22 شهريور 1401 - 14:08

تورم دانمارک در آستانه شکست رکورد ۴۰ ساله

تورم دانمارک به بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر نزدیک شد.
کد خبر : ۱۴۱۳۲۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، تورم در دانمارک به بالاترین حد خود نزدیک به چهار دهه گذشته رسیده، در حالی که قیمت مواد غذایی و انرژی با وجود تشدید بحران انرژی در سراسر اتحادیه اروپا در حال افزایش است. بر اساس داده‌های آماری دانمارک در روز دوشنبه، ماه گذشته، شاخص قیمت مصرف‌کننده دانمارک شاهد افزایش ۸.۹ درصد نسبت به سال گذشته بود که سریع‌ترین نرخ از اوایل سال ۱۹۸۳ است. این رقم نسبت به ۸.۷ درصد ثبت شده در ماه جولای، افزایش یافته است.

به گفته ماتیاس دولروپ اسپروگل، اقتصاددان ارشد سیدبانک، به نقل از بلومبرگ، پیش بینی می‌شود که میانگین هزینه‌های فعلی کالا‌های مصرفی سالانه، برای یک خانوار دانمارکی متوسط ​​۴۰ هزار کرون (۵۴۰۰ دلار) نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. اسپروگل گفت: پاشنه آشیل اقتصاد دانمارک و اقتصاد اروپا، تورم است. نرخ تورم، بدون اثر نگرانی‌های انرژی، از ۵.۵ درصد در ماه قبل تا ۶ درصد در ماه آگوست افزایش یافت.

اواخر آگوست، مقام‌های این کشور، پیش‌بینی رشد اقتصادی را برای سال جاری و سال آینده کاهش دادند، در حالی که تورم افسارگسیخته فعلی، قدرت خرید را از بین برده و بازار کار را از بین می‌برد.   بر اساس آخرین چشم انداز منتشر شده توسط وزارت دارایی دانمارک، تولید ناخالص داخلی تنها ۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت که کمتر از پیش بینی ۳.۴ درصدی ماه می‌است.

 

پیش بینی می‌شود که سال آینده اقتصاد ۰.۸ و با رقمی کمتر از انتظار معادل ۱.۹ درصد رشد کند. پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در سال جاری به طور متوسط ​​۷.۳ درصد افزایش یابد و سپس در سال ۲۰۲۳ تا ۳.۳ درصد کاهش یابد. به گفته یک اقتصاددان ارشد: تورم، وضعیت بی ثباتی به وجود می‌آورد و ما به راحتی می‌توانیم افزایش بیشتر آن را ببینیم. این مساله در زمانی که به سمت زمستان می‌رویم، ترسناک می‌شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها