04 مرداد 1401 - 17:00

كاهش فشار تورمی ناشی از كسری بودجه/ جهش 200 درصدی ارزش اظهارنامه‌های مالیاتی

سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح برنامه‌های دولت برای کنترل تورم، گفت: یکی از عوامل تورم، کسری بودجه دولت است که در این راستا در چهار ماه اول امسال درآمدهای دولت نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشت، اما هزینه‌های دولت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته که به معنای کاهش کسری بودجه و فشار تورمی ناشی از آن است.
کد خبر : ۱۴۰۱۱۳

به گزارش ایبنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، «سید احسان خاندوزی» روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به برنامه دولت برای مهار تورم، اظهارداشت: بعد از افزایش قیمت برخی کالاها در اردیبهشت‌ماه، تاکید رئیس جمهور بر اولویت قرار گرفتن مهار تورم به‌عنوان اولویت اصلی دولت در ماه‌های آتی بوده است.

وی افزود: یکی از عوامل تورم، کسری بودجه دولت است و در همین راستا در 4 ماه اول امسال درآمدهای دولت نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشت، اما هزینه‌های دولت در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است؛ این به معنای این است که کسری بودجه و فشار تورمی ناشی از بودجه کاهش یافته است.
سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص درآمدهای نفتی دولت، گفت: رشد قیمت جهانی انرژی و نرخ تبدیل درآمدهای ارزی که از 4200 تومان به نرخ ets تغییر کرده است در مجموع موجب افزایش 580 درصدی درآمدهای ریالی واریزی به خزانه از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه مالیات، تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی که تا پایان تیر ماه ارائه شده حدود 50 درصد و ارزش درآمدهای ابراز شده در اظهارنامه‌های 200 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. این اتفاق در سایه همکاری ویژه و کم‌سابقه‌ دولت با مودیان مالیاتی به‌وجود آمده و این به دولت کمک می‌کند که سال 1401 را با تورم کمتر و بدون استقراض، پشت سر بگذاریم.
خاندوزی اضافه کرد: در 4 ماهه اول امسال میزان تنخواه دریافتی از بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.
وی برنامه دیگر دولت برای مهار تورم را کنترل ترازنامه بانک‌ها اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی امسال با دقت و وسواس بیشتری، سقف رشد ترازنامه بانکی را پیگیری می‌کند، زیرا یکی از عوامل رشد نقدینگی، ترازنامه بانک‌ها است.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: البته کنترل ترازنامه بانک‌ها در کنار تسهیل دسترسی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به تسهیلات، مورد توجه خواهد بود.

خاندوزی افزود: افزایش توان اعتباری بانک‌ها با افزایش سرمایه نقدی در دستور کار دولت قرار دارد و در همین راستا سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران 100 درصد، ملت 60 درصد، تجارت 30 درصد و پست بانک 40 درصد افزایش می‌‌یابد.

وی ادامه داد: برای بانک‌های ملی، سپه و بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای طبق مجوز بودجه سال جاری 35 هزار میلیارد تومان امسال افزایش، اعمال خواهد شد.
به گفته سخنگوی دولت همه بانک‌ها متعهد به فروش اموال مازاد به میزان مشخصی شده‌اند.
وی افزود: در کنار برنامه دولت برای مدیریت خلق پول بانک‌ها، به‌زودی برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین امکان وثیقه‌گذاری سهام عدالت و سایر سهام‌های بازار سرمایه تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه این نشست  در پاسخ به سوال خبرنگاران رسانه ها، درباره روند صدور مجوزهای کسب و کار، اظهار داشت: تلاش دولت کاهش فرایند صدور مجوزها بوده و از ابتدای راه‌اندازی سامانه ملی مجوزها تاکنون 175 هزار درخواست مجوز موجه (درخواستی که همه مراحل بارگذاری مدارک انجام شده باشد) در سامانه به ثبت رسیده که از این میزان 31 درصد از درخواست‌های مجوز منجر به صدور مجوز به صورت الکترونیکی شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: 69 درصد درخواست‌های باقی مانده دیگر در مراحل بررسی هستند که برخی از آنها در مهلت قانونی قرار دارند، مهلت قانونی برخی از آنها سپری شده که دستگاه‌ها تخطی کرده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: برخی دستگاه‌ها در اتصال به سامانه دچار مشکل هستند و برخی هم متخلف هستند.

* خارج شدن دلار از چرخه مبادلات تجاری ایران و روسیه عملیاتی شد

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره حذف دلار از چرخه مبادلات مالی ایران و روسیه، گفت: مسئولیت پیگیری این موضوع برعهده بانک مرکزی است و در سفر رئیس جمهوری کشورمان به روسیه این موضوع مورد بحث و توافق قرار گرفت و در سفر اخیر ولادیمیر پوتین به ایران، پیمان پولی ایران و روسیه عملیاتی شد و هم‌اکنون در بازار متشکل ارزی مبادلات روبل و ریال انجام می‌شود.
وی همچنین درخصوص برنامه‌های آتی دولت برای انعقاد پیمان پولی با دیگر کشورها، اظهارداشت: با کشورهای چین، هند و ترکیه در حال مذاکره هستیم که با کسب نتیجه، عملیاتی خواهد شد.
خاندوزی درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در گذشته نظرم را اعلام کرده بودم اما جمع‌بندی‌های کارشناسی دولت این است که وزارت بازرگانی تشکیل شود و باتوجه به اصراری که از سوی طراحان این طرح در مجلس وجود داشت، توافق دولت و مجلس، مطرح شدن دوباره طرح احیای وزارت بازرگانی در مجلس بود.
وی تصریح کرد: ممکن است اعضای دولت دیدگاه‌های مختلفی درباره موضوعات مختلف داشته باشند، اما جمع‌بندی نهایی نظرات، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

* کنترل مصرف بنزین با سیاست‌های غیرقیمتی 

سخنگوی اقتصادی دولت با رد هرگونه برنامه برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری، افزود: با توجه به دستور رئیس جمهور امسال شاهد افزایش قیمت بنزین نخواهیم بود و دولت به‌دنبال آن است که با سیاست‌های غیرقیمتی مانند گازسوز کردن خودروها و خروج خودروهای فرسوده، مصرف بنزین را کنترل کند تا امسال نیازی به واردات بنزین نداشته باشیم.

*تکذیب شایعه استعفای صالح آبادی

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و طرح برخی شایعات مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی، گفت: خواهش می‌کنم به این شایعات دامن زده نشود؛ خیر، استعفایی در کار نبوده و تا این لحظه سیاست دولت، همان است که در بهمن ماه سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
خاندوزی ادامه داد: تکالیف متعددی در سیاست‌های ابلاغی بهمن ماه بود که یکی از آنها نرخ سود در بازار بین بانکی بود و این سیاست رسمی دولت است و فعلا برنامه دیگری دنبال نمی‌شود.

* شورای پول و اعتبار به‌زودی درباره نرخ سود بانکی تصمیم‌ می‌گیرد

وی همچنین درباره تصمیم‌گیری و تجدیدنظر درباره نرخ سود بانکی، گفت: نرخ سود بانکی یکی از کلیدی‌ترین نرخ‌ها در اقتصاد است و آثار چندوجهی در اقتصاد دارد؛ باتوجه به ابعاد مختلف نرخ سود، تصمیم بر آن شد که این تصمیم‌گیری در این باره به شورای پول و اعتبار محول شود.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه هنوز جلسه شورای پول و اعتبار برای بررسی نرخ سود بانکی برگزار نشده است، افزود: بعد از تشکیل جلسه و تصمیم‌گیری شورا در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* ثبت خرید روزانه 100 میلیون قرض نان در سامانه هوشمندسازی یارانه نان

خاندوزی درباره نتایج اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، گفت: این طرح با سرعت خوبی پیش رفته و در حال حاضر 90 درصد خرید نان با کارتخوان هوشمند انجام و روزانه 100 میلیون قرص نان و 70 میلیارد تومان تراکنش خرید نان در سامانه ثبت می‌شود.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: این طرح، این امکان را فراهم می‌کند که برای سیاست‌گذار مشخص شود هر کیسه آرد تحویلی چقدر به نان تبدیل می‌شود و از سوءاستفاده‌هایی که با مجوزهای نان‌نوایی شکل می‌گرفت، جلوگیری می‌شود. 
وی خاطر نشان کرد: ابعاد طرح بسیار وسیع است چرا که در طرح کارت هوشمند سوخت 4 هزار پمپ بنزین درگیر بودند اما در این طرح 65 هزار واحد نانوایی مشمول طرح شده‌اند.

* اعضای 26 هزار میلیارد تومان وام ازدواج در سه ماهه اول امسال

وزیر اقتصاد درباره عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ودیعه، اظهارداشت: تاکنون تقاضای 27 هزار نفر ثبت شده که از این میزان 10 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند؛ البته گزارش‌هایی مبنی بر تعلل برخی بانک‌ها واصل شده که با پیگیر‌ی‌هایی انجام شده به زودی سرعت آن افزایش خواهد یافت.
وی درباره وام ازدواج نیز گفت: در سه ماهه اول امسال 26 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به 194 هزار نفر پرداخت شده است. علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج تاخیر در تدوین آیین‌نامه تبصره 16 قانون بودجه بود که امیدواریم ابلاغ این آیین‌نامه به افزایش سرعت اجرای این تکالیف کمک کند.
خاندوزی تاکید کرد: همه تلاش ما در این بخش این است که پرداخت تسهیلات تعیین شده در بودجه بدون بدهکار شدن بانک‌ها به بانک مرکزی انجام شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر