23 تير 1401 - 10:37

بازار غیر رسمی دلار در حاشیه/ تامین تقاضای ارزی مردم با سیاست جدید بانک مرکزی

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمان تامین نیازهای ارزی خرد از طریق سیاست جدید بانک مرکزی، نرخ دلار غیررسمی آزادی عمل سابق خود را نداشته و نمی‌تواند موازی با بازارهای همسایه حرکت کند.
کد خبر : ۱۳۴۵۰۹
دلار

به گزارش ایبِنا؛ شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که معاملات ارز با نرخ‌های توافقی رونق گرفته و هر یک از بنگاه‌های ارزی مجاز با نرخ مورد علاقه خود اقدام به خرید و فروش اسکناس‌های خارجی می‌کند. در این میان معاملات غیررسمی بازار ارز از تب و تاب سابق خود افتاده و با وجود افزایشی بودن نرخ دلار آزاد در بازارهای همسایه، قیمت این ارز در معاملات تهران رشد چندانی را تجربه نکرده است.


بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمان تامین نیازهای ارزی خرد از طریق سیاست جدید بانک مرکزی، نرخ دلار غیررسمی آزادی عمل سابق خود را نداشته و نمی‌تواند موازی با بازارهای همسایه حرکت کند. در نهایت روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی با حدود ۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۱ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.


دیروز چهارشنبه ۲۲ تیر روند قیمت شاخص ارزی در معاملات بازار تهران مثبت بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات بازار روز گذشته با اختلافی ۲۰ تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در سطح قیمتی ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. با وجود تلاش معامله‌گران افزایشی در جهت ارائه نرخ‌های فردایی بالاتر نسبت به نرخ روز، قیمت این ارز تا انتهای بازار روز گذشته نوسان افزایشی قابل توجهی از خود نشان نداد و در نهایت در رقم ۳۱ هزار و ۴۳۰ تومان به فعالیت خود پایان داد. این در حالی است که نرخ شاخص ارزی در بازار کشورهای همسایه تحرکات مثبتی از خود نشان داده و دلار هرات که عموما در سطوح پایین‌تری نسبت به نرخ دلار تهران معامله می‌شد به بازه قیمتی این ارز در معاملات میدان فردوسی و سبزه‌میدان رسید. در معاملات مرزهای جنوبی کشور نیز روند قیمت دلار مثبت بوده است.


با توجه به ثبات نرخ برابری دلار به درهم و با افزایش ارزش نرخ پول امارات در روزهای گذشته، قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات جنوب کشور نیز تحرکات افزایشی جدیدی را از خود به ثبت رسانده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز ایران، بی‌توجهی نرخ دلار آزاد تهران به معاملات بازار کشورهای همسایه ناشی از سیاست ارزی جدید بانک مرکزی است. این روزها در صورت عبور از میدان فردوسی و گذر خیابان منوچهری با صف‌هایی شلوغ از متقاضیان اسکناس‌های خارجی مقابل صرافی‌های مجاز مواجه می‌شوید که در حال رفع نیازهای ارزی خود با نرخ‌های توافقی هستند.


هر یک از این بنگاه‌های معاملات ارزی نرخ مورد تایید خود را روی تابلو درج کرده و طبق مشاهدات به عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» نرخ‌های مذکور در بازه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی با یکدیگر اختلاف دارند. از همین‌رو بخش قابل توجهی از حجم تقاضای موجود در بازار که تا پیش از این در معاملات غیررسمی برطرف می‌شد اکنون در فضای معاملات رسمی حضور دارد که این امر توانسته به میزان قابل توجهی از تب و تاب معاملات آزاد بازار تهران بکاهد. همچنین تحلیلگران بر این باورند که در صورت تداوم ‌رفع نیازهای ارزی جامعه در بنگاه‌های رسمی، بازار غیررسمی از حجم تقاضای جریان‌ساز برخوردار نبوده و همین امر می‌تواند مانع از حرکت موازی بازار تهران با دیگر بازارهای همسایه شود.


روز گذشته روند نرخ سکه طلا طرح جدید کاهشی بود. طبق بررسی‌های به عمل آمده از روند قیمت این فلز گران‌بها در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که با وجود افت قیمت جهانی طلا و در نتیجه آن کاهش ارزش ذاتی سکه در بازار تهران، این کالای سرمایه‌ای با افزایش نرخ حباب قیمتی خود چسبندگی قیمتی شدیدی را به نمایش گذاشته و حاضر به بازگشت به سطوح قیمتی پایین‌تر نبوده است. با این حال در بازار روز گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۵۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به ۱۴ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید.



منبع: دنیای اقتصاد


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها