کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبنا مطرح کرد؛

تنوع اوراق عامل خروج نقدینگی از سهم‌های بازار سرمایه

در شرایطی که بازار سهام پویایی ندارد و جذب پول صورت نمی‌گیرد، موجب شده است تا تمام صندوق‌ها و اوراق تاثیر منفی بر سهم‌ها بگذارند.
کد خبر : ۱۴۱۸۶۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در هفته گذشته که شاخص کل بورس سراسر ریزشی بود و ۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد، در روز شنبه اندکی سبز پوش شد، اما مجددا در روز یک شنبه به مدار نزولی برگشت. با توجه به تداوم نزول بازار سرمایه با یک کارشناس بازار سهام به گفتگو نشسته‌ایم، تا این موضوع را بررسی کنیم.

نادر جزایری، در گفتگو با ایبنا درباره دلایل تداوم ریزش شاخص کل بورس گفت: عدم اعتماد مردم به بازار سهام موجب شده است تا بازار سرمایه همچنان به روند ریزشی خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: ابهام در برجام و تنش‌های سیاسی ناشی از آن نیز دلیل دوم تداوم کاهش شاخص کل بازار سرمایه است.

این تحلیلگر بازارهای مالی ابراز داشت: عامل سوم ریزش بازار سهام ناتوانی تحلیل‌گران در پیش بینی بازار سهام است، غیر قابل پیش بینی شدن بازار سرمایه ریسک این بازار را به شدت افزایش داده است و در شرایط غیر قابل پیش بینی، خود به خود پول‌ها به سهم‌ها ورود نمی‌کند.

جزایری گفت: در چنین شرایطی هر چه قدر که قیمت سهم‌ها ارزان شود، به طوری که طلا را جای سهم بگذاریم، بازهم ارزش واقعی سهم‌ها کمتر از ارزش ذاتی آن خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته اخیر شاهد ورود ابزار جدیدی در بازار سرمایه به نام صندوق املاک و مستغلات بوده‌ایم، گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط بدی که در بازار سرمایه حاکم است، موجب شده است تا این صندوق‌ها پول‌ها را از سهم ها خارج کند و به این نوع صندوق‌ها انتقال یابد.

وی افزود: به نظر بنده در شرایطی که بازار سهام پویایی ندارد و جذب پول صورت نمی‌گیرد، موجب شده است تا تمام صندوق‌ها و اوراق مانند اوراق بدهی، اوراق عرضه، اوراق مشارکت و ... تاثیر منفی بر سهام بگذارند.

این تحلیلگر بازارهای مالی اضافه کرد: در چنین شرایطی صندوق مسکن هم به بازار سرمایه اضافه شود، حال بازار سهام را بدتر خواهد کرد. زیرا پولی که از بازار سهام خارج شود و به بازار ملک منتقل شود، حالا حالاها به بازار سهام بر نمی گردد و به نوعی این پول‌ها در بازار مسکن قفل می‌شود.

جزایری در پایان تاکید کرد: تا اطمینان به بازار سهام بر نگردد شاخص همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و با هیچ ابزاری نمی توان در شرایط عدم اطمینان شاخص کل بازار سهام را تقویت کرد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر