18 تير 1401 - 08:13
ایبِنا درآمدزایی ایران از جام جهانی قطر را بررسی می کند:

تابوشکنی یا انحصار رمزارز کیش

در هفته گذشته و با اعلام فهرست "حی کارت" از سوی قطر، بحث رمزارز کیش مجدد بر سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر : ۱۳۴۳۴۱
استخراج رمزارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ رمزارزی که بر اساس زیرساخت و پلتفرم ها، ساختار ارز دیجیتال برای مبادلات پولی و مالی ندارد؛ ولی مسئولان کشورمان درصدد هستند؛ این مهم برای بازهای جام جهانی 2022 قطر ایجاد و کیش را مقصدی اقامتی تماشاگران این بازی ها کنند.



استفاده از فرصت خارجی


این موضوع را اولین بار بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ با عنوان یک دستور ویژه مطرح و به همین منظور اعلام می کند: کارگروهی به جهت هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های دولتی برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل شود.


قابل ذکر است؛ در این بازه زمانی یک و نیم میلیون مسافر در سه موج وارد قطر خواهند شد و از آنجایی که و ظرفیت این کشور برای میزبانی در هر مرحله تنها ۳۰۰ هزار نفر است ۲۰۰ هزار نفر در کشورهای اطراف پخش خواهند شوند.


بنابراین مسئولان ایران رایزنی هایی انجام داده تا نام جزیره کیش در لیست‌ "حی کارت" وارد شود و توریست های قطری بتوانند راحت تر به  این جزیره رفت و آمد کرده و برای مبادلات مالی خود نیز ار رمزارزکیش استفاده کنند.


پس از این بود که سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد به آمادگی کیش برای میزبانی مهمانان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر  از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر تاکید کرده و ایجاد این رمز ارز را در دستور کار قرار ی دهد.



ایجاد و مصرف


براساس آنچه تعرف شده است؛ رمز ارز کیش به نوعی پرداخت غیر مستقیم بوده و فرد از طریق یک QR این پرداخت را انجام داده و رمزارزش به ریال تبدیل می شود و کسب و کار مربوطه نیز آن را دریافت می کند.


البته در معرفی این روش پرداختی، تبلیغات فراوانی شده و از طرح آن به‌عنوان یک ابداع و نوآوری نام برده می‌شود. قطعا چنین طرحی، مقدمه ای برای ورود مستقیم سیستم پولی و مالی ایران به دنیای رمز ارزه به شمار می رود اما رمز ارز کیش قابلیت و خصوصیات رمز ارزهای جاری را دارد و می تواند نیاز توریست های ورزشی را برآورده سازد؟


آیا ایران امکان ایجاد چنین زیرساختی را داشته و با توجه به محدودیت های بانکی، از این فرصت برای کسب درآمد و اتصال به سیستم مالی جهانی در سایه تصمیمات سیاسی استفاده خواهد کرد؟


در این زمینه کارشناسان حوزه بلاکچین معتقد هستند رمزارز کیش پیش از آنکه خودش یک ارز دیجیتال باشد؛ مبدل ارزهای دیجیتال به ریال بوده و نمی تواند امکانات و خدماتی چون بیت کوین، اتریوم و حتی آلت کوین ها را ارائه دهد.


البته عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین پیش از اعلام فهرست "حی کارت" چندین مرتبه به ایجاد شرایط سخت افزاری و نرم افزاری در کیش اشاره و کرده و گفته است: تا ۶ ماه آینده، زیرساخت‌های استفاده از رمزارزهای جهان‌روا در کیش آماده و استفاده از این فناوری به‌صورت آزمایشی در این جزیره امکان‌پذیر خواهد شد.


آشتیانی تاکید کرد: با اجرایی و فعال شدن رمز ارزکیش، شاهد استفاده از بیت‌کوین و در کنار آن استیبل‌کوین‌ها بوده و اپلیکیشن‌هایی مرتبط نیز  توسعه داده می‌شود.


 رخدادی که تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده و یک ماه فرصت نیز از دست رفته است.



نگاه تک قطبی، روند انحصاری


نکته ای نیز در این موضوع  وجود دارد که به آن پرداخته نشده که هماهنگی میان اعضای اکوسیستم و زیست بوم بازار رمز ارزها است. همچنین  در اجرای چنین فرآیندی، نقش صرافی ها و توکن ها  نیز به حاشیه رفته است.


چندی پیش رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد: استفاده از رمزارزهای بین المللی، از حاکمیت و قانون پولی و بانکی کشور خارج بوده و قانونی که پرداخت با رمزارزهایی که مربوط به ایران نمی‌شود را رسمی نمی داند.


بنابراین تبدیل آنی رمزارز به ریال، احتمال انحصارگری داشته و  بی‌اعتنایی به کارکرد صرافی‌های رمزارز داخلی و بی‌توجهی به  قیمت های روز را در پی دارد.


در این زمینه وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش تاکید می کند: طی چند ماه اخیر هنوز اقدام خاصی برای معرفی رمزارز ریال و تهیه سپید نامه آن انجام نشده و اگر اقداماتی  نیزانجام گرفته، جزئیات آن منتشر نشده است.


وی ادامه می دهد: این موضوع از بخش فنی دارای چالش بوده و باید بر توکن  و بستر بلاکچین متعلق به بانک مرکزی ایجاد شود.


 والی یادآور شد: آیا این توکن توسط خود بانک مرکزی ارائه خواهد شد یا بستر آن را بانک مرکزی تامین می‌کند؟ آیا سایر بانک‌ها و صرافی‌های رمز ارزی مشغول در ایران آن را ادامه و به آن وارد می شوند؟


والی یادآور می شود: این موضوع نیز راهکار داشته و اگر زیرساخت فنی لازم برای ارائه یک توکن در بانک‌ها فراهم نباشد قطعا در صرافی‌های رمز ارز ایرانی فراهم است. از این رو سپیدنامه، بایدها و نبایدهای خاص آن می‌تواند به عنوان یک توکن در صرافی‌ها فهرست شود.


بر اساس نظر کارشناسان رمز ارز و مدیران بانک مرکزی، توکنی که پشتوانه‌اش را بانک مرکزی تعیین کند؛ می‌تواند با سایر توکن‌های بین المللی معامله شود.


از این رو توریست های ورزشی که از قطر به کیش می آیند؛ می‌توانند کریپتو کارنسی‌های خود را در صرافی‌های ایرانی به رمز ارز ریال تبدیل کرده و با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پرداخت هزینه‌های اقامتشان در ایران استفاده کنند.


البتهامیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس نیز از نبود گفتگو و مذاکره دولت و مسئولان با این مجموعه در خصوص رمز ارز کیش گفت: اگر دست‌اندرکاران برای اجرای این پروژه جدی باشند، راهی به جز استفاده از صرافی‌های رمزارز داخلی ندارند.


وی یادآور می شود: اگر این کار با انحصار و به صورت تک قطبی‌ پیش برود، قطع به یقین می‌توان آن پروژه ای شکست‌خورده فرض کرد که در نهایت نه تنها کمکی به حوزه رمزارزها نخواهد کرد بلکه می‌تواند چالش‌های تازه ای ایجاد کند.



بهره وری در سایه همکاری


در یک دهه اخیر و بنابر اقتضای شرایط، فعالیت های پولی و مالی فراز و نشیب های متعددی را به خود دیده اما هرچه بود با خردجمعی و همکاری، مشکلات و موانع از میان برداشته شد .


به عنوان مثال مجهز شدن نانوایی ها به کارتخوان خاص، در کمترین زمان و مشکل ایجاد شد.


 قطعا این موضوع در خصوص رمزارز کیش و موارد مشابه آن نیز در سایه مساعدت و همکاری به سهولت محقق خواهد شد.


در این خصوص والی تاکید کرد: با ارائه سپیدنامه، حمایت بانک مرکزی و سایر نهادهای ذیصلاح در این حوزه، می‌توان با کریپتو کارنسی‌های فنی  و در صورت آماده شدن کریپتو ریال دست یافته و  میزبان خوب برای علاقه‌مندان به فوتبال از سراسر دنیا باشیم و هم اکنون بخش خصوصی آماده همکاری بوده و امیدوارم دولت نیز آماده باشد.



تعریف و شناخت نادرست


با نزدیک شدن به فصل مسابقات و داغ شدن بحث رمزارز کیش، از این موضوع به عنوان خط شکنی، تابوشکنی، سنت شکنی و.... نیز یاد می شود و برایش هزینه های بالایی صرف و بودجه های کلان در نظر گرفته شود تا ایران در این طرح پیشرونده، به اهداف خود از جام جهانی قطر دست یابد.


 اما در این میان افشین آشوری، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نصر کشور، رمزارز کیش را حتی یک «پروژه»  ندانسته و یادآور می شود: بر خلاف ادعاها، ابداع و نوآوری خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.


وی تاکید می کند: این چیزی که به‌عنوان رمزارز کیش مطرح شده، قابلیت جدیدی نبوده و از قبل نیز وجود داشته است.


آشوری ادامه می دهد: هرچند اهداف این کار خوب ارزیابی می شود، اما مانند سایر موارد در حوزه فناوری، باید دید در اجرا به چه صورتی پیش می‌رود زیرا استفاده از رمزارز به ویژه در پرداخت، همچنان برای رگولاتور یک چالش جدی به شمار می رود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر