18 شهريور 1401 - 11:06

اجرای سامانه مودیان و شناسایی حساب‌های تجاری راه فرار مالیاتی را می‌بندد

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با بیان اینکه هوشمندسازی به مالیات‌ستانی عادلانه کمک می‌کند، گفت: سازمان امور مالیاتی با اجرای طرح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و بانک مرکزی با دستورالعمل تفکیک و شناسایی حساب‌های تجاری راه فرار مالیاتی را بستند.
کد خبر : ۱۴۱۱۹۸

به گزارش ایبِنا «سپهر عبدالله پور» در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در حوزه هوشمندسازی نظام مالیاتی، اظهار داشت: تامین منابع بودجه‌های دولت به طور کامل از درآمد‌های مالیات نبوده و نیست، این در حالی است می‌توان با اخذ مالیات تمام هزینه‌های دولت را تامین کرد و از این طریق، اقتصاد کلان به ثبات می‌رسد.

کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی به مالیات‌ستانی عادلانه کمک می‌کند، گفت: هر کاری که به کامل شدن تور مالیاتی کمک کند باید مورد اهتمام قرار گیرد. مالیات‌ستانی دولت باید با سرعت و به‌صورت نقد صورت گیرد تا در ثبات اقتصاد تأثیر بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته شاهد عدم شفافیت در فعالیت مالیاتی اصناف بودیم، بیان کرد: اصناف با سازمان مالیاتی توافق می‌کردند و عددی را به‌عنوان مالیات در نظر می‌گرفتند که این امر طبیعی و عدالت‌محور نبود.

عبدالله پور ادامه داد: این نوع مالیات‌ستانی باعث شده بود تا مالیات یک واحد صنفی که فروش بیشتری دارد با یک واحد صنفی که فروش کمتری دارد، تناسب نداشته باشد؛ اما با قانون پایانه‌های فروشگاهی شفافیت مالی هر واحد صنفی مشخص شد و سازمان مالیاتی می‌تواند به طور عدالت‌محور مالیات دریافت کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دستورالعمل شناسایی حساب‌های تجاری از غیرتجاری تصریح کرد: با جدیت در نظام مالیاتی شاهد تحرکاتی از سوی بعضی واحد‌های صنفی بودیم که اقدام به جمع‌آوری کارتخوان‌ها کرده و درخواست پول نقد و یا از طریق کارت به کار می‌کردند که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل شناسایی حساب‌های تجاری را  به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

وی گفت: دستورالعمل تفکیک و شناسایی حساب‌های تجاری از سوی بانک مرکزی تکمیل‌کننده قانون پایانه‌های فروشگاهی بود و راه فرار مالیاتی نیز بسته خواهد شد.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر