13 آبان 1401 - 11:48
تعاملات تجاری با کشور‌های همسایه راهبرد دولت سیزدهم

جزئیات مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲

از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی حضور در بازار‌های بکر و نوظهور، رفع موانع پولی، بانکی و لجستیکی است.
کد خبر : ۱۴۲۵۹۱

به گزارش ایبنِا، یکی از راه‌های اساسی برون رفت از وابستگی به نفت، توسعه تجارت خارجی کشور است در این راستا دولت سیزدهم نیز از زمان آغاز به کار با تاکید بر توسعه تجارت خارجی با کشور‌های همسو و همسایه اقداماتی را انجام داده است و تلاش می‌کند تا با برقراری ارتباط با این کشور‌ها تجارت خارجی کشور توسعه یابد.

براین اساس مبادلات تجاری کشور در ۷ ماه اول سال جاری با ۸۱ میلیون و ۳۰ هزار تن به ارزش ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار رسید که این میزان تجارت خارجی به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش افزایش یافته است.

* وزیر صمت: تراز تجاری کشور در پایان سال ۱۴۰۲ مثبت می‌شود

در این‌باره سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و ششمین سالروز صادرات اعلام کرد با روند فعلی تجارت خارجی، تراز تجاری کشور در پایان سال آینده مثبت می‌شود، بنابراین با اعلام این موضوع این سوال مطرح است که این مهم چگونه و براساس چه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی حاصل خواهد شد؟

* رئیس سازمان توسعه تجارت: ۳۰۰ اقدام زیرساختی برای توسعه تجارت خارجی

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت توسعه تجارت کشور و اقدامات و راه‌کار‌های قابل پیگیری در دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادراتی، می‌گوید: این اقدامات در دو بخش انجام می‌شود که یکی از مهمترین بخش‌ها، مانع‌زدایی بوده است، بنابراین در رابطه با مانع‌زدایی، تصمیمات و سیاست‌هایی که مانع جدی بر سر راه توسعه تجارت و صادرات بود را برطرف کردیم و درباره مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد کرده بود با روش‌های مختلف از جمله واردات در مقابل صادرات در همه گروه‌های کالایی به چند گروه محدود، تسریع در اعاده و کاهش قوانین متزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم.

* برنامه‌ریزی برای حضور در بازار‌های بکر و نوظهور

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازار‌های بکر و نوظهور مانند آفریقا، اوراسیا و جنوب شرق آسیا، افزود: از ابتدای سال ۴۰ هیأت تجاری از آفریقا به ایران آمده‌اند که این قبیل اقدامات و گفتگو بین طرف‌های تجاری می‌تواند زمینه توسعه همکاری‌ها را فراهم کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفع موانع پولی و بانکی و لجستیکی انجام شده، بیان داشت: با توافقنامه‌های تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری و به نتیجه رسیده است، می‌توان بازار‌های جدید را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشور‌های دیگر نیز در حال انجام و احیا است.

پیمان‌پاک با بیان اینکه ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ میزان ۴۰ درصد رشد داشته باشد.

*سخنگوی وزارت صمت: رشد ۲۰۰ درصدی صادرات به آفریقا

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با اقدامات دولت برای توسعه خارجی کشور گفت: سیاست دولت سیزدهم تجارت با کشور‌های منطقه، همسایه و کشور‌های عضو پیمان‌های همکاری شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اروپا بوده است و براساس همین برنامه نیز در حال حرکت هستیم. با توجه به رشدی که در تجارت خارجی کشور داشته ایم می‌توان گفت که از سیاست دولت سیزدهم در خصوص تجارت خارجی جواب گرفته‌ایم.

وی افزود: البته درخصوص تجارت خارجی فقط به همین حوزه‌های تجاری اکتفا نکرده‌ایم و در حال ارتباط با کشور‌های آفریقایی و سایر بازار‌ها هستیم به‌طوری صادرات ما به آفریقا ۲۰۰ درصد رشد داشته است و در همین راستا ۵ رایزن بازرگانی به کشور‌های آفریقایی فرستاده شده و دو مرکز تجاری و دو نمایشگاه بین‌المللی نیز تا پایان سال در دو کشور آفریقایی خواهیم داشت.

قالیباف بیان داشت: عضویت کامل ایران در پیمان همکاری‌های شانگ‌های فرصت استفاده از بازار‌های عضو این پیمان را به ما می‌دهد ضمن اینکه در تعاملات تجاری ما بازارمان را نیز در اختیار این کشور‌ها قرار می‌دهیم؛ در مجموع نگاه ما توسعه بازار‌های تجاری است.

* مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه تجارت خارجی کشور

به گزارش فارس از مهمترین اقداماتی که در دولت سیزدهم در راستای توسعه تجارت کشور انجام شده است می‌توان به توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسو و همسایه در منطقه اشاره کرد به طوری که از بهار امسال به طور میانگین هر هفته یک هیات تجاری اقتصادی به کشور‌های هدف اعزام و یا از دیگر کشور‌ها به جمهوی اسلامی ایران سفر کرده اند.

همچنین نهایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد با کشور‌های اوراسیا دستاورد مهم دولت سیزدهم است.

یکی دیگر از اقدامات بسیاری مهم در دولت سیزدهم نهایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد با کشور‌های اوراسیا و انعقاد ۸ موافقتنامه و تفاهم نامه با کشور‌هایی همسایه و منطقه بوده است.

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر