قیمت نفت کاهش یافت

با وجود ترس از رکود و محدودیت‌های کرونا در چین، روند کاهشی قیمت نفت ادامه دارد.
کد خبر : ۱۴۱۹۳۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز چهارشنبه قیمت نفت برای سومین بار متوالی کاهش داشت در حالی که سرمایه گذاران از تقاضای سوخت ناشی از خطر رو به رشد رکود جهانی و تشدید محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین نگران بودند.

بهای معاملات آتی نفت خام برنت با ۵۱ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به ۹۳.۷۸ دلار در هر بشکه در ساعت ۴:۰۳ صبح به وقت تهران رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۸۸.۶۶ دلار در هر بشکه رسید که ۶۹ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش داشت در حالی که هر دو در روز قبل ۲ درصد کاهش داشتند.

روز سه‌شنبه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد جهانی خود را برای سال ۲۰۲۳ کاهش داد و افزایش خطر رکود جهانی را هشدار داد، اما صندوق بین‌المللی پول از بانک‌های مرکزی هم درخواست کرد تا به مهار تورم خود ادامه دهند، در شرایطی که سرمایه‌گذاران نگران این هستند که ممکن است سیاست‌گذاران با افزایش سریع و بیش از حد هزینه‌های استقراض موجب رکود شدید اقتصادی شوند.

رئیس فدرال رزرو کلیولند، لورتا مستر، گفت: فدرال رزرو ایالات متحده باید سیاست‌های پولی سخت گیرانه خود را ادامه دهد در حالی که هنوز تورم را کنترل نکرده است. پس از اینکه یکی از مقام‌های ارشد بانک مرکزی انگلیس به مدیران صندوق بازنشستگی گفت که تا جمعه که بانک مرکزی انگلیس برنامه خرید اوراق قرضه خود را پایان دهد، موازنه مجدد خود را به پایان برسانند، دلار یک شبه افزایش یافت.

دلار قوی‌تر، قیمت کالا‌های بر حسب دلار را برای دارندگان ارز‌های دیگر بالا برده و بر قیمت نفت و سایر دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد. به گفته یک تحلیل گر، معامله گران با احتیاط منتظر انتشار داده هایشاخص قیمت مصرف کننده CPI ایالات متحده در روز پنجشنبه هستند. ممکن است داده‌های فراتر از حد انتظار دوباره احساسات سرمایه‌گذاران را برگرداند، که ترس از رکود فعلی را تشدید می‌کند و بر قیمت نفت فشار بیشتری وارد می‌آورد.

بازار نفت هم با تشدید محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، تحت فشار قرار گرفته است. شهر‌های بزرگ چین شامل شانگ‌های و شنژن آمار آزمایش‌های کووید-۱۹ را افزایش داده و پس از اینکه موارد ابتلا به بالاترین حد خود از ماه آگوست رسید، محدودیت‌ها را تشدید کردند.

تحلیلگران در یادداشتی گفتند: مقام‌های چینی نشان می‌دهند که در سیاست کنترل کووید-۱۹ آن‌ها هیچ گونه ساده انگاری وجود نخواهد داشت و این وضعیت، تقاضا را بدتر می‌کند. نظرسنجی اولیه رویترز در روز سه‌شنبه نشان داد که در عرضه، ذخایر نفت خام آمریکا پس از کاهش دو هفته قبل، ۱.۸ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۷ اکتبر افزایش یافته است.

داده‌های ذخایر در این هفته به دلیل تعطیلی روز دوشنبه، یک روز به تعویق افتاده است. هفته گذشته، اوپک پلاس، تصمیم گرفت تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و گفت که چشم انداز عرضه پس از اعلام اوپک پلاس تا حد زیادی توسط این بازار کنار گذاشته شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر