08 مرداد 1401 - 16:53
ایبِنا بررسی کرد؛

کاهش قیمت دلار در صرافی‌ها/ چرا بازار ارز نوسان ندارد؟

در هفته‌های اخیر در پی اقدامات موثر بانک مرکزی در جهت تامین نیاز ارزی متقاضیان، شاهد تعدیل شاخص ارزی و کوچک‌تر شدن معاملات در بازار غیررسمی هستیم.
کد خبر : ۱۴۰۱۹۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ این در حالی است که با توجه به سیاست ارزی بانک مرکزی مبنی بر اجازه عرضه ارز صادرکنندگان به چرخه صرافی ها، فعالان بازار ارز شاهد افزایش قابل توجه حجم عرضه در مقابل تقاضای ارز هستند. به گونه‌ای که در مدت اخیر، نرخ دلار آمریکا که در کانال ۳۳ هزار تومانی با افزایش مواجه شده بود، با رویکرد تسهیل گرایانه بانک مرکزی، به صورت پلکانی کاهش یافت و به کانال‌های پایین‌تر همچون ۲۸ هزار تومان نیز رسید.



این روند موثر باعث شد که جولان دلالان و نوسان گیران در پایین‌تر سطح قرار گیرد و عملا امکان ایجاد نوسان در معاملات از بین رفته است. از سوی دیگر، دلالان ارز نیز از ترس ضرر و زیان بیشتر، به عرضه ارز‌های خود به قیمت‌های پایین به بازار اقدام کرده اند.



حال در این شرایط، رئیس کل بانک مرکزی نیز معتقد است بانک مرکزی تلاش می‌کند تا با تامین ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف از طریق سامانه نیما یا بازار متشکل ارزی و عرضه توافقی زمینه برای کوچک شدن حجم بازار غیررسمی فراهم کند. این در حالی است که به گفته صالح آبادی بانک مرکزی سال گذشته ۵۷ میلیارد دلار ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف را تامین کرد که ۳۵ میلیارد دلار آن در سامانه نیما مبادله شد که با توجه به عرضه ۱۳.۶ میلیارد دلار در چهارماهه نخست امسال در این بازار قطعاً حجم معاملات در این بازار از سال گذشته پیشی خواهد گرفت.

 

این در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی بیش از ۹۵ درصد از حجم معاملات ارزی مربوط به حواله ارزی در سامانه نیماست و تنها ۵ درصد از معاملات متعلق به دادوستد‌های اسکناس می‌باشد که از این میزان نیز کمتر از ۳ درصد سهم بازار غیررسمی است.

 

از سوی دیگر در ادامه اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت موثر بازار ارز، بایستی به تلاش‌های این بانک در جهت برقراری پیمان‌های پولی اشاره داشت که تا به امروز منجر به شکل گیری نماد روبل-ریال در بازار متشکل ارزی شده است. اقدامی که به گفته صالح آبادی با سایر کشور‌ها نیز دنبال می‌شود.

 

همچنین به گفته عالی‌ترین مقام بانک مرکزی، افزایش معاملات نماد روبل-ریال در سطح میانگین ۲ میلیون روبل در روز منجر شده است و در روز‌های آتی افزایش خواهد داشت؛ بنابراین رویکرد سیاست گذار ارزی به گونه‌ای است که در آینده نزدیک، با این اقدامات در راستای دلارزدایی از معاملات تجاری و اقتصادی کشورمان، بازار ارز به ثبات بیشتری خواهد رسید و در نهایت به بی اثر کردن فشار‌های تحریمی خواهد انجامید.


 

تداوم روند کاهشی دلار در معاملات امروز

 

بررسی‌های خبرنگار ایبنا از بازار ارز در اولین روز هفته نشان می‌دهد امروز (شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱) میانگین قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در بازار توافقی با کاهش نسبی به رقم ۳۰۲۰۰ تومان و در بازار متشکل ارزی نیز به رقم میانگین ۲۷۶۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار در سامانه نیما نیز امروز در کانال ۲۶ هزار تومان در نوسان است. در مجموع، روند معاملات ارز در بازار‌های مذکور نشان از تعدیل قیمت‌ها دارد. روندی که به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های بازارساز در جهت تامین نیاز‌های ارزی در بازار توافقی، در نهایت به تک نرخی شدن ارز منجر شود و حذف فضای دلالی ارز را شاهد خواهیم بود.

 

 

کاهش قیمت طلا و سکه به دنبال افت نرخ دلار

 

 

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه در گفتگو با ایبِنا در خصوص روند بازار در اولین روز هفته اظهار داشت:  به دلیل افت نرخ ارز و کاهش تقاضا، شاهد تعدیل قیمت ها در بازار طلا و سکه و کمتر شدن حباب سکه هستیم.

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر