در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها گامی در راستای ساماندهی بازار سرمایه

افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها گامی در راستای ساماندهی بازار سرمایه
یک اقتصاددان معتقد است که اقدام بانک مرکزی برای افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌ها، گامی ابتدایی در راستای ساماندهی بازار سرمایه است و نشان می‌دهد به تدریج گام‌هایی برای عبور از ایجاد محدودیت و فشار‌های مختلف بر معامله‌گران برداشته می‌شود.
کد خبر : ۱۴۲۱۵۳

آلبرت بغزیان اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش کارگزاری‌های بورس به عنوان جدیدترین راهکار و طرح ارائه شده در تسهیل معاملات بورسی گفت: افزایش سقف تراکنش‌های کارگزاری‌ها از ۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان که در راستای تسهیل نقل و انتقالات مالی انجام شده، موضوع قابل توجهی است و نشان می‌دهد به تدریج گام‌هایی برای عبور از ایجاد محدودیت و فشار‌های مختلف بر معامله‌گران برداشته می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که تا پیش از تصویب و اجرای این طرح معامله گران و سهامدارن نمی‌توانستند بیش از ۵۰ میلیون خرید کنند یا اینکه اگر می‌خواستند پولی از بانک واریز کنند، سقف خرید برای کارگزاری‌ها بیش از ۵۰ میلیون تومان نبود که برای برخی از معامله گران رقم بسیار کمی محسوب می‌گردید.


بغزیان افزود: قطع مسلم این طرح به کسانی کمک کرده که به دنبال خرید سهم‌های بالا هستند. تا پیش از این کسی که مایل به خرید ۱۰۰ میلیون تومان سهم بود امروز می‌توانست ۵۰ میلیون از حساب خود به کارگزاری واریز کند و فردا ۵۰ میلیون دیگر را واریز کند در صورتی که این تسهیل گری موجب شده که معامله گر و سهامدار امروز بتواند ۱۰۰ میلیون خرید کند.

 

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: علی رغم اینکه ارائه و اجرای چنین طرح‌هایی برای بهتر شدن روند فعالیت‌های بورسی بسیار مهم و واجب است، اما باید به این موضوع اهمیت دهیم و توجه کنیم که این طرح‌ها گام‌های ابتدایی برای ساماندهی به وضعیت بازار سرمایه است چرا که نیازمند اصلاحاتی جدی و مدیریتی قوی در اقتصاد کشور و در بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: اقتصاد بیمار ایران و بازار سرمایه از چالش‌های بیشماری رنج می‌برند که حل آن‌ها ضمن اینکه به رشد اقتصادی کشور منتهی می‌شود بخشی از مشکلات عمیق و ریشه‌ای بورس را حل و از بین می‌برد.


بغزیان خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های اینچنینی به عنوان مشوق خوب است، اما راه حل‌های اساسی برای رونق دادن به بورس باید در دستور کار قرار داده شود. به عنوان مثال باید دامنه را رها کرده و حجم مبنا را اصلاح کنند. صف‌های خرید مصنوعی و غیرواقعی جمع شود تا در کنار تسهیل گری‌هایی که در بازار انجام می‌شود شاهد رشد بورس باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها