15 شهريور 1401 - 16:12

چرا بانک مرکزی چین یوان را تقویت می‌کند؟

روز دوشنبه برای دومین بار در سال جاری، بانک مرکزی چین اعلام کرد که ذخایر ارز خارجی بانک‌ها را کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۱۱۵۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از سی ان بی سی، چنین اقداماتی از نظر تئوری باعث کاهش فشار بر یوآن می‌شود که در چند هفته اخیر به پایین‌ترین حد دو سال اخیر در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است. به گفته تحلیل گران، وقایع سیاسی پیش رو در چین و نگرانی‌ها در مورد خروج سرمایه، آخرین اقدام بانک مرکزی چین برای کم کردن سرعت کاهش ارزش یوان را برانگیخت.

اقتصاددانان اظهار داشتند که بانک مرکزی چین سیگنال قوی ارسال کرده مبنی بر اینکه می‌خواهد از کاهش سریع ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا جلوگیری کند. برای دومین بار در سال جاری، روز دوشنبه بانک مرکزی چین اعلام کرد که ارز خارجی مورد نیاز بانک‌ها را کاهش می‌دهد. چنین اقداماتی از نظر تئوری فشار تضعیف یوان را کاهش می‌دهد که در برابر دلار آمریکا در سال جاری بیش از ۸ درصد سقوط کرده و به پایین‌ترین حد دو سال اخیر رسیده است.

مقام‌های چینی معمولاً بر سطح یوان در برابر سبدی از ارز‌ها تأکید کردند که یوان در سه ماه گذشته تنها حدود ۱ درصد تقویت شده است. اقتصاددان ارشد چینی در گزارشی در روز دوشنبه گفتند: آخرین اقدامات پکن نشان می‌دهد که نرخ مبادله جفت یوان-دلار هنوز به دو دلیل مهم است:

دلیل اول: با افزایش تنش‌های آمریکا و چین، رهبران چین به‌ویژه به نرخ مبادله دوجانبه یوان با دلار اهمیت می‌دهند، زیرا معتقدند جفت یوآن/دلار به نحوی منعکس‌کننده قدرت اقتصادی و سیاسی نسبی است.

دلیل دوم، کاهش ارزش جفت یوآن/دلار می‌تواند تمایل داخلی را تضعیف کند و سرعت فرار سرمایه را افزایش دهد.

حزب حاکم کمونیست چین در ماه اکتبر قرار است گروه جدیدی از رهبران را انتخاب کند و در عین حال قدرت رئیس جمهور شی جین پینگ را تقویت کند. تنش‌ها بین ایالات متحده و چین در چند سال گذشته تشدید شده و اعمال تعرفه و تحریم شرکت‌های فناوری چینی را در پی داشته است. با این حال، رشد اقتصادی چین در سه سال گذشته، به ویژه با شوک همه‌گیری سال ۲۰۲۰، کند شده است. کنترل‌های سخت‌تر کووید در سال جاری، شامل قرنطینه دو ماهه شانگهای، بسیاری از اقتصاددانان را بر آن داشته است تا پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی خود را تا حدود ۳ درصد کاهش دهند.

 این کندی رشد اقتصادی به تضعیف یوان کمک کرده، که می‌تواند به ارزان‌تر شدن ارزش صادرات چین برای خریداران در ایالات متحده و سایر کشور‌ها کمک کند. دلار آمریکا در سال جاری با تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا به شدت تقویت شده است. علاوه بر این، دلار و شاخص دلار آمریکا، از پایین‌ترین سطح یورو طی ۲۰ سال اخیر و سقوط مشابه ین ژاپن سود برده است.

 تیم تحلیل گران گلدمن ساکس، در گزارشی اعلام کردند که انتظار دارند در سه ماه آینده ارزش یوان در برابر دلار به ۷ کاهش یابد. تحلیل گران ارز نومورا تا پایان سال، سطح ۷.۲ را پیش بینی کردند. آخرین بار یوان حول و حوش ماه می ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۱۹ نزدیک به ۷.۲ در برابر دلار معامله شد. جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان ارشد چین در کپیتال اکونومیکس روز سه‌شنبه بی سی ان بی سی گفت: من فکر نمی‌کنم که این رقم از ۷ فراتر برود و فکر می‌کنم این آستانه کلیدی است. طبق اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه در وب سایت بانک مرکزی منتشر شد، آخرین کاهش نرخ ذخایر ارزی بانک مرکزی از ۸ درصد به ۶ درصد از ۱۵ سپتامبر اعمال می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها