31 مرداد 1401 - 16:19
رییس سازمان برنامه و بودجه:

جهش ۱۱ برابری مصارف کشور در دولت گذشته/ دولت سیزدهم از حذف ارز ترجیحی درآمدی کسب نکرد

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به جهش ۱۱ برابری مصارف کشور در دولت گذشته، گفت: پایان سال دولت دهم کل مصارف کشور ۸۹ همت بود اما سال گذشته یعنی پایان دولت دوازدهم مصارف کشور به ۱۰۰۷ همت رسید.
کد خبر : ۱۴۰۶۹۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه عصر امروز در نشست خبری با اشاره به شرایط بسیار سختی که دولت در آغاز کار با آن مواجه بود، اظهار داشت:‌ای کاش وضعیتی که تحویل گرفتیم در حد صفر بود، ولی متأسفانه وضعیت منفی را شاهد بودیم.

وی افزود: در ۲۰ مردادماه سال گذشته که حکم بنده بود و به سازمان برنامه آمدم، ما در پرداخت حقوق همان ماه نگران بودیم. زیرا از تنخواه هم اجازه استفاده نداشتیم چراکه دولت قبل، تمام تنخواه ۵۴ همت را از طریق استقراض از بانک مرکزی مصرف کرده بود. البته با برنامه‌ریزی که داشتیم، در اسفندماه ۱۴۰۰ این مبلغ تسویه شد.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به سررسید شدن اوراق در زمانی که به سازمان برنامه آمده بود، اظهار داشت: زمانیکه که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، ۵۳۴ همت اوراق از دولت قبل به دولت جدید به ارث رسیده بود و سال قبل ماهانه ۱۰ همت پرداخت اصل و سود اوراق را داشتیم و امسال این رقم به ۱۵ همت رسیده است. این درحالی است که رقم بدهی به بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و سازمان تامین اجتماعی را در نظر نگرفته ایم.

وی با بیان اینکه خط قرمز سازمان برنامه و بودجه استقراض از بانک مرکزی است که تا به امروز رعایت شده است، گفت: وقتی آمدیم، رقم ۶۰ همت تخصیص صادر شده بود، ولی در خزانه پول نبود. الحمدلله به تدریج این‌ها پرداخت شد و تلاش این بوده که به همان میزانی تخصیص دهیم که در خزانه وجود دارد.


وی در خصوص کسری بودجه سال جاری با اشاره به سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی اظهار داشت: تغییر از ۲۰ به ۴۰ درصد باعث می‌شود تا در سمت هزینه‌ها کاهش داشته باشیم، ولی این اتفاق نیفتاد و افزایش هزینه هم داشته ایم. حال منابع این افزایش هزینه از محل‌هایی است که امیدواریم محقق شود. در نتیجه تلاش بر این است که افزایش حقوق‌ها براساس منابعی باشد که منجر به خلق پول نشود. این درحالیست که افزایش حقوق‌ها در ۴۰ سال گذشته یک سیکل معیوب بوده، که منجر به افزایش پایه پولی و تورم شده است.


میرکاظمی با بیان اینکه دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ درآمدی کسب نکرده است، افزود: ماهیانه ۲۷ همت یارانه نقدی می‌دهیم، سالانه هم ۱۵۰ همت یارانه نان و دارو می‌دهیم. در مجموع ۲۳ میلیارد دلار همچنان یارانه می‌دهیم که ۵ میلیارد دلار هم بیشتر از گذشته است. علت هم افزایش قیمت‌های جهانی است بنابراین دولت از حذف ارز ترجیحی درآمدی برای خود کسب نکرده است.


معاون رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: هیچ تولیدکننده‌ای در داخل نمی‌توانست با واردات ناشی از ارز ۴۲۰۰ رقابت کند.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جهش ۱۱ برابری مصارف کشور در دولت گذشته اظهار داشت: پایان سال دولت دهم کل مصارف کشور ۸۹ همت بود، اما سال گذشته یعنی پایان دولت دوازدهم مصارف کشور به ۱۰۰۷ همت رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: ️بازگشت قیمت‌ها به قبل از شهریور ۱۴۰۰ یعنی قدرت خرید مردم بر اساس مصرف خانوار حفظ شود مثلا اگر خانواری یک لیتر روغن در هر ماه به ازاء هر نفر استفاده می‌کند  باید دولت اختلاف قیمت قبلی با فعلی را جبران کند که با پرداخت یارانه نقدی این اختلاف قیمت بیشتر از جداول بودجه جبران شده است.


به گفته میرکاظمی در سال گذشته سه افزایش قیمت یکی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ یکی نیمه دوم ۱۴۰۰ و یکی به خاطر جنگ اوکراین و روسیه شکل گرفت که حتی قیمت بعضی اقلام را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها