احتمال افزایش ۰.۲۵ تا ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره در بریتانیا

مقام‌های بانک مرکزی انگلیس در این هفته گرد هم می‌آیند تا میزان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را بررسی کنند.
کد خبر : ۱۴۰۲۱۶

 به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از گاردین، تصمیم این هفته درباره نرخ‌های بهره پرتنش خواهد بود، اما بسیاری فکر می‌کنند بریتانیا همان مسیر ایالات متحده را در پیش می‌گیرد. مقام‌های بانک مرکزی انگلیس در این هفته گرد هم می‌آیند تا میزان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را بررسی کنند.

ارقامی وجود دارد که نشان می‌دهد اقتصاد بریتانیا مانند قرن هجدهم در تقلاست. در زمان عادی، بیکاری کم و تعداد مشاغل خالی نشان‌دهنده رونق کامل اقتصاد است. با این حال، الان، شرایط عادی نیست. اکثر کسب‌وکارها، کاهش تقاضای مصرف‌کننده را گزارش می‌کنند در حالی که دستمزد‌ها نمی‌توانند با تورم رو به رشد همگام شوند.

 آخرین نظرسنجی ها، روند کند رشد اقتصاد را به سمت رکود نشان می‌دهند. پیش بینی می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی اندرو بیلی و هشت همکارش در کمیته سیاست پولی (MPC) نرخ پایه را از ۱.۲۵ درصد تا ۱.۵ درصد افزایش دهند و میانگین وام مسکن را تا ۳.۵ درصد یا حتی بیشتر افزایش دهند.

سردرگمی در مورد چگونگی مقابله با مارپیچ تورمی که افزایش قیمت سالانه را به میزان ۹.۴ درصد رسانده، ادامه دارد. ساموئل تامز، اقتصاددان ارشد بریتانیایی گفت که اکثر اعضای کمیته سیاست پولی تمایلی به افزایش بیشتر نرخ‌ها ندارند: این درخواست مطرح است و فکر می‌کنیم که این کمیته به رویکرد آهسته و پیوسته خود پایبند خواهد بود.

 با این حال، لوک بارتولومئو، مدیر صندوق، روی موضع شدیدتر اصرار دارد. او گفت افزایش مخارج دولت و افزایش قبوض گاز، این بانک را مجبور می‌کند تا نرخ‌های بهره را ۰.۵ واحد افزایش دهد. برخی از اعضای این کمیته در آخرین جلسه ماه ژوئن به افزایش نیم واحد پایه رای دادند و استدلال کردند که شوکی کوتاه و شدید برای آرام کردن هزینه‌های مصرف کننده لازم است.

کاترین مان، عضو کمیته سیاست پولی و اقتصاددان سابق بانک سرمایه گذاری، در جدیدترین سخنرانی خود گفت که بریتانیا برای حفظ ارزش پوند که از ابتدای امسال بیش از ۱۰ درصد در برابر دلار کاهش یافته بود، به نرخ‌های بهره بسیار بالاتری نیاز داشت. ارزش کمتر پوند، هزینه واردات و نرخ تورم را بالا می‌برد.

 پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که افزایش ۰.۷۵ واحدی نرخ پایه در هفته گذشته تا ۲.۵ درصد احتمالاً افزایش ۰.۷۵ واحد دیگر در پاییز به دنبال خواهد داشت، احتمالاً استدلال او در جلسه این هفته دوباره مطرح خواهد شد. نرخ‌های بهره بالاتر مانند آهنربایی برای جذب پس انداز جهانی عمل کرده و تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد. اگر نرخ بهره بریتانیا از نرخ بهره در ایالات متحده عقب باشد، نقطه ضعف پوند مشخص می‌شود.

 ممکن است تهدید‌های مقام‌های فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره هرگز محقق نشود. ارقام تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در هفته گذشته نشان داد که این اقتصاد در سه ماهه دوم پس از انقباض ۱.۶ درصدی در سه ماهه اول، ۰.۹ درصد کوچک شده و ایالات متحده را به سمت رکود سوق می‌دهد.

 بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که بریتانیا نیز به همین سمت در حرکت است. آن‌ها می‌گویند که بیکاری در بریتانیا کم است، زیرا پس از رای گیری برگزیت، کارگران مهاجرت کردند و به این دلیل که اثر طولانی مدت کرونا هنوز بر تقریبا ۵۰۰ هزار کارگر مشاهده می‌شود.

 کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد تجاری گفت که این اقتصاد به فشار اضافی به سمت رکود نیاز ندارد. همه شاخص‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد به سمت رکود می‌رود. وی گفت: اگر بانک مرکزی نرخ‌ها را افزایش دهد، رکودی کاملاً عمیق خواهد داشت. شاید رکود عمیق همان چیزی باشد که این بانک می‌خواهد. فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد جای تعجب ندارد.

همانند دو قرن و نیم پیش، رکود می‌تواند قیمت کالا‌ها را به شدت کاهش دهد. قیمت گندم در واکنش به نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در حال حاضر نسبت به اوج خود در ماه می‌به میزان یک چهارم کاهش یافته است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها