ویژگی‌های سهام خوب چیست؟

برخی از ویژگی‌های خوب، برای خرید سهام، شامل بالا بودن نسبت eps، پایین بودن مقدار P/E و بالا بودن میزان نقدیشوندگی می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۲۹۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در این گزارش قصد داریم ویژگی‌های یک سهم خوب را معرفی کنیم، البته باید در نظر داشته باشیم که به طور قطعی نمی‌توان ویژگی‌های ثابتی را برای خوب بودن یک سهم نام برد، چون سهامداران باید در کنار این ویژگی ها، وضعیت اقتصادی و میزان ریسک پذیری خود را بسنجند. حال از خود می‌پرسیم یک سهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا سهامدار آن را برای خرید در سبد خود انتخاب کند.

 

P/E پایین یک سهم

 

نسبت P/E بیانگر قیمت به سود شرکت به ازای هر سهم است، هر چه این نسبت پایین‌تر، بازدهی سهم بیشتر است، اما سرمایه گذاران نباید این نسبت را به تنهایی عامل تصمیم گیری خود قرار دهند. نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک سهم است.

 

بالا بودن میزان نقدشوندگی 

 

از دیگر ویژگی‌های خوب یک سهم، نقدشوندگی بالای آن است، به این معنا که بتوان سهم را در سریع‌ترین زمان به راحتی نقد کرد. در اینجا باید اشاره کنیم که هر چه قدر میانگین حجم معاملات بالا باشد سهم، قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارد، در کنار نقدشوندگی باید به بازارگردان سهم نیز توجه کرد البته که بازارگردان ماهیت و وضعیت سهم را تغییر نمی‌دهد.

 

بالا بودن نسبت eps

 

eps به معنی درآمد هر سهم است. وقتی که کل درآمد یعنی سود پس از کسر مالیات را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم کنیم eps به دست می‌آید. بالا بودن این نسبت به این معنی است که شرکت به‌اندازه کافی سودآور است تا به سهامدارنش پول بیشتری بپردازد.

 

میزان افزایش سرمایه شرکت

 

در هنگام خرید یک سهم می‌توان افزایش سرمایه بالا را نیز به عنوان یکی از ملاک‌های مثبت در نظر گرفت، همچنین شرکت نباید در صورت مالی خود زیان انباشته داشته باشد.

 

ساختار تامین مالی شرکت‌

 

ساختار تامین مالی شرکت‌ها نیز در عملکرد و میزان سودآوری یک شرکت تاثیر دارد، منظور از این ساختار همان بدهی‌ها و حقوق صاحبان یک سهام است. هرچقدر که بدهی یک شرکت بیش‌تر باشد، سودآوری آن نیز بالاتر خواهد بود. اما در مقابل، خطر ناتوانی شرکت در اجرا کردن تعهداتش نیز بیش‌تر می‌شود.

 

هر ویژگی نباید به تنهایی مبنای تصمیم باشد و در انتخاب یک سهم باید مجموعه ای از ویژگی‌ها را در نظر بگیریم، همچنین بهتر است، سهامداران سبد سهام خود را متنوع کنند و فقط روی تعداد خاصی از سهم ها سرمایه گذاری نکنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر