31 مرداد 1401 - 11:00
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی:

مالیات اموال مازاد بانک‌ها طبق قانون دریافت می‌شود/ سامانه مودیان مقدمه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات اموال مازاد بانک‌ها طبق قانون دریافت می‌شود  سامانه مودیان مقدمه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، اجرای کامل سامانه مودیان را مقدمه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرد و گفت: طبق قانون نسبت به دریافت مالیات از اموال مازاد بانک‌ها اقدام می‌کنیم.
کد خبر : ۱۴۰۶۸۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ داوود منظور؛ رئیس سازمان امور مالیاتی صبح امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و در تشریح عملکرد یک‌ساله دولت، در مورد آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: بیش از ۵۲۰ هزار مورد خانه‌های خالی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر تاکنون اعتراض کرده‌اند که از جمله اینکه اعلام کرده‌اند خانه خالی نبوده و یا اینکه آن‌ها مالک واحد مسکونی نیستند.

وی مالیات تعلق گرفته به این تعداد از خانه‌های خالی را ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مالیات‌ها را از طریق پیامک و سامانه‌های مختلف به صاحبان خانه‌های خالی اعلام کرده‌ایم، البته هنوز تعداد زیادی از مالکان مطلع نشده‌اند و به این خاطر فرصت اعتراض را تا پایان مرداد تمدید کردیم.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: مالکان خانه‌های خالی باید تا پایان مرداد مالیات خود را پرداخت کنند در غیر این صورت ماهانه مشمول جریمه‌ای معادل ۲.۵ درصدی مالیات تعیین شده می‌شوند و هنگام نقل و انتقال خانه باید اصل و جریمه مالیات را پرداخت کنند.

منظور ادامه داد: در مورد خودرو‌های لوکس که سال گذشته شناسایی شد، امسال روند پرداخت مالیات آغاز شده است و مالیات دریافتی از خودرو‌های لوکس تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان وصول شده است.


پزشکان در صدر اعتراضات

وی درباره فرار مالیاتی پزشکان گفت: در سامانه سوت زنی سازمان مالیاتی ۶ هزار فقره تخلف مالیاتی از سوی مردم گزارش شد که ۱۶۰۰ فقره آن به نبود دستگاه پوز در مطلب پزشکان برمی‌گردد، این در حالی است که پزشکان مکلف به نصب کارت‌خوان در مطلب‌های خود و استفاده از آن هستند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال شناسایی تمامی حساب‌هایی هستیم که با استفاده از کارت به کارت به دنبال فرار مالیاتی هستند و بر اساس شماره کارت‌ها از پزشکان مالیات می‌گیریم. می‌دانیم این افراد چه میزان گردش مالی در حساب‌های خود دارند و اگر از طریق کارت به کارت، پایا یا ساتنا اقدام به جابه‌جایی پول کنند اطلاعات آن‌ها در اختیار ماست.

به گفته منظور، کتمان مالیات، فرار مالیاتی است و جرم کیفری محسوب می‌شود برای فراریان مالیاتی پرونده‌های کیفری تشکیل می‌دهیم.

ممنوع‌الخروج شدن ۲۵۰۰ بدهکار مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای اجرای قانون ابزار‌هایی از قبیل ممنوع‌الخروج کردن افراد در نظر داریم که از اول سال تا کنون ۲۵۰۰ بدهکاری مالیاتی را ممنوع‌الخروج کردیم و با این ابزار توانستیم ۱۲۰۰ میلیارد تومان مالیات معوق وصول کنیم.


تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری با همکاری بانک مرکزی

منظور با تأکید بر ضرورت تفکیک حساب تجاری و شخصی یادآور شد: یکی از اقدامات مشترک با بانک مرکزی این است که حساب‌های شخصی و تجاری تفکیک شود. مقدمات کار انجام شده و بانک مرکزی هم مصوبات مربوطه را از شورای پول و اعتبار دریافت نموده که احتمالاً طی روز‌های آینده درباره اطلاع‌رسانی می‌کند. تلاش می‌کنیم این کار تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی توضیح داد: حساب تجاری به معنی فروش است دراین‌بین اگر حسابی غیرتجاری اعلام شود، اما برای امور تجاری استفاده شود را بررسی می‌کنیم، اگر تعداد دفعات واریز به حساب از حالت عادی بیشتر باشد، جزو حساب‌های مشکوک به تجاری تلقی می‌شود و با آن‌ها مانند حساب تجاری برخورد خواهد شد.

این مسئول با اشاره به ساماندهی پوز فروشگاهی در همکاری مشترک با بانک مرکزی بیان کرد: در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار پوز ساماندهی شد که دراین‌بین حدود ۹ میلیون پوز را خود افراد غیرفعال کردند و بقیه پوز‌ها یعنی بیش از ۹ میلیون دستگاه به پرونده مالیاتی متصل شد.

منظور ادامه داد: مرحله بعد کار مشترک ما و بانک مرکزی، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است. یعنی اگر کسی مشتریان را مجبور به کارت به کارت کرد ما متوجه می‌شویم به آن حساب به‌عنوان مشکوک به تجاری برخورد می‌کنیم.


افزایش ۲۰۰ درصدی مالیات ستانی از اصناف

وی گفت: در ۵ ماه امسال وصول مالیات با ۶۵ درصد رشد همراه شد و ما این رشد را با فشار بر افراد و بنگاه‌ها به دست نیاوردیم بلکه بر اساس اطلاعات داده‌ها توانستیم این را محقق کنیم.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی نیز عنوان کرد: در بحث اصناف شاهد تغییر رویکرد مالیات ستانی بودیم. این تغییر سبب شد تا مالیات آن‌ها به عدالت نزدیک‌تر شود. در سال‌های گذشته پنج درصد مالیات را اصناف پرداخت می‌کردند، ولی امسال اطلاعات اصناف را در اظهارنامه آن‌ها قرار دادیم و اصناف نیز همکاری کردند. به‌این‌ترتیب شاهد بودیم که مالیات قطعی اصناف سه برابر شده و در حقیقت ۲۰۰ درصد رشد داشته است. این موضوع سبب افزایش عدالت مالیاتی شده است، چرا صنفی مانند طلافروشان باید در طول سال ۶ میلیون تومان یا ابزارفروشان ۴ میلیون تومان مالیات بدهد؟



رشد ۵۲ درصدی اظهارنامه‌ها


منظور اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۰ کل مؤدیان مالیاتی اصناف ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر بودند امسال تعداد اظهارنامه‌های دریافتی از اصناف ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد صنفی شده که از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است و این تحول بزرگی است به‌خاطر اینکه به سمت داده‌محوری حرکت کردیم.

وی ادامه داد: امسال از ۲.۲ میلیون واحد صنفی تا کنون ۱.۵ میلیون اظهارنامه دریافت شده است و برای ۷۰۰ هزار واحد صنفی که اظهارنامه نداده‌اند اظهارنامه برآوردی صادر می‌کنیم و ما می‌خواهیم با عدالت برخورد کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: از ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار اظهارنامه اصناف تعداد ۱.۸ میلیون اظهارنامه بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ مالیات بر اشخاص به نرخ صفر اظهار شده است یعنی ۱.۸ میلیون نفر از اصناف مانند اصناف خرده‌فروش مانند لبنیاتی و یا سبزی‌فروشی مالیات نداده‌اند یا ممکن است در سال‌های قبل از آن‌ها مالیات گرفته شده باشد، اما امسال بر اساس اطلاعات مالیات نمی‌دهند.



۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق

منظور با بیان اینکه میزان مالیات معوق ۷۰ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این معوقات مربوط به افرادی است که قابل شناسایی نیستند، برای مثال شرکت‌های کاغذی. به این صورت که عده‌ای برای فرار مالیاتی به نام چند متکدی و کارتن خواب شرکت ثبت کرده و وکالت تام‌الاختیار گرفته‌اند. ۴۰ درصد معوقات مربوط به این شرکت‌های سوری است.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد معوقات متعلق به کارت‌های بازرگانی است. عده‌ای به نام یک پیرزن در روستایی کارت بازرگانی صادر کردند، واردات کرده و بدهکار شده‌اند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه مردم نباید حساب و شماره کارت خود را به کسی بدهند، گفت: به حساب یک بازنشسته آموزش‌وپرورش ۱۲ هزار میلیارد تومان واریز و بعد برداشت شده بود، اما این فرد مشمول مالیات شده است.



دریافت مالیات از بانک‌ها طبق قانون

منظور همچنین در مورد مالیات بر بانک‌ها که تکالیف قانونی خود را در مورد حمایت از تولید و یا نگهداری اموال و سهام مازاد انجام نداده باشند، توضیح داد: اظهارنامه اشخاص حقوقی از جمله بانک‌ها به‌تازگی دریافت شده و از شهریور امسال مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و یکی از چک‌لیست‌هایی که در زمینه مالیات بانک‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تکالیفی که بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است و چنانچه بانک‌ها اموال و سهام مازاد داشته باشند، بر اساس قانون، جرایم مالیاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ممیزان مالیاتی به اظهارنامه‌های بانک‌ها رسیدگی می‌کنند و بر اساس قانون از سال ۹۵ به بعد هر سال به دارایی‌های بانک‌ها که مازاد بر قانون باشد مالیات تعلق می‌گیرد و سازمان امور مالیاتی به‌عنوان پلیس اقتصادی بر حسن رفتار اقتصادی اشخاص حقوقی نظارت می‌کند.



سامانه مودیان؛ مقدمه مالیات بر عایدی سرمایه

رئیس سازمان امور مالیاتی به پیگیری دو پایه مالیاتی جدید اشاره و تصریح کرد: یکی از این مالیات‌ها، مالیات بر عایدی سرمایه است که در گذشته به صورت طرح در مجلس مطرح و کلیات آن تصویب و برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی نیز در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شد و نهایتاً جزئیات این طرح به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید که در نوبت ورود به صحن قرار دارد. براساس زمان‌بندی وارد صحن و در آینده نزدیک، این طرح به قانون تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در صورت تصویب به کاهش سوداگری از ۴ قلم کالای ملک، خودرو، سکه و ارز کمک خواهد کرد و از سوداگری در این بخش از اقتصاد جلوگیری می‌کند.

منظور ادامه داد: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه بستر مخصوصی تحت عنوان بستر اجرایی قانون پیش‌بینی‌شده است تا همه معاملات حتی معاملات C to C (معاملات بین دو نفری) با صورت‌حساب الکترونیکی که ذیل قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی است، ثبت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قانون پایانه‌های فروشگاهی عمدتاً به معاملات بین شرکت‌ها ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی است، اما با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات میان دو نفر نیز مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی می‌تواند قیمت‌های مندرج در این سامانه را کم اظهاری ثبت کند، بیان کرد: ازآنجایی‌که نرخ مندرج در این سامانه ملاک قیمت فروش خواهد شد، خود مودی حاضر به کم اظهاری و درج قیمت کم در سامانه نیست، چون در هنگام فروش متضرر می‌شود.



مالیات بر مجموع درآمد

منظور پایه معاملاتی دیگر را مالیات بر مجموع درآمد دانست و اظهار داشت: در حال حاضر نظام مالیاتی کشور منبع‌محور است که به فردمحور تغییر می‌کند. به این معنا که هر فرد و خانوار کل درآمد‌های خود اعم از حقوق و مزایا، اجاره مسکن، سود سپرده و… و. را اعلام می‌کند. هزینه‌های انجام شده در طول سال از آن کسر می‌شود. همچنین برای درآمد‌های هر فرد سقف مالیاتی مشخص شده که اگر بیشتر از این سقف درآمد داشت، از آن مالیات گرفته شود.

به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، پیش‌نویس این لایحه تهیه و در کمیسیون اقتصاد دولت در دست بررسی است. اگر به تصویب هیئت دولت برسد، به مجلس ارسال خواهد شد. با تصویب این دو پایه مالیاتی به سمت عادلانه‌تر شدن مالیات‌ها حرکت می‌کنیم.



سلبریتی‌ها مالیات ندهند، جریمه می‌شوند

وی در باره مالیات سلبریتی‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و اینفلوئنسر‌های فضای مجازی اظهار داشت: برای ما تفاوتی ندارد که از همه افراد مالیات دریافت کنیم. چه ورزشکار باشند و چه هنرمند. اما در قانون بودجه امسال برای بازیگران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. همچنین برای همه سلبریتی‌ها پرونده مالیاتی تشکیل دادیم و تمامی آن‌ها اظهارنامه ارائه دادند. استقبال سلبریتی‌ها و بلاگر‌ها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه به‌خوبی می‌دانند در صورت عدم پرداخت مالیات مشمول جرایم کتمان مالیات می‌شوند و برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر