18 تير 1401 - 12:23
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اخذ مالیات با سامانه مودیان چه مزایایی دارد؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: سامانه مودیان مالیاتی میزان مالیات افراد را به تناسب تولید و فروش اخذ می‌کند، بنابراین مشکلی برای اصناف و تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند و بیشتر بر روی فرارهای مالیاتی تمرکز می‌کند که نتیجتا حجم اقتصاد زیرزمینی را نیز کاهش خواهد داد.
کد خبر : ۱۳۴۳۴۷
روح‌الله عباسپور نماینده مجلس

روح الله عباسپور؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون مجلس، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به موضوع سامانه مودیان مالیاتی و تاثیر آن بر عادلانه‌تر کردن اخذ مالیات‌ها اظهار کرد: متأسفانه حساب و کتاب‌ها در حوزه مالیات‌ستانی خیلی دقیق نیست و برخی اوقات افراد به صورت علی‌الرأس ورود پیدا می‌کنند که این موضوع شاید از عدالت به دور باشد. با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، امکان اخذ عادلانه‌تر مالیات‌ها نیز فراهم می‌شود زیرا دیتاهای مختلف از طریق این سامانه جمع‌آوری خواهد شد.


او ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار نداریم که هم مودیان مالیاتی و هم دولت در پرداخت و اخذ مالیات‌ها رضایت داشته باشند، چرا که شیوه‌ ساری و جاری و نظام مالیاتی فعلی به شدت مخرب تولید است و از منطق اقتصادی در حوزه مالیات‌ستانی برخوردار نیست، اما اگر در راستای دولت الکترونیک شیوه‌های مدرن مالیاتی را در پیش بگیریم، بسیار دقیق‌تر و عادلانه‌تر می‌توانیم مالیات‌ها را اخذ کنیم.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مدرن‌سازی شیوه‌های اخذ مالیات ، رضایت مودیان و دولت هر دو برآورده خواهد شد، قطعاً افراد وقتی مشاهده کنند که در شیوه جدید عدالت بیشتری وجود دارد، این موضوع برایشان رضایت‌بخش خواهد بود، در دنیا هم این شرایط مرسوم است. ابتدای این مسیر نیز با راه‌اندازی سامانه مودیان و اظهار خود مودیان محقق می‌شود.


عباسپور درباره ایرادات برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه شیب اخذ مالیات بعد از رونمایی و بهره‌برداری از سمانه مودیان مالیاتی تند خواهد شد و این مسئله در شرایط پساکرونا برای تولیدکنندگان و اصناف مناسب نیست، تصریح کرد: سامانه مودیان مالیاتی میزان مالیات افراد را به تناسب تولید و فروش اخذ می‌کند، بنابراین مشکلی برای اصناف و تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند و بیشتر بر روی فرارهای مالیاتی تمرکز می‌کند که نتیجتا حجم اقتصاد زیرزمینی را نیز کاهش خواهد داد.


او با بیان اینکه شیوه فعلی اخذ مالیات بیشتر به ضرر اصناف و تولیدکنندگان است، تصریح کرد: برخی افراد خودشان در اظهارنامه بسیار منصافه درآمد خود را اعلام خواهند کرد، ولی در جریان کار متوجه می‌شوند که بسیاری از تشویقی‌های آنها مد نظر قرار نگرفته است، به عنوان نمونه بسیار از تولید کنندگان تشویقی های صادراتی‌شان مد نظر قرار نگرفته است، البته کسانی که فرار مالیاتی دارند و نمی‌خواند زیربار پرداخت مالیات ها بروند، ناراضی هستند. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها