه بر اینها باید توجه داشت که اقتصاد، مدیریت و بازار با انعطاف همراه است تا زمانی که مشکل خود را با جهان حل نکنیم رفع بحران سخت خواهد بود.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سومین موضوع هم این است که دولت تلاش می‌کند، بهره مندی از این شیوه شامل حال تمام مردم کشور شود که این مسئله به خودی خود پسندیده است اما باید با قانون همراه باشد، افزود: چهارمین موضوع هم این است که در ارتباط با موضوع حذف ارز۴۲۰۰ نیاز است تا مردم از تمام جزئیات آن مطلع باشند و باید اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی در این رابطه صورت گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر