نقدینگی از سایر بازار‌ها به بورس سرازیر شد/ رشد ۱۰۳ هزار واحدی بازار سهام در ۷ روز

در دومین روز معاملاتی هفته شاهد تحولاتی در بازار‌های مالی بوده‌ایم، به طوری که در روز یک شنبه شاخص کل ۱.۲۳ درصد رشد کرد.
کد خبر : ۱۴۲۶۷۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، از ابتدای هفته گذشته تا به امروز شاخص کل بازار سرمایه از یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی رشد خود را شروع کرد و تا کانال یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی تقویت شد، بدین ترتیب در هفت روز کاری شاخص کل بازار سرمایه ۱۰۳ هزار واحد تقویت شد.


یکی از دلایل رشد شاخص، مصوبه ۱۰ بندی دولت برای حمایت از بازار سهام بود و یکی از این ۱۰ بند اشاره‌ای به بیمه سبد سهام دارد که موجب شده است شاخص کل بازار سرمایه روند صعودی خود را شروع کند.


اما در طرف مقابل بازار غیر رسمی ارز روند نزولی را طی کرد و نرخ دلار در بازار غیر رسمی که تا روز شنبه از کانال ۳۶ هزار تومان عبور کرده بود، مجددا در روز یک شنبه به کانال ۳۵ هزار تومانی بازگردد.


با کاهش نرخ ارز، سکه طلا نیز روند کاهشی یافت، هر چند که ریزش سکه طلا اندک بود و به ۰.۱ درصد رسید، اما حباب سکه تقویت شد و به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.


در نتیجه می‌توان گفت که نقدینگی از بازار غیر رسمی ارز و طلا خارج شده است و به بازار سرمایه ورود کرده است. دلیل کوچ نقدینگی به بازار سرمایه این است که شرایط برای صعود شارپی بازار سهام فراهم شده است، زیرا بازار سرمایه در کمترین p.e دو سال گذشته ایستاده است و بسیاری از سهم‌ها به کف قیمتی رسیده‌اند.


یکی از دلایل قوی‌تر شدن بنیاد بازار‌های مالی تصمیم وزیر اقتصاد برای تهیه ماده واحده پیشنهادی برای تصحیح سازوکار قیمت‌گذاری دستوری است، حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از مواردی است که سالیان سال اهالی بازار سرمایه چشم انتظار آن هستند و این انتظار در دولت سیزدهم در حال به نتیجه رسیدن است، با حذف قیمت گذاری دستوری بسیاری از سهم‌ها تقویت خواهند شد که در نتیجه آن شاخص کل بازار سرمایه تقویت خواهد شد؛ بنابراین یکی ازمعضلات بازار سرمایه در حال رفع شدن است.


در طرف مقابل رشد بازار ارز بنیاد محکمی ندارد، زیرا که در دولت سیزدهم شاهد افزایش صادرات نفت و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی هستیم، که موجب شده است ذخایر ارزی کشور تقویت شود، بنابراین کشور در تامین نیاز‌های ارزی مشکلی ندارد.


حمید رضا جیهانی؛ پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به تسهیل دسترسی مردم به ارز گفت: از طرف دیگر، بانک مرکزی در اقدامی مثبت و اثر گذار خرید آنلاین ارز را از امروز شروع کرده است، که با کم شدن صف در مقابل صرافی‌ها و کاهش انتظارات تورمی ناشی از موج‌های رسانه‌ای، موجب شده تا مانع رشد نرخ ارز شود.


از طرف دیگر عرضه‌های بیشتر از تقاضا که روزانه در بازار نیما و بازار متشکل ارزی از سوی بازار ساز انجام می‌شود، حکایت از این دارد که مشکلی در تامین ارز نیست، همچنین تقاضای جدیدی برای نیاز به ارز در کشور وجود ندارد، بنابراین شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت دلار مقطعی بوده و ناشی از افزایش انتظارات تورمی به دلیل شرایط خاص اجتماعی و ایجاد هیجان و تقاضای کاذب در بازار ارز است.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
ناشناس
Netherlands
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
۰
با توجه به تورم و افزایش قیمت ها در این دو سال اخیر ، شاخص کل بورس باید در حال حاضر بالای ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشه نه یک میلیون و ۳۰۰ هزار !!!!!!!!!!! بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی همچون دلار ، سکه‌، طلا، خودرو، ملک و..... خیلی عقب مانده و باید حداقل ۶ ماه متوالی سبز ،مثبت و افزایشی باشه تا بتواند این عقب ماندگی را جبران کند . بورس در حقیقت موتور محرکه ی اقتصاد هر کشوری هست.
فیلم و پخش زنده
بیشتر