26 مهر 1401 - 10:16
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

تحقق ۲۳۱ همت درآمد مالیاتی با استفاده از شناسایی کارت‌های سرگردان/ حرکت به سمت بانکداری نوین عامل افزایش درآمد‌های مالیاتی

کارشناس امور مالیاتی گفت: شناسایی کارت‌های سرگردان بدون پرونده مالیاتی از اقدامات دولت جدید در افزایش درآمدهای مالیاتی است.
کد خبر : ۱۴۱۸۵۷

سیاوش غیبی‌‎پور، کارشناس امورمالیاتی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایبِنا بیان کرد: تحقق ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در شش ماه ۱۴۰۱ به عواملی مانند مالیات بر ارزش افزوده، کنترل تراکنش‌های بانکی به صورت دقیق، سامان دهی کارتخوان‌ها و اتصال آن به پرونده‌های مالیاتی بستگی دارد. رشد بیش از ۴۰ درصد مالیات درنیمه نخست امسال مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است، که این مالیات بر کالا و خدمات فراگیر شده و قانون آن نیزدائمی است.



وی با اشاره به این موضوع که تحقق درآمد‌های مالیاتی در نیمه نخست امسال معادل ۷۱ درصد کل درآمد‌های مالیاتی دولت در سال گذشته است گفت: حدود ۲ میلیون اظهارنامه جدید به سازمان امور مالیاتی ارسال شد که در ادامه آن ۲ میلیون پرونده مالیاتی از نیمه دوم ۱۴۰۰ تشکیل شد، دلیل ایجاد این پرونده‌های مالیاتی اتصال آن به فعالیت کارتخوان‌ها بود، همچنین تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به پرداخت مالیات، خود اظهاری کردند؛ پس قسمتی از این رشد توسط خود اظهاری و اتصال پرونده‌های مالیاتی به کارتخوان‌ها صورت گرفت.


این کارشناس امور مالیاتی افزایش دقت در کنترل تراکنش‌های بانکی را از دیگر عوامل تحقق درآمد مالیاتی دولت دانست و تصریح کرد: کنترل تراکنش‌های بانکی از سال ۱۳۹۵ شروع شد، اما افزایش دقت در این کنترل، باعث رسیدن دولت به درآمد‌های مالیاتی شد، پس دولت از تراکنش به درآمد رسید، البته گفتنی است که خود تراکنش درآمد محسوب نمی‌شود بلکه تراکنش نشان می‌دهد که یک درآمد شامل مالیات می‌شود یا خیر؟



وی افزود: نظم دهی به پرداخت مودیان بزرگ و اداره مودیان برای پرداخت مالیات، در تحقق درآمد‌های مالیاتی در نیمه اول امسال اثر گذار بوده است، همچنین نظام بانکداری و سیستم دریافت مالیات از حالت سنتی به سمت جدید در حال حرکت است، که خود این امر هزینه‌های وصول مالیات برای دولت را کم می‌کند. به عنوان مثال ابلاغیه و ارسال آن برای هر فرد زمان بر بود، اما با استفاده از سیستم‌های جدید و ایجاد میز خدمت، هر کس که پرونده مالیاتی دارد می‌تواند ابلاغیه خود را در سامانه مالیات دریافت کند.

این کارشناس امور مالیاتی در پایان تاکید کرد: شناسایی کارت‌های سرگردان بدون پرونده مالیاتی و قرارگرفتن کارت مازاد در دامنه مالیاتی از اقدامات مهم دولت جدید است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر