06 شهريور 1401 - 08:18

رشد بی‌سابقه درآمد‌های ارزی بانک‌ مرکزی در دولت سیزدهم

روند صعودی درآمد‌های ارزی بانک مرکزی در دولت سیزدهم حاکی از افزایش بی‌سابقه درآمد ارزی به وسیله افزایش حجم صادرات و وصول طلب‌های معوقه سال‌های گذشته است.
کد خبر : ۱۴۰۸۴۰

به گزارش خبرنگار ایبنا، برابر آمار‌ها سال گذشته نزدیک به ۵۷ میلیارد دلار ارز با نرخ‌های ترجیحی و نیمایی تامین شد و این در حالیست که کل مبلغ تامین ارز در سال ۹۹، ۳۶.۴ میلیارد دلار بوده، در ۴ ماه ابتدای امسال هم حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های مورد نیاز کشور تامین شد. با عرضه درآمد‌های نفتی و غیر‌نفتی به بازار تمام تقاضای بازار پوشش داده شده و این روز‌ها شاهد کاهش نرخ دلار و سرد شدن بازار آن هستیم.

 

افزایش درآمد حاصل از صادرات

در چهار ماه اول امسال شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات برای خزانه دولت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بودیم. حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول درآمد‌های ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش داشته است و همچنین رشد ۴۴ درصدی بازار حواله که از ۴.۶ میلیارد دلار سال گذشته به ۸.۱ میلیارد دلار رسیده است، حاکی از روند صعودی درآمد‌های ارزی از محل صادرات است. در این راستا در سفر دکتر صالح آبادی رئیس بانک مرکزی ایران به روسیه و دیدار با مقامات عالی روسیه با هدف عقد تفاهم‌نامه‌های پولی – بانکی ایران و روسیه و توسعه روابط پایدار اقتصادی بین ایران و روسیه می‌توانیم همچنان تا پایان سال شاهد افزایش بیش‌تر درآمد‌های ارزی نسبت به سال گذشته، تعدیل و کاهش ادامه دار نرخ دلار در نتیجه کاهش مبادلات دلاری و جایگزینی آن با ارز‌های غیر دلاری و همچنین عرضه بیش‌تر دلار باشیم.

 

وصول طلب‌های معوق صادرات

وصول ۸۰ درصد از صادرات به صورت ارز (۲۰ درصد به صورت تهاتر با کالا) و وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق در نتیجه دیدار روسای بانک‌های مرکزی ایران و عراق در اسفند ماه با هدف پرداخت بدهی ایران از سوی عراق و تداوم افزایش صادرات به عراق به ویژه در حوزه گاز و برق از دیگر عوامل افزایش درآمد ارزی بانک مرکزی در دولت سیزدهم است.

این عوامل باعث به وجود آمدن فضایی امن برای تامین ارز و وضعیت خوب درآمد ارزی کشور شده که هم به توسعه صادرات و واردات و هم تامین نیاز‌های ارزی کشور در آینده کمک می‌کند.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
۰
پولهاش کو پس؟!!!
فیلم و پخش زنده
بیشتر