فشار بایدن برای توافق هسته‌ای ادامه دارد

فشار بایدن برای توافق هسته‌ای ادامه دارد
جان بولتون گفت: بایدن همچنان بر این باور است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. تا زمانی که او معتقد است که ادامه مذاکرات هسته‌ای در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است، ما به این کار ادامه خواهیم داد.
کد خبر : ۱۴۰۶۲۴

 به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از جاست نیوز، جان بولتون گفت: رویکرد دولت بایدن در قبال ایران یک سیاست منطقی نیست. به نظر می‌رسد دولت بایدن مانند همیشه قصد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را دارد.


سخنگوی شورای امنیت ملی به جاست نیوز گفت: بایدن همچنان بر این باور است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. تا زمانی که او معتقد است که ادامه مذاکرات هسته‌ای در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است، ما به این کار ادامه خواهیم داد.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه نیز تاکید کرد که این دولت کاملا متعهد به احیای توافق هسته‌ای است. پرایس با اشاره به طرح اولیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نام رسمی توافق هسته ای، گفت: ما در تعهد خود برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام ثابت قدم بوده ایم. ما مطمئن هستیم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام بهترین و واقعا مؤثرترین وسیله برای محدود کردن قابل راستی‌آزمایی و دائمی مجدد برنامه هسته‌ای ایران است.

 

برجام، که رئیس جمهور سابق ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش گسترده تحریم‌ها محدود می‌کند. 

 

موج اخیر توطئه ها، منتقدان توافق هسته‌ای و مخالفان ایرانی را برانگیخت تا از دولت بایدن بخواهند مذاکرات هسته‌ای در حال انجام با ایران را متوقف کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد این توطئه‌ها به جای توقف این دولت، مقامات آمریکایی را بر آن داشته که تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای دوچندان کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: برجام همه مشکلات ما با ایران را حل نمی‌کند، اما برنامه هسته‌ای بدون محدودیت ایران، هر مشکل دیگری را که با ایران داریم بدتر می‌کند.. یک مقام آمریکایی ناشناس هفته گذشته به پولیتیکو اشاره کرد: این مشکلات را با بازگشت به توافق حل کنید.

 

جن ساکی، سخنگوی سابق کاخ سفید مانند کریس مورفی سناتور دموکرات پیشنهاد کرده اند که احیای توافق هسته ای، فعالیت ایران را مهار می‌کند. نه وزارت امور خارجه و نه شورای امنیت ملی مستقیماً به سؤالات جاست نیوز پاسخ ندادند که آیا خط قرمزی برای ایران وجود دارد.

 

به گفته بنیاد دفاع از دموکراسی، لغو تحریم‌های این توافق صد‌ها میلیارد دلار منافع مالی برای ایران به همراه خواهد داشت.

 

بولتون روز پنجشنبه در کنفرانسی در واشنگتن دی سی گفت: آنچه در ماه‌های گذشته دولت بایدن دیدیم، پیگیری یک سیاست منطقی نیست. تعدادی از اعضای میزگرد در این کنفرانس استدلال کردند که ایالات متحده باید موضع خود را تغییر دهد، زیرا ایران به عمد این روند را به تعویق می‌اندازد.

 

بولتون در این هفته به پاسخ ایران به متن نهایی پیشنهادی توافق هسته‌ای احتمالی اشاره کرد که به جای پذیرش یا رد پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، خواستار تضمین‌های خاصی از سوی آمریکا شده است.

 

بولتون گفت، پیامد رویکرد بایدن، دادن امتیازات بیشتر از سوی ایالات متحده است که توافق بدی به همراه دارد و شرایط را بدتر می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر