ایبِنا بررسی کرد:

بازگشت امید به بازار سرمایه پس از یک هفته سخت

در هفته جاری و هفته گذشته با تحقق چهار رویداد بنیادی، زمینه تقویت بازار سرمایه فراهم شده است.
کد خبر : ۱۴۲۴۰۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در هفته گذشته شاخص کل بازار سرمایه ۵.۳ درصد ریزش کرد تا بزرگترین افت هفتگی شاخص کل بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ محقق شود. با این حال در شروع دومین هفته آبان ماه شاخص کل بورس تقویت شد و توانست نزدیک به ۰.۳ درصد افزایش یابد.


تقویت بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته دلایل گوناگونی داشت. اولین دلیل آن اصلاح بیش از ۵ درصدی بازار سرمایه در هفته اول فرودین ماه است و دلیل دوم آن انتشار خبر ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه است که مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده شده است.


از طرف دیگر با اصلاح سهام شرکت‌های بورسی، بنیاد شرکت‌های بورسی قوی‌تر از گذشته شده است و این موضوع موجب شده است تا شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام باشیم.


در هفته گذشته نیز دو خبر خوب دیگر در بازار سرمایه منتشر شده بود، که البته اهالی بازار سرمایه به آن واکنشی نداشتند، اولین خبر کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام و خبر دوم واریز ۱۱ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه است. تاثیر این خبرها احتمالا در هفته جاری بیشتر دیده خواهد شد.


خبر‌های مثبت به اندازه‌ای در بازار سهام افزایش یافته که ابهام در برجام را تا حدی پوشش داده و امید‌ها برای تقویت بازار سهام را افزایش داده است.


اما همچنان کاهش قیمت کالا‌های جهانی یک تهدید برای بازار سرمایه محسوب می‌شود که با افزایش امید به بهبود شرایط اقتصادی دنیا، انتظار می‌رود که نزول کامودیتی‌ها متوقف شود.

منبع: ایبِنا
نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر