27 ارديبهشت 1401 - 15:01
رییس صندوق توسعه ملی مطرح کرد؛

مطالبات صندوق توسعه ملی از بخش‌ حاکمیتی و دولتی ۶۰ میلیارد دلار است/ از تبدیل ارز به ریال بپرهیزیم

غضنفری گفت: صندوق توسعه ملی باید بانک و نهادهای مالی داشته باشد که این اصلا بنگاه داری نخواهد بود.
کد خبر : ۱۳۲۷۴۵
غضنفری

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌ نسلی گفت: ۵۵ کشور جهان صندوق توسعه ملی دارند و به طور کلی ۱۰۰ صندوق در دنیا وجود دارد.  امریکا ۱۲ و امارات نیز ۶ صندوق توسعه ملی دارد. وی افزود: باید تلاش کنیم که با تولید و صادرات صندوق توسعه ملی داشته باشیم چرا که نسل های آینده دیگر نفت نخواهند داشت و باید با روشهای دیگر درآمدزایی کنند.


غضنفری با بیان اینکه منابع صندوق برای نسل آینده است که نباید توسط نسل فعلی خرج شود افزود: انواع مصارف صندوق شامل تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی است که قاعده گذاری نشده که هرکدام چقدر سهم داشته باشند. طرح خود ما ۲۰درصد تثبیتی، ۳۰ درصد توسعه ای و ۵۰ درصد صیانتی است. 


رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: از سالهای ۸۹ تا ۹۲ حدود ۶۱ میلیارد دلار وارد صندوق شد. در سالهای ۹۳ تا ۹۶ حدود ۴۶ میلیارد دلار و سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ فقط ۲۹ میلیارد دلار منابع به صندوق تزریق شد. غضنفری با بیان اینکه میزان مطالبات صندوق از بخش‌حاکمیتی و دولتی ۶۰ میلیارد دلار است اظهار کرد: نیازمند تحول عمیق هستیم و اگر میخواهیم نقطه عطفی در صندوق ایجاد شود باید به تغییرات عمیق تر فکر کنیم و شجاعت داشته باشیم بپذیریم.


وی ادامه داد: نکته مهم اینکه بالاخره بودجه جاری کشور چقدر از صندوق را میخواهد بردارد؟ وقتی قانون میگوید ۴۰ درصد بودجه به صندوق تعلق داشته باشد چرا بعدها از این میزان برداشت می کنند؟ میزان را کم کنند اما دیگر دست به منابع اصلی صندوق نزنند.


رییس صندوق توسعه ملی ‌گفت: جایگاه صندوق باید زیرمجموعه سران قوا باشد چون بین نسلی است. از تبدیل ارز به ریال بپرهیزیم. اتاق بازرگانی چرا درخواست میکند بازپرداخت منابع صندوق را که ارزی بوده به صورت ریالی پرداخت کنند؟ مگر کارخانه‌ای که با پول صندوق ساخته‌اید الان به نرخ ۵ سال پیش می‌دهید؟! چطور برخی به خودشان اجازه میدهند با این ادبیات با صندوق صحبت کنند؟ برخی میگویند تسهیلات را به صورت ریالی میخواهیم و ماهم میپذیریم اما بر مبنای یک‌ارز شاخص با سود ۸ درصد.


وی تاکید کرد: از برداشت اصل منابع صندوق باید امتناع شود و ‌در ازای آن صندوق از محل سود فعالیت‌های اقتصادی خود در تامین بودجه کشور مشارکت کند. غضنفری گفت: صندوق باید بانک و نهادهای مالی داشته باشد که این اصلا بنگاه داری نخواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر