23 مهر 1401 - 12:35
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مزایای لغو محدودیت مهلت ۳ روزه فروش ارز در صرافی‌ها/ تقاضای دلار کاهش می‌یابد

با اعلام بانک مرکزی مهلت زمانی سه روزه خرید و فروش ارز به صورت اسکناس به جز دلار و یورو برداشته شد؛ با این اقدام تقاضایی که برای دلار و یورو از محل تقاضای دیگر ارزها وجود داشت از بین می‌رود و با برطرف شدن تقاضای دیگر ارزها در بازار رسمی، معاملات در این بازار تقویت می‌شود.
کد خبر : ۱۴۲۰۰۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با اعلام بانک مرکزی، به منظور مدیریت بازار ارز از این پس خرید و فروش ارز به صورت اسکناس سایر ارزها بجز دلار و یورو واجد شرایط مهلت زمانی نیست و محدودیت سه روزه خرید و فروش ارزها به جز دلار و یورو از این پس برداشته خواهد شد.

 

 

مشکلی که با اقدام بانک مرکزی برطرف شد

 

در این باره احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: قبل از ۲۱ فروردین ۹۷ و در زمانی که سامانه نیما وجود نداشت، خرید و فروش ارز به صورت اسکناس و حواله برای شرکت‌های صرافی و فعالین اقتصادی در حوزه ارز به صورت نامحدود انجام می‌شد اما بعد از راه‌اندازی سامانه نیما تمامی فعالین بازار ارز باید فعالیت‌های خودشان را در سامانه نیما انجام می‌دادند و تا حدود ۶ ماه هم حتی صرافی‌ها از فعالیت خرید و فروش اسکناس ممنوع شدند و پس از آن در اوایل شهریور ماه اجازه خرید و فروش ارز از طرف بانک مرکزی به صرافی‌ها داده شد و مدتی بعد قانونی به صرافی‌ها از طرف بانک مرکزی ابلاغ شد تحت این عنوان که خرید و فروش ارز مستلزم این است که صرافی‌ها هر ارزی را که خریداری می‌کنند ظرف سه روز باید به فروش برسانند.

 

وی در ادامه گفت: ظاهرا در آن مقطع بحرانی وجود داشت که این تصمیم گرفته شد اما باقی ماندن آن تبعاتی برای این بازار داشت. بازار ارز ما تنها شامل دلار و یورو نیست بلکه خریداران و فروشندگان سایر ارزها هم به این بازار مراجعه می‌کنند. با توجه به اینکه ارز‌ها باید قبل از سه روز به فروش می‌رسید، نگرانی صرافی‌ها از خرید ارز‌های دیگر و عدم توانایی فروش آن‌ها بالا بود و عملا متقاضیان خرید و فروش دیگر ارز‌ها باید به بازار غیر‌رسمی مراجعه می‌کردند.

 

لواسانی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که به عمل آمد و پیشنهاداتی که مطرح شد، بانک مرکزی به این نتیجه رسید که محدودیت‌های خرید و فروش سایر ارز‌ها غیر از دلار و یورو برداشته شود.

 

رئیس سابق کانون صرافان با اشاره به اینکه در حال حاضر محدودیت خرید و فروش برای سایر ارز‌ها غیر از دلار و یورو برداشته شده است، گفت: در رابطه با دلار و یورو هنوز محدودیت فروش ارز‌های خریداری شده تا حداکثر سه روز پس از خرید کماکان وجود دارد.

 

 

اقدامی که در گام دیگر باید انجام شود چیست؟

 

احمد لواسانی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۱۰۰۰ شهر داریم که در بسیاری از آن‌ها با قوانین فعلی امکان فعالیت صرافی‌ها وجود ندارد، گفت: این مسئله به دلیل تقاضای پائین انواع ارزها و عدم امکان فروش دلار و یورو کمتر از سه روز در این شهرها است.

 

وی در ادامه افزود: همچنین مشکل دیگر عدم وجود برخی ارز‌هایی که تقاضای کمی دارند در صرافی‌ها است و اقدامی که در گام بعدی برای حل این مشکلات باید انجام شود مجاز شدن معامله ارز بین صرافی‌ها است تا هر تقاضایی که برای هر ارزی در هر منطقه‌ای وجود داشت به راحتی توسط صرافی‌های همان منطقه و به وسیله شبکه معاملاتی بین صرافی‌ها تامین شود.

 

لواسانی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر با به وجود آمدن بازار متشکل، شبکه میان صرافی‌ها شکل گرفته است، ادامه داد: امکان معامله تمام ارز‌ها در بازار متشکل هنوز وجود ندارد و حتی بانک‌ها هم برای ارز‌هایی غیر از یورو و دلار افتتاح حساب نمی‌کنند. البته که بانک‌ها در این رابطه ملاحظاتی از قبیل تشخیص اسکناس، نگهداری و تبدیل ارز‌ها را دارند اما باید با رفع شدن این مسائل، امکان افتتاح حساب برای دیگر ارزها هم به وجود بیاید که در این صورت صرافی‌ها هم می‌توانند تقاضا برای ارز‌های مختلف را پاسخگو باشند. این اقدام باعث می‌شود کسانی که به ارزهای دیگر نیاز دارند به جای دریافت دلار و یورو و تبدیل آن در کشور مقصد، به راحتی بتوانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 

رئیس سابق کانون صرافان در پایان گفت: با این امکان تقاضایی که برای دلار و یورو از این محل ایجاد می‌شود هم کاهش می‌یابد و امیدواریم در آینده و با اجرایی شدن این تصمیم، صرافی‌ها، مردم و فعالان بازار، ثمره آن را ببینند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها