07 شهريور 1401 - 11:45
رییس جمهور در نشست خبری:

فقر مطلق در دولت سیزدهم به صفر رسید/ اطمینان می‌دهم تورم کاهش خواهد یافت

فقر مطلق در دولت سیزدهم به صفر رسید  اطمینان می‌دهم تورم کاهش خواهد یافت
رییس جمهور گفت: به مردم اطمینان می‌دهم تورم در آینده کاهشی خواهد بود و معیشت مردم بهبود خواهد یافت.
کد خبر : ۱۴۰۸۹۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت درباره تغییر رویکرد‌هایی که در یک سال گذشته فعالیت دولت سیزدهم محقق شد؛ اظهار کرد: ستیز با فساد یکی از مواردی است که جزو اولویت‌های دولت سیزدهم در یکسال گذشته بوده است.


وی ادامه داد: اصلاح ساختار‌های فسادزا و برخورد با افرادی که با روابط ناسالم و با اخذ رشوه نظام اداری ما را آلوده کنند و دچار فساد بشوند در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود که در این راستا هم بازرسی ریاست جمهوری و هم نظارت‌های برون و درون سازمان فعال شد. ضمن اینکه با متخلفان به سرعت برخورد شده و می‌شود.


رئیسی با بیان اینکه موضوع فساد و ساختار‌های رانتی و فسادزا بی‌عدالتی را رواج می‌دهد؛ تاکید کرد: مدعی فساد و مسئول مبارزه با قساد را در هر دستگاهی مدیر آن دستگاه می‌دانیم. هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی‌شود.


رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی را همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: سعی کردیم دولت و همه ظرفیت‌ها و حتی سازمان‌های مردم نهاد در کنار هم تعریف شوند. حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت و نگاه «ما می‌توانیم» دیگر تغییر رویکردی در یکسال گذشته بود. باید به دنبال رفع مانع باشیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود. انتظار مردم بیان مشکل نیست بلکه حل مشکل است.


وی تصریح کرد: رویکرد بعدی نگاه به درون و جوانان و متخصصان و کارشناسان برای حل مشکلات است؛ نه نگاه به بیگانگان که کشور را معطل می‌کند. نگاه به تولید در کشور از مهم‌ترین رویکردهای دولت است. همچنین مسئولیت‌پذیری و تصمیم گیری دولت و معطل نکردن شرایط کشور نیز بسیار مهم است. مسئولان با حرکت جهادی باید مسئولیت پذیر باشند و تصمیم متقن و قوی اتخاذ کنند. اگر طی سال‌های گذشته تصمیم مناسب در زمان مناسب اخذ می‌شد وضعیت ما در حوزه‌های اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود.

 

 

کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ بدون استقراض از بانک مرکزی حل شد


رئیسی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از کسری بودجه به عنوان ام‌المصائب کشور یاد کردند که همواره آثار تورمی در کشور داشت، اما خوشبختانه سال ۱۴۰۰ را پشت سرگذاشتیم و کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد.


رئیس جمهور با بیان اینکه تورمی که نزدیک به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود را به ۴۰.۵ درصد در شهریور امسال رساندیم، درباره اقداماتی که دولت در این زمینه داشت، افزود: اولین اقدام مهار خود دولت بود که اقدامات تورم‌زا نداشته باشد؛ خلق پول و استقراض از بانک مرکزی نکند و پایه پولی را بالا نبرد.


رئیس جمهور تاکید کرد: اصلاح اقتصادی که انجام شد و براساس آن پرداخت یارانه را از اول زنجیره به انتهای زنجیره منتقل کردیم، تغییر بزرگی بود که تورم را مهار کرد که تورم ماهانه خرداد را به ۱۲ درصد رساند. بسیاری از صاحب‌نظران می‌گفتند آثار اجتماعی بزرگی دارد، اما با همراهی و همکاری مردم توانستیم این نرخ ۱۲ درصد را به ۴ درصد در تیرماه و ۲ درصد در مردادماه برسانیم.


رئیسی ادامه داد: هیچ نگرانی در ذخائر کالا‌های اساسی وجود ندارد. امسال به دلیل افزایش تولید قطعی برق نداشتیم؛ ضمن اینکه اقداماتی در حوزه زیرساخت تولید برق در دستور کار قرار دارد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: برای مسئله آب از برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت استفاده کرده‌ایم. آب کم، آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی اگر درست مدیریت شود، مشکلات برطرف خواهد شد.

 

رییس جمهور افزود: برای تامین کسری بودجه درآمد ایجاد شد و با فعال شدن فروش نفت و مواردی از درآمدهایی که دولت از فرارهای مالیاتی به دست آورد یا مواردی اینگونه هزینه عمرانی و ۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته به تسویه درآمد. دولت به طور ماهانه به طور متوسط ۱۳ هزار میلیارد تومان فاکتورهایی که قبلا هزینه شده را باید پرداخت کند که تا آخر این دولت بایداین کار انجام شود. 

 

رئیس جمهور در این رابطه یادآور شد: سال گذشته  ۲۰۲ هزار میلیارد تومان کار عمرانی  در کشورانجام شده است. پروژه ها در استان ها اولویت بندی شده و این در حالی است که سال های گذشته دولت از صندوق توسعه ۲۰ درصد درآمد داشت، دولت سیزدهم این ۲۰ درصد را ندارد و ۴۰ درصد از فروش نفت هم به صندوق توسعه می‌رود  که بدون شک در توسعه کشور قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این مدت افزایش حقوق و دستمزد تا حد امکان در دستور کار قرار گرفت.

 

 

وعده رییس جمهور به مردم برای کاهش قطعی تورم

 

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره بهبود معیشت مردم گفت: پیگیری دولت برای حل مشکلات مردم در حال حاضر روزانه و ساعتی است. مسئله معیشت مردم از ابتدای دولت مورد بحث بوده و در پی حل این معضل بودیم. اقدام دولت در ارتباط با پرداخت یارانه‌ها رفع فقر مطلق را مورد توجه قرار داده است، البته توجه شود فقر مطلق با زیر خط فقر فرق دارد.


وی افزود: در ابتدای دولت اولویت اصلی کاهش تورم و کنترل قیمت‌ها در بازار بود و اگر اصلاحات اقتصادی نبود شرایط به مراتب بدتر می‌شد، ولی با اصلاحات صورت گرفته شاهد کاهشی شدن تورم بودیم و پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به مردم در جهت کمک کردن آن‌ها در این شرایط است و برخی‌ها بیان می‌کردند که اصلاحات اقتصادی فقط برای جبران کسری بودجه دولت بوده که با پرداخت یارانه مبلغی برای دولت نمی‌ماند.

رییسی تصریح کرد: با اصلاحات اقتصادی صورت گرفته شده اکنون شاهد فقر مطلق نیستیم بحث زیر خط فقر نیست بلکه فقر مطلق است و با این اقدامات دولت در حوزه اقتصادی شاهد کاشی شدن تورم در آینده خواهیم بود، من می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم تورم در آینده کاهشی خواهد بود و معیشت مردم بهبود خواهد یافت.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت در بحث سرمایه گذاری اقدامات خوبی انجام داده است که از ابتدای دولت تاکنون ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که این مورد ادامه دار خواهد بود و همچنین هدف دولت رساندن به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری است و اقدام بعدی دولت موظف کردن بانک‌ها به شراکت در سرمایه‌گذاری‌هاست تا نقدینگی‌های موجود کشور به سمت تولید سرازیر شود.

 

 

اقدامات لازم برای عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای انجام شده است

 

رئیس جمهوری در پاسخ به خبرنگار شینهوا درباره وضعیت پیوستن ایران به پیمان شانگهای و روابط اقتصادی ایران با چین تصریح کرد: برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که سهم خود را از تجارت و اقتصاد جهان بیشتر کند. حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است و به میزانی که حضور جمهوری اسلامی توانسته در منطقه امنیت ایجاد کند، نقش اقتصادی به آن میزان نبوده است.

 

رئیسی افزود: همکاری با کشور دوست ما چین همواره برقرار است و در اجرای برنامه جامع ۲۵ ساله‌ای که امضا شده باز هم مصمم هستیم ضمن اینکه به هیچ عنوان ارتباط با چین را نباید متاثر از مسائل بین المللی کنیم.


وی گفت: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای اتفاق مهمی است که در جلسه جدید در ازبکستان هم براین مسئله تاکید خواهد شد و اعلام رسمی می‌شود. همکاری‌های بین المللی به ویژه ارتباط همسایگی اهمیت زیادی برای دولت دارد که البته تعادل در ارتباط با همه کشور‌ها را در دستور کار داریم.

 

 

اتصال تمام دستگاه‌ها به پنجره واحد دولت الکترونیک تا پایان شهریور


رئیس جمهور درباره وضعیت اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت، اما کمی عقب ماندگی داریم، در حال حاضر نیز دولت هوشمند به عنوان ضرورت در کشور مطرح می‌شود.


رئیسی ادامه داد: ارتباط همه سازمان‌ها و لینک شدن تمام اطلاعات دستگاه، سرمایه است که در حال حاضر ۳۰ دستگاه به پنجره واحد متصل شده اند و دیگر دستگاه‌ها نیز تا پایان شهریور موظف هستند متصل شوند تا بتوانیم دولت هوشمند را شکل دهیم.


به گفته وی، بسیاری از باید‌ها در قانون داشتیم که قبلا انجام نشد مانند نسخه‌های الکترونیک که اجرا نشده بود، اما در دولت سیزدهم اجرایی شد.

 

 

رفع بیکاری و مشکل مسکن در اولویت جدی دولت

 

رئیسی درباره وعده‌های ایجاد اشتغال، ساخت مسکن گفت: رفع بیکاری یک ضرورت برای کشور به حساب می‌آید و این وعده حاکی از نیاز جدی کشور بود، تبلیغاتی و برای جلب توجه مطرح نشد. اگر یک میلیون شغل در هر سال ایجاد نشود شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود. نیاز به مسکن هم نیاز اصلی کشور است و در این زمینه عقب‎ماندگی وجود دارد و وضعیت امروز مسکن به همان عقب‎ماندگی ربط پیدا می‎کند. ۲۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزء نیاز‌ها است.


وی در ادامه اضافه کرد: از ابتدا دولت برای مسکن کارشد. ایام انتخابات مطرح کرد که مسکن به زمین نیاز دارد که در حاشیه شهر‌ها زمین‎های دولتی وجود دارد که برای مسکن سازی از آن‌ها استفاده خواهد شد. مسئله دیگر تسهیلات و مصالح است که در داخل این نیاز برطرف می‎شود و از این جهت هم مشکلی وجود ندارد. کار شروع شده و مسکن در بخش‌های مختلف کشور در دست ساخت است.


رییسی با اشاره به ایجاد اشتغال در این دولت، گفت: در سال اول دولت در شش ماه ۱۴۰۰ و پنج ماه ۱۴۰۱ حدود ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که بیش از آن باید انجام شود و این عدد کافی نیست و برای ایجاد اشتغال زیاد کارخانه‌های تعطیل شده را باید دوباره به عرصه تولید برگردند که اگر موانع کارخانه‌های تعطیل شده حل شود شاهد افزایش ایجاد اشتغال می‌شویم و نیازی به ایجاد کارخانه جدید نیست.

 

 

پیگیری خنثی‌سازی تحریم‌ها همزمان با مذاکرات هسته‌ای

 

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا باور دارید خنثی سازی تاثیر تحریم‌ها در کشور موثر بوده است و همچنان به دیپلماسی جهت رفع تحریم‌ها باور دارید؟ اظهار کرد: خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و قرارگاهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور تشکیل دادیم. همچنین با تیم مذاکره کننده و وزارت امور خارجه در راستای رفع تحریم‌ها در تعامل هستیم.


رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم، تصریح کرد: میزان صادرات و سطح تجارت خارجی با کشور‌های منطقه ۴ حتی ۵ برابر افزایش یافته است و در صادرات نفت خود را محدود نکردیم که میزان صادرات موید این موضوع است.


وی همچنین با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر گفت: وضعیت و محدودیت‌های حوزه بلوکه شدن منابع مالی ایران را به رسمیت نشناختیم و با پیگیری‌ها بسیار برخی را آزاد کردیم و برخی هم که با اقدامات ظالمانه امریکایی‌ها همچنان بلوکه است که به دنبال رفع تحریم‌ها درصدد آزاد شدن آن‌ها هستیم.


رئیس جمهوری تاکید کرد: ما میز مذاکره را هم ترک نکردیم. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود و آن‌هایی که به تعهدات خود پشت پا زدند باید به تعهد خود عمل کنند. مذاکرات همچنان دنبال می‌شود و بر خواسته‌های ملت بزرگ ایران برای رفع تحریم‌ها به صورت پایدار تاکید داریم.


رئیسی ادامه داد: همچنین بر راستی آزمایی اطمینان بخش، تضمین‌های اعتمادآفرین و اعتماد بخش نیز تاکید کردیم. ضمن اینکه پادمان یک رکن است و باید تمام موضوعات آن حل شود و بدون حل و فصل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد.


وی اظهار کرد: بنابراین هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را با امید و تصمیم قاطع که باید تحریم‌ها شکسته شود دنبال می‌کنیم و هم نسبت به منافع ملت بزرک ایران کوتاه نمی‌آییم.

 

 

سرعت اینترنت ۱۰ برابر خواهد شد

 

رییسی در باره افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، ارزان شدن آن و اینترنت رایگان گفت: آنچه که از ابتدا دولت در طول یک سال انجام شده، این بوده که فیبر نوری نسبت به ۱.۵ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار افزایش داشته و تا پایان سال براساس اعلام وزیر ارتباطات امکان دسترسی ۵ میلیون خانوار فراهم خواهد شد و تا پایان دولت هم دسترسی ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کارفراهم می‎شود به نحوی که سرعت حداقل ۱۰ برابر خواهد شد.


وی در ادامه یادآور شد: کارهایی باید در سنوات گذشته در حوزه زیر ساخت ها انجام می‎شد که اگر کامل شده بود، امروز مشکل نداشتیم. عقب ماندگی ها باید جبران شود و رشد زیرساخت‌ها روزانه صورت می گیرد و تا آخر دولت این نواقص برطرف خواهد شد. دسترسی رایگان دهک‌های پائین به اینترنت هم انجام شده است.

 

 

تدوین برنامه جامعه همکاری‌های ایران و روسیه در مراحل پایانی

 

رییس‎جمهور درباره اهمیت تقویت روابط ایران و روسیه چنین توضیح داد: همکاری  با کشور روسیه راهبردی در حوزه‌های مختلف است و روز به روز توسعه پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه مسئله کریدور شمال -جنوب در حال پیگیری است، گفت: سرمایه‎گذاری‌هایی در حوزه انرژی و نفت و گاز دنبال می‎شود و سرمایه گذاری‎هایی هم انجام شده است، این همکاری تداوم پبدا خواهد کرد و یک برنامه جامع هم برای این همکاری وجود دارد که در حال آماده شدن برای بخش نهایی است.

 

 

افزایش حقوق کارگران در دولت سیزدهم بی‌سابقه بود

 

رئیس جمهور درباره تمهیدات دولت درخصوص حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان اظهار کرد: این افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته مسبوق به سابقه نبوده است و در واقع افزایش حقوق کارگران در سال اول دولت سیزدهم با گذشته قابل قیاس نیست. 


وی ادامه داد: درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بنا بر حکم قانون ۱۰ درصد اعلام شد و ما هم طبق قانون عمل کردیم اما آنجایی که امکان داشت دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کند؛ استفاده کردیم.


رئیسی تصریح کرد: ‌نسبت به حقوق و دستمزد تمام تلاش این است که هم برای کارگران و هم برای معلمان و بازنشستگان و همه کارکنان متناسب‌سازی انجام شود. 


به گفته رئیس جمهور، ۶ میلیون بیمه سلامت رایگان در یکسال دولت سیزدهم انجام شده است.

 

 

جریان گرانی‌های سال آینده چیست؟

 

رئیسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه وی گفته که دولت برخی گرانی‌ها را به سال آینده موکول کرده است، بیان کرد: مصاحبه قبلی موضوعی را درباره گرانی‎ها مطرح کردم که به اشتباه منتشر شد. به نقل از من انتشار پیدا کرد مردم منتظر گرانی‎ها باشند که چنین حرفی زده نشد، گفتم اقتضای قانون اجرای برخی تصمیمات است که به گران شدن منتهی می‌شود که دولت از درآمدهای خود در سال جاری گذشت و آنها را اجرا نکرد.

 

وی افزود: لایحه دو فوریتی  به مجلس برای اصلاحات اقتصادی داده شده که هنوز به تصویب نرسیده است. از این دست مواردی که در قانون وجود دارد، انجام داده ایم مانند ۴۲۰۰ که ارز آن را نیمایی کرده‎ایم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر