13 تير 1401 - 08:29
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تخصیص ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ را تخصیص داده‌ایم؛ به نحوی که ۱۶ استان کشور ۸۰ درصد سهمیه‌بندی خود را تکمیل کرده‌اند و همچنین آمادگی تخصیص ۳هزار میلیارد تومان دیگر را هم داریم.
کد خبر : ۱۳۴۱۸۱
علی خرسندیان

علی خورسندیان؛ مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به اموال مازاد بانک گفت: در سال‌های گذشته واگذاری‌هایی در این خصوص داشتیم که هم به ارکان‌ بالادستی اعلام کردیم و هم برنامه های واگذاری پیش رو داریم. در لایه‌های پایین شرکت ها چند واگذاری مانند صندوق تکنولوژی، صنایع نخ خمین، شرکت سرمایه گذاری و بخشی از شرکت آتیه دماوند را انجام دادیم. همچنین بخشی از املاکی که بانک قهراً در فضای وصول مطالبات به تملک خود درآورده بود را هم به مرور در برنامه واگذاری داشتیم. بخشی از آنها انجام شده و بخشی هم در برنامه های پیش رو وجود دارد. 


وی ادامه داد: در حال حاضر به طور عمده دو شرکت داریم که روی واگذاری آنها متمرکز هستیم. چندین بار آگهی‌های واگذاری هم منتشر کردیم که البته تاکنون به نتیجه نرسیده است اما جزو اولویت های ماست و جدیت و اهتمام در بانک وجود دارد.


عملکرد در بانکداری خرد


مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک صنعت و معدن براساس رسالت و اساسنامه خود، بانک توسعه‌ای است که تمرکز آن بر صنایع و واحدهای صنعتی بزرگ است، تاکید کرد: وقتی صحبت از نیروگاه یا فولاد یا پتروشیمی می‌کنیم از ۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می گوییم که در واقع رسالت بانک به نوعی با محوریت شرکت‌های بزرگ یا حتی با عنوان بانکداری شرکتی است که این شرکت‌ها محوریت زیربنایی و زیرساختی برای کشور دارند. 


خورسندیان تصریح کرد: در نتیجه عملا کمتر به بانکداری خرد پرداختیم چون رسالت ما نبوده است. البته با توجه به شرایط اجتماعی امروز کشور، بانک مرکزی سهمیه بندی اعم از وام های ازدواج و فرزندآوری و مسکن دارد که براساس سهمی که برای ما تعیین شده خودمان را موظف می دانیم از منابعی که در اختیار داریم این کار را انجام دهیم اما نسبت به دیگر بانک‌ها سهم کوچکی داریم.


به گفته وی، بانک صنعت و معدن شعبه محور نیست و در مجموع ۵۲ شعبه در سراسر کشور دارد چرا که خدمات آن برای مردم عادی تعریف نشده است. 


مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: با وجود این موضوع، ما موارد مربوط به تسهیل اعطای وام را به شعبه ها ابلاغ کردیم که تا حد ممکن ضامن نباشد و براساس اعتبارسنجی تسهیلات پرداخت شود. 


تامین مالی صنایع معرفی شده از وزارت صمت


خورسندیان همچنین با اشاره به بند الف تبصره  ۱۸ گفت: براساس این تبصره، وجوه اداره شده‌ای در اختیار دستگاه های دولتی قرار می‌گیرد که برای بخش های مختلف تامین مالی شود. 
بخشی از این وجوه در اختیار وزارت صمت قرار گرفته و وزارتخانه در تقسیم بندی که بین بانک‌ها می‌کند به عاملیت بانک‌ها این وجوه را می‌دهد که منابع را به صنایعی که از طریق درگاه وزارت صمت معرفی می‌شوند تخصیص بدهند. 


وی گفت: عملکردی که توسط ارکان بالادستی وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام شده ، بالاترین عملکرد متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که البته بانک تخصصی این حوزه است. 


مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: در تفاهمی که در تبصره ۱۸ با وزارت صمت داشتیم ، به ازای هر یک واحدی که از وجوه اداره شده از طریق وزارت صمت به بانک صنعت و معدن پرداخت می‌شد، بانک هم  بین ۳ یا ۴ برابر اهرم می‌کرد با منابع خودش و به مشتریان پرداخت می‌کرد. 


خورسندیان گفت: در حال حاضر در بانک صنعت و معدن ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۸ را تخصیص داده‌ایم؛ به نحوی که ۱۶ استان کشور ۸۰ درصد سهمیه بندی خود را تکمیل کرده‌اند و همچنین آمادگی تخصیص ۳هزار میلیارد تومان دیگر را هم داریم.


وی تاکید کرد: بانک صنعت و معدن با فاصله بسیار زیادی با بانک دوم در جدول تبصره ۱۸ ،بیشترین و بهترین عمکلرد را در وظیفه اجتماعی خود داشته که از منابع صمت با تلفیقی که با منابع خودش داشته حمایت مالی از صنایع معرفی شده از سوی وزارت صمت را محقق کرده است. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر