05 شهريور 1401 - 15:56

فروش بیش از ۴۳۰ میلیون دلار ذخایر ارزی بانک ملی اوکراین

بانک ملی اوکراین بیش از ۴۳۰ میلیون دلار ارز خارجی از ذخایر خود را به فروش رساند و ۷.۳ میلیون دلار ارز، از ۲۲ تا ۲۶ آگوست خرید کرد.
کد خبر : ۱۴۰۸۳۸

 به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از خبرگزاری تاس، نشریه اقتصادی پراودا روز جمعه با اشاره به داده‌های این تنظیم کننده نوشت: بانک ملی اوکراین (NBU) بیش از ۴۳۷ میلیون دلار از ذخایر را در دوره ۲۲ تا ۲۶ آگوست فروخت و ۷.۳ میلیون دلار خریداری کرد. این نشریه خاطرنشان کرد که از ابتدای ماه آگوست، بانک ملی اوکراین به میزان قابل توجهی بیشتر از آنچه که به دست آورده، ارز خارجی را از ذخایر می‌فروشد.

در هفته‌های اول این ماه، فروش خالص ارز خارجی در محدوده ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بود، اما هفته گذشته  بانک ملی اوکراین، برعکس، ۷۶.۳۷ میلیون دلار بیشتر از فروش خود خرید کرد. این نشریه تاکید کرد که از ابتدای امسال، این رگولاتور ۱۶.۶ میلیارد دلار و ۱.۸ میلیارد یورو فروخته و تنها ۳.۱ میلیارد دلار و ۱۱۰ میلیون یورو خریداری کرده است. با فروش ارز خارجی ذخایر، این بانک ملی بسیار تلاش کرد تا فشار بر بازار ارز ناشی از انتشار هریونیا را مهار کند و بازار‌های صادرکنندگان و واردکنندگان را هم برای حفظ نرخ ثابت ارز هریونیا تراز کند.

پیش از این، رئیس این بانک ملی، کریل شوچنکو، خاطرنشان کرد که ممکن است اوکراین با پیامد‌های اقتصادی منفی ناشی از چاپ مواجه شود، با تلاشی که مقام‌های این کشور در حال حاضر برای پوشش کسری بودجه دولت انجام می‌دهند. به گفته وی، میزان انتشار در ماه مارس به ۲۰ میلیارد هریونیا، در ماه آوریل ۵۰ میلیارد، در ماه می ۵۰ میلیارد و در ماه ژوئن ۱۰۵ میلیارد هریونیا بود.

 بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، کسری بودجه اوکراین به دلیل هزینه‌های نظامی حدود ۵ میلیارد دلار در ماه است که انجام تعهدات اجتماعی این کشور را دشوار می‌کند. به طور خاص، هزینه‌های مربوط به این بحران حدود ۶۰ درصد از بودجه را تشکیل می‌دهد، در حالی که درآمد‌های مالیاتی تنها ۴۰ درصد از هزینه‌های دولت را پوشش می‌دهد و تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری، بر اساس برآورد‌های اولیه، ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر