سقوط قیمت نفت از بالاترین سطح دوماهه

سقوط قیمت نفت از بالاترین سطح دوماهه
با حفظ سیاست مقابله با کووید کشور چین، قیمت نفت از بالاترین سطح دو ماهه سقوط کرد.
کد خبر : ۱۴۲۶۸۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از اینوستینگ، چین به عنوان واردکننده بزرگ، به تعهد خود در مورد حفظ سیاست صفر کووید، در حالی که با بدترین شیوع نزدیک به شش ماه گذشته خود روبرو است، تاکید کرد و روز دوشنبه قیمت نفت با وجود نگرانی‌ها در مورد تقاضا کاهش یافت. آخر هفته، مقام‌های کمیسیون ملی بهداشت چین گفتند که این کشور سیاست فعلی خود در مقابله با کووید-۱۹ را حفظ خواهد کرد که مستلزم محدودیت‌های شدید در جابه‌جایی قرنطینه برای مهار گسترش ویروس است.

این اقدام، گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد چرخش احتمالی سیاست ضد کووید صفر را که باعث افزایش یک هفته‌ای در بازار‌های سهام و کالا شد را از بین برد. سیاست صفر ضد کووید چین باعث توقف فعالیت اقتصادی در این کشور در سال جاری شد و تقاضای نفت این کشور را بسیار کاهش داد در حالی که قطب‌های اصلی اقتصادی مانند شانگ‌های سفرها را محدود کردند.

بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان اکنون با افزایش مجدد موارد ابتلا روبرو است که شاهد اعمال مجدد محدودیت‌های کووید در مناطق مختلف بود. ترس از کاهش تقاضا در چین به شدت بر قیمت نفت در سال جاری تأثیر گذاشت و قیمت نفت را به بالاترین میزانی که در زمان حمله روسیه به اوکراین وارد شده بود، رساند. پیش بینی می‌شود که داده‌های تجاری چین که اواخر امروز منتشر می‌شود، کاهش مداوم محموله‌های نفت به این کشور را نشان دهد.

 معاملات آتی نفت برنت با ۱.۲ درصد کاهش از بالاترین سطح دو ماهه به ۹۷.۶۰ دلار در هر بشکه در معاملات اولیه آسیا رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۳ درصد کاهش به ۹۱.۴۷ دلار در هر بشکه رسید.  هفته گذشته هر دو قرارداد نفتی به دلیل سیگنال‌های ناخواسته فدرال رزرو افزایش داشتند.

هفته گذشته چهار مقام فدرال رزرو گفتند که از افزایش کمتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی در ماه دسامبر حمایت می‌کنند، اقدامی که تا حدودی دارایی‌های پرریسک را که با افزایش نرخ‌های بهره از بین رفته‌اند، تسکین می‌دهد. اما با توجه به اینکه اخیراً بانک مرکزی سیگنال داده که احتمالاً نرخ‌های بهره بالاتر از پیش‌بینی‌های اولیه به اوج خواهد رسید، احتمال دارد تا بازار‌ها در میان مدت تحت فشار باقی بمانند.

هفته گذشته قیمت نفت پس از آن که ذخایر هفتگی نفت آمریکا افت بیش از حد انتظار داشت، افزایش یافت. انتظار می‌رود که در صورت تصویب محدودیت‌های قیمتی غرب بر صادرات نفت روسیه و کاهش عرضه توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت در اواخر سال جاری، قیمت نفت با تشدید عرضه حمایت شود. این کارتل اعلام کرده که آماده است تا در صورت نیاز از قیمت‌های نفت خام با کاهش بیشتر عرضه حمایت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر