23 آبان 1401 - 12:06
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

جهش بیش از ۵ برابری صادرات ایران/ ذخایر ارزی کشور تقویت شد

جهش بیش از ۵ برابری صادرات ایران  ذخایر ارزی کشور تقویت شد
یک کارشناس اقتصادی گفت: توسعه صادرات در دولت سیزدهم منجر به تقویت ذخایر ارزی کشور و افزایش تراز حساب‌های جاری کشور شده است.
کد خبر : ۱۴۲۹۱۲

عبدالمجید شیخی؛ اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص رشد تراز حساب تجاری ایران براساس آمار منتشرشده از سوی صندوق بین المللی پول گفت: اعلام چنین نتایج یا پیش بینی‌های از سوی صندوق بین المللی پول حاکی از تغییر سیاست‌های اقتصادی و تاکید دولت سیزدهم بر حفظ و تعامل روابط و تعاملات اقتصادی با سایر کشور‌های دنیاست.


وی در این باره خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی که رویکرد بسته تری نسبت به تعامل با دنیا داشت و محور فعالیت‌های خود را بر ارتباط گیری و مبادلات اقتصادی با غرب گذاشته بود، تعاملات اقتصادی خود را به چند کشور غربی یعنی اروپایی محدود نکرده است بلکه با نگاه وسیع‌تر و فراتری - با اذعان به این موضوع که هر تعامل تجاری و روابط اقتصادی و سیاسی با دنیا به نفع منافع ملی ایران تمام می‌شود - رشد اقتصادی را کلید زده است.


این استاد اقتصاد گفت: پیشرفته‌ترین و توسعه یافته‌ترین اقتصاد‌های دنیا از معامله و تجارت با سایر کشور‌ها گریزان نیستند، بلکه تعامل با هر کشوری را به نفع منافع خود ارزیابی کرده و به دنبال باز کردن پنجره‌های جدید تجاری به روی کشور و اقتصاد خود هستند. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم براین اساس، سیاست گذاری‌ها و مسیر درستی را در پیش گرفته که در نهایت به تولید، صادرات و ارز آوری کشور منتهی می‌شود.


شیخی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی دولت در بهترین حالت چیدمان شده، به نتایج و دستاورد‌های این رویه اشاره کرد و گفت: صندوق بین المللی پول پیش بینی درستی از وضعیت اقتصاد ایران ارائه داده است چرا که در طول یک سال و نیم بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، حجم صادرات با برخی از کشور‌ها حتی بیش از ۵ برابر افزایش داشته است.


تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که در مساله مهمی مثل صادرات افزایش ۵۰ تا ۵۰۰ درصدی را در صادرات به سایر کشور‌ها تجربه کرده ایم قطع به یقین ذخایر ارزی کشور تقویت شده و منجر به افزایش تراز حساب‌های جاری کشور خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر