07 آبان 1401 - 11:54
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت:

عرضه کالاها در بورس از نوسان قیمت جلوگیری کرد/ ۹۷ درصد فروش دیجیتال کشور در پلتفرم‌های داخلی انجام می‌شود

عرضه کالاها در بورس از نوسان قیمت جلوگیری کرد  ۹۷ درصد فروش دیجیتال کشور در پلتفرم‌های داخلی انجام می‌شود
معاون وزیر صمت اظهار کرد: طی یکسال اخیر تعداد زیادی از کالا‌ها را به بورس منتقل کردیم که این امر از نوسانات قیمت‌ جلوگیری کرد.
کد خبر : ۱۴۲۳۸۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ علیرضا شاه‌میرزایی؛ معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری با اشاره به قیمت‌گذاری‌های دستوری اظهار کرد: طی یکسال اخیر تعداد زیادی از کالا‌ها را به بورس منتقل کردیم و در این‌مسیر از سازکار‌های هوشمند استفاده شد که این امر از نوسانات قیمت‌ جلوگیری کرد.


وی ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ بعضا قیمت کالا‌ها را تا چندین برابر بالا برد، اما به گفته صاحبنظران اقتصادی باید این‌اصلاح انجام می‌شد.


معاون وزیر صمت تصریح کرد: سامانه‌ها مرتبط با قیمتگذاری‌ها نیست و سامانه جامع تجارت مواردی همچون قاچاق، احتکار و … را می‌سنجد که اخیرا مباحث قیمت هم به آن اضافه شده است.


شاه‌میرزایی افزود: سامانه جامع تجارت هیچگاه پایان ندارد و مدام در حال توسعه است و در یکسال اخیر مقررات جدیدی داشتیم که به سامانه اضافه می‌شود.


وی بیان کرد: تعداد شناسه کالا ۹۵۰ هزار و تعداد کد رهگیری ۷ میلیارد با بخش دخانیات است. فقط در لوازم یدکی ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شد.


معاون وزیر صمت یادآور شد: در یکسال اخیر به سامانه جامع تجارت به عنوان سامانه صددرصد دولتی نگاه نمی‌کنیم بلکه به دنبال مشارکت بخش خصوصی برای شفافیت بیشتر هستیم.

 

شاه‌میرزایی اظهار کرد: باید به قانون مقررات زدایی  به‌درستی عمل کنیم، اما ضمن شفافیت در این بخش نباید اختیارات اتاق‌ها و اتحادیه ها را بگیریم بلکه باید مسائل را به متخصص آن سپرد نه اینکه بدبینانه‌ به‌ آنها نگاه کرد. مجوزدهی و فعالیت اتحادیه‌ها مانع کسب و کارها نیستند. 

 

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: در دوماه گذشته و‌ به واسطه اتفاقات اخیر، کسب و کارهای مجازی و فیزیکی بسیاری آسیب دیده اند که به دلایل مختلف اعم از فیلترینگ و شرایط خاص کشور و بعضا مشکل در پرداخت های اینترنتی بوده است.

 

 

۹۷ درصد فروش دیجیتال کشور در پلتفرم داخلی انجام می‌شود

 

شاه میرزایی اظهار کرد: ۸۰ درصد کسب و کارها در فضای مجازی فعالیت دارند که فقط ۳ درصد از آنها به فروش نهایی منجر می‌شود.

 

وی ادامه داد: برخی پلتفرم‌های داخلی ما مستقیماً به درگاه اینترنتی متصل هستند و ویژگی‌های دیگری نیز در این پلتفرم‌ها تعبیه شده که می‌تواند برای فروش خدمات و کالا مناسب باشد. کل فروش دیجیتال سال گذشته ۱,۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال به ۱,۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۱۷ درصد از کل فروش در روش‌های مختلف در کشور را که حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان است، شامل می‌شود. ۹۷ درصد این کسب‌وکارها روی پلت‌فرم های داخلی انجام می‌شود.

 

معاون تجارت و‌خدمات وزیر صمت همچنین درباره عرضه اجباری کالا با قیمت دستوری در بورس، تاکید کرد: چنین موضوعی را نداشته‌ایم و اساساً این مساله با قانون بورس در تناقض است؛ فقط تعداد زیادی از کالاها را بورسی کردیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر