08 آبان 1401 - 15:45

افزایش ۱۰ درصدی مبادلات تجاری در کشور

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۷ ماهه نخست امسال مبادلات تجاری افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۲۴۴۴

به گزارش ایبِنا، سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک با حضور در برنامه شروع تازه شبکه رادیویی اقتصاد از افزایش تجارت خارجی در ۷ ماهه نخست امسال خبر داد وگفت: مبادلات تجاری در این مدت ۸۱ میلیون و ۳۰ هزار تن وبه ارزش ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: تجارت خارجی در هفت ماهه امسال از نظر وزن ۷۶ دهم درصد کاهش داشته است. اگر بخواهیم درخصوص میزان صادرات غیر نفتی در هفت ماهه امسال ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده است که از نظر ارزش ۵.۶ درصد افزایش داشت و از نظر وزن هم ۱۸.۲ درصد کاهش داشته ایم. در این مدت ۱۹ میلیون و ۷۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شد که از نظر وزنی و ارزشی ۱۵.۷ درصد از نظر وزنی کاهش و ۱۴.۴ درصد از نظر ارزشی هم ما افزایش داشته ایم.

عمادی تصریح کرد: عمده کالا‌هایی که صادر کرده ایم؛ پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید ۳۰، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها و البته به جز بنزین که ده رقم اول کالا‌های صادراتی ما بودند که ۴۷.۴ درصد از نظر وزن و ۳۲ درصد هم ارزش کل صادرات کشورمان در این هفت ماهه به خودشان اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: به پنج کشور صادرات داشته ایم که به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند بوده اند. به چین ۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار صادر کرده ایم به عراق ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار به امارات متحده عربی ۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار به ترکیه ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون ودلار و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار هم صادرات ما به هند بوده است.

به گفته سخنگوی گمرک، ۷۶.۷ درصد از وزن و ۷۴.۴ درصد ارزش کل کالا‌های صادراتی هم به همین پنج کشور بوده است که در هفت ماهه امسال انجام شده است. همچنین عمده کالا‌های وارداتی در ۷ ماهه امسال شامل؛ ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتابگردان، تراکتور‌های جاده‌ای و سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه شده بود که این‌ها هم عمدتاً مبدأ کالا به کشور‌هایی که از آن‌ها وارد شده است شامل؛ کشور‌های متحده عربی، چینف ترکیه، هند و آلمان بوده اند. در این مدت هم ۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار از ترکیه، ۱ میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار از هند و ۹۹۱ میلیون دلار هم از آلمان وارد کشورمان شده است. ۵۳ درصد از وزن و ۷۰ درصد از ارزش کل واردات مان هم از این پنج کشور وارد کشورمان شده اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر