16 مرداد 1401 - 10:25
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

راه زیادی تا رسیدن به بازار سرمایه حرفه‌ای داریم

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اثرات داخلی بر بازار سرمایه از تاثیرات خارجی بسیار بیشتر است، زیرا از بازار سرمایه حرفه‌ای بسیار به دور هستیم و عمدتا توسط افرادی سپرده‌گذاری انجام می‌شود که فاقد دانش کافی در این بازار هستند.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۷

محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان و عضو کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بورس به خبرنگار ابیِنا گفت: نرخ بهره بین بانکی نگرانی بسیاری برای بازار سرمایه به وجود آورده است، البته قرار بر آن است تا این افزایش نرخ سود بین بانکی به کنترل درآید، زیرا این موضوع نه تنها برای اهالی بازار سرمایه و بورس بسیار حائز اهمیت است، بلکه برای بسیاری از بانک‌هایی هم که متاسفانه به علت پرداخت تسهیلات اجبار به دریافت آن دارند، نگرانی به وجود آورده است.


وی در این رابطه که دیگر کشور‌ها از ابزار بهره بین بانکی برای کنترل تورم استفاده می‌کنند، بیان کرد: بهره بین بانکی یک ابزار است و شکی در آن وجود ندارد، اما در کشور ما گا‌ها احکامی که در مجلس به تصویب می‌رسد یا تصمیمات گرفته شده در دولت، عامل تورم است. به طور نمونه حکم قانونی که مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رساند و براساس آن سپرده‌های اشخاص حقوقی معاف ازمالیات شناخته شد، مسببات گران شدن نرخ پول را فراهم می‌سازد و افزایش تورم را رقم می‌زند. متاسفانه در دولت هم تصمیماتی از این دست گرفته می‌شود.


نماینده مردم سپیدان در ادامه افزود: حل مشکل تورم نیاز به آن دارد تا تصمیم گیران با دقت بیشتری موارد پیشنهادی را به تصویب برسانند تا برای مشکلی که به وجود آورده اند، دنبال راه حل نباشند.


این عضو کمیسیون اقتصادی در رابطه با تاثیرات جهانی بر افت بورس نیز تصریح کرد: بازار سرمایه کشور، بازاری است که اثرات بسیار زیاد داخلی و خارجی بر آن موثر واقع می‌شود. اما با این وجود به نظر می‌رسد اثرات داخلی بر آن از تاثیرات خارجی بسیار بیشتر است، زیرا از بازار سرمایه حرفه‌ای بسیار به دور هستیم و عمدتا توسط افرادی سپرده‌گذاری انجام می‌شود که فاقد دانش کافی در این بازار هستند. نبود دانش کافی خود به تنهایی برآثار روانی تغییر قیمت می‌افزاید که این امر بر عدم تعادل در بازار بسیار اثرگذار خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر