17 آبان 1401 - 16:30
گزارش رئیس کل بانک مرکزی در خانه ملت؛

ارز واردات با نرخ ۲۷ هزار تومان بدون مشکل تامین می‌شود

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی از برگزاری جلسه اعضای این فراکسیون با رئیس بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت ارز خبر داد.
کد خبر : ۱۴۲۷۶۷

به گزارش ایبِنا؛ ابوالفضل عموئی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در تشریح نشست امروز (سه شنبه ۱۷ آبان) فراکسیون متبوعش گفت: با توجه به التهابات ارزی و حساسیت پیش آمده ناشی از شرایط فعلی بازار، فراکسیون، امروز و پیش از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور اعضای مجمع عمومی و با دعوت از صالح آبادی رئیس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد.

وی افزود: در این جلسه ۱۵ نفر از نمایندگان به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره نحوه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز و ضرورت تقویت عملکرد بانک‌ها ارائه کردند و ادامه جلسه صرف بحث کارشناسی درخصوص چگونگی مدیریت بازار و کنترل نرخ دلار شد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: در این جلسه صالح آبادی با اشاره به تحولات روز دنیا و جنگ اوکراین و تاثیر این وقایع بر تورم جهانی و افزایش تورم در اکثر کشور‌های دنیا تاکید کرد: پس از بحران اوکراین، شاهد کاهش ارزش پول ملی بیشتر کشور‌ها در برابر دلار و تضعیف یورو، پوند، لیر و بسیاری از ارز‌ها در برابر دلار بوده‌ایم به طوری که به ترتیب؛ لیر، پوند و یورو، ۱۰۸ درصد، ۳۲ درصد و ۲۲ درصد در برابر دلار تضعیف شده اند.

عمویی خاطرنشان کرد: براساس گزارش آقای صالح آبادی، وضعیت تخصیص ارز برای واردات در سامانه نیما با قیمت متعادل حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان با روانی تداوم دارد و کالا‌های مورد نیاز وارداتی برای کشور با این قیمت تامین ارز می‌شود و از ابتدای سال ۲۶ میلیارد دلار در این سامانه برای مایحتاج اصلی تامین شده است. دولت در روز‌های آتی، در چارچوب اقدامات مداخله‌ای در بازار با همکاری صادرکنندگان و عرضه کنندگان ارز به سمت ایجاد آرامش و کاهش نوسانات ارزی و مقابله با دلالان و نوسان سازان حرکت خواهد کرد.


سخنگوی انقلاب اسلامی بیان کرد: اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی برخی از واسطه‌ها در بازار در فضای مجازی که بعضا از خارج کشور مدیریت می‌شود، و همچنین تاثیرات تورم داخلی از علل اصلی افزایش قیمت ارز در روز‌های اخیر است و بانک مرکزی درصدد مقابله با آن و کنترل بازار است. عمویی تاکید کرد که بنا به گزارش آقای صالح آبادی شرایط فروش نفت نیز نسبت به گذشته مطلوب بوده و بانک مرکزی در تامین ارز وارداتی در چارچوب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشکلی ندارد.



عمویی اظهار کرد: مقرر شد به منظور بررسی بیشتر عملکرد بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز و همچنین نظارت بر بانک‌ها و تسهیلات ارائه شده جلسات دیگری در چارچوب فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شود و با توجه به حساسیت فراکسیون بر کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم این جلسات تداوم یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر